PEKING. Predaj áut v Číne sa v septembri zvýšil medziročne o 12,5 %, čo bolo najpomalšie tempo jeho rastu za 19 mesiacov. Dôvodom tohto spomalenia bol slabší dopyt po komerčných vozidlách. Informovala o tom agentúra Reuters.
Podľa údajov čínskeho združenia výrobcov automobilov (CAAM) si zákazníci v najľudnatejšej ázijskej krajine kúpili v septembri celkovo 1,98 milióna vozidiel. Predaj osobných áut pritom minulý mesiac vzrástol o 6,4 %, ale odbyt komerčných vozidiel sa prepadol o 16 %.
Strach o vzduch
Za deväť mesiacov tohto roka sa predaj áut v Číne zvýšil o 7 %. CAAM zároveň predpovedalo, že v roku 2014 sa v ázijskej krajine predá o 8,3 % viac áut ako vlani. Na ilustráciu v minulom roku vzrástol predaj vozidiel v Číne medziročne o 13,9 %.
Podľa šanghajskej konzultačnej spoločnosti ISE dôvodom spomaľovania odbytu áut v Číne je aj boj s exhalátmi. Viaceré mestá v krajine sa totiž chystajú obmedziť premávku, aby zlepšili ovzdušie. Navyše, aj keď je čínsky trh s autami najväčší na svete, nemôže si navždy udržať dvojciferné tempo rastu.
Japonci sa prepadli
Japonské automobilky Nissan a Honda zaznamenali v septembri pokles predaja svojich modelov v Číne, a to v prípade Nissanu medziročne o 20 % a Hondy o 23 %.
Nissan pripisuje tento výsledok slabému odbytu nákladných áut a Honda tvrdí, že predajcovia sa snažili v predchádzajúcich mesiacoch vyprázdniť sklady pred uvedením dvoch nových modelov na trh koncom tohto roka.
Na druhej strane, odbyt nemeckých automobiliek na čínskom trhu vytrvalo stúpa o dvojciferné čísla. Výrobca luxusných modelov BMW hlási za 9 mesiacov tohto roka 17,9-% nárast predaja v Číne, zatiaľ čo koncern Daimler, vlastník značky Mercedes Benz, zaznamenal v septembri o 30,5 % vyšší odbyt modelov Mercedes. A automobilka Audi, ktorá patrí Volkswagenu, predala v septembri na čínskom trhu o 13 % viac áut ako vlani.