Platby v Operačnom programe Doprava sú už odblokované

Ministerstvo dopravy môže ďalej využívať peniaze Európskej únie v Operačnom programe Doprava po tom, čo Európska komisia uvoľnila platby na projekty.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy môže pokračovať v čerpaní peňazí Európskej únie v Operačnom programe Doprava (OPD) v programovom období 2007 až 2013. Európska komisia už odblokovala platby na realizáciu projektov v uvedenom programe.

"V súvislosti s posledným pozastavením platieb, ktoré postihlo deväť operačných programov, prešiel OPD v lete kontrolným auditom. Ten nenašiel v systémoch programu žiadne závažné pochybenia," informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. "Nášho operačného programu sa teda netýkajú žiadne korekcie," dodal.

V OPD boli ku koncu septembra zakontrahované prostriedky, vrátane zdrojov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, v celkovej sume 4,088 mld. eur. Predstavuje to 107,85 % voči záväzku určenému na vyčerpanie do konca budúceho roku. Z toho európske peniaze sú zazmluvnené v objeme 3,413 mld. eur, čo je 108,01 % z objemu.

"Dôvodom pre nadkontraháciu je snaha o úplné pokrytie alokácie," zdôvodnil Kóňa. "Počas implementácie projektov sa môže zmeniť predpokladaná výška nenávratného finančného príspevku, napríklad pre nižšie vysúťažené ceny, prípadne pre korekcie a vratky," priblížil.

Za dva a pol roka od apríla 2012, kedy nastúpilo súčasné vedenie ministerstva dopravy, bolo zakontrahovaných 51 projektov za 1,785 mld. eur z rozpočtu EÚ. Znamená to podľa rezortu zdvojnásobenie miery zazmluvnenia za polovičné obdobie. Od začiatku programového obdobia 2007 - 2013 do apríla 2012, čiže za päť rokov, bolo zazmluvnených 40 projektov.

Čerpanie peňazí na dopravné projekty k 30. septembru dosiahlo spolu 2,105 mld. eur, čiže 55,53 % zo záväzku. Zo zdrojov EÚ sa pritom využilo 1,734 mld. eur pri miere 54,87 %. Ministerstvo dopravy predpokladá, že celkové čerpanie v OPD sa ku koncu tohto roku zvýši na 2,148 mld. eur a miera dosiahne 67,97 %. Od apríla 2012 sa čerpalo takmer toľko, ako dovtedy za päť rokov.

"Táto výrazná akcelerácia v čerpaní je nevyhnutný predpoklad na úspešné ukončenie implementácie OPD," zdôraznil Kóňa. Pri zmene vedenia rezortu v roku 2012, po uplynutí viac ako polovice obdobia oprávnenosti, bola využitá zhruba štvrtina peňazí.

Európska komisia v OPD schválila doteraz spolu štrnásť veľkých projektov (nad 50 mil. eur) v celkovom objeme 1,607 mld. eur zo zdrojov únie. Z toho v rokoch 2009 až 2011 schválila šesť projektov za 664 mil. eur a v rokoch 2013 a 2014 osem projektov v sume 943 mil. eur.

Rezort predložil na schválenie do Bruselu doteraz ďalších deväť veľkých projektov v objeme 997,214 mil. eur a do konca roka chce poslať ešte tri veľké projekty.

"Po roku 2012 výrazne narástol počet pripravených a schválených veľkých projektov," uviedol Kóňa s tým, že to bude mať zásadný pozitívny vplyv na implementáciu OPD do konca programového obdobia 2007 - 2013.

V OPD sa realizujú najmä veľké projekty a ich schvaľovanie v Európskej komisii je komplikovaný proces. Trvá od niekoľkých mesiacov (napríklad druhý projekt dodania nových vlakov) až do troch rokov (projekt modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce).

Najbližšie by mala komisia schváliť projekty rekonštrukcie Starého mosta v Bratislave, výstavby úsekov diaľnice D1 Dubná Skala - Turany, D1 Hubová - Ivachnová a R2 Pstruša - Kriváň. Tieto stavby sa už pritom realizujú na základe predbežného súhlasu Bruselu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 227
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 733
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 005
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 794
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 622
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 395
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 258
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 234
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 166
  10. Leto nekončí! 819

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko inú možnosť ako jadro Únie nemá, Fico to vie

Krajiny bez eura budú strácať vplyv, Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

KOMENTÁRE

O čom je vlastne EuroFico

Na našom dvorku nikdy nebude prorokom, ale stále lepšie neúprimný Fico primknutý k Únii ako úprimný Sulík.

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Fico naťahovanie času nekomentoval.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.