Disneyland v Paríži potrebuje miliardu eur, vyrába obrovské straty

Návštevnosť najväčšej atrakcie v Európe klesá, ľudia si všímajú aj ošarpané prostredie a uzavreté časti.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

Za rok najnavštevovanejšia európska atrakcia prerobila vyše sto miliónov eur.

PARÍŽ, TEL AVIV. Parížsky Disneyland má veľké finančné problémy. Zachrániť by ho mala finančná injekcia od jeho materskej americkej spoločnosti.

Miliardu eur chce americký Disney napumpovať do parku, ktorý bol podľa niektorých názorov od začiatku katastrofou.

Otvorili ho v roku 1992 za protestov rozhorčených francúzskych médií, ktoré hovorili o "kultúrnom Černobyli".

Parížsky Disneyland navštívilo ročne až 16 miliónov ľudí. Aj keď najlacnejšia detská vstupenka stojí 60 eur, zábavný park už roky vyrába straty a nutne potrebuje finančné injekcie.

Stratový podnik

Od začiatku prevádzky sa potýkal s finančnými problémami a málokedy bol v čiernych číslach. Podľa odborníkov vytvoril od otvorenia v roku 1992 zhruba 55-tisíc nových pracovných miest, zo začiatku však zíval prázdnotou a nakopil dlhy. Plniť sa začal až po zavedení výrazných zliav a masívnej reklamy.

Stále je však najnavštevovanejšou európskou atrakciou a ročne do neho prípade viac návštevníkov ako do Louvre a Eiffelovu vežu dohromady.

Návštev však ubúda. Krízové obdobie sa prejavilo aj na fungovaní parížskej atrakcie. Počet návštevníkov sa znížil z kedysi 16 na vlaňajších zhruba 14 miliónov.

Spoločnosť Euro Disney je roky v červených číslach a ťažia ju dlhy na úrovni zhruba 1,75 mld. eur. Strata sa v poslednom obchodnom roku, ktorý skončil v septembri mala vyšplhať na 110 až 120 miliónov eur, plánovaných bolo iba 78 miliónov.

Kritici hovoria, že európsky Disneyland zaspal na vavrínoch a urobil málo pre to, aby pritiahol novú generáciu detských zákazníkov a ich rodičov.

"Ľudia sú dnes sofistikovanejší. Viac sa zaujímajú o to, ako a na čo minú svoje peniaze a ako strávia svoj čas," povedal AFP prvý riaditeľ parížskeho Disneylandu Pierre-Yves Gerbeau.

Finančné problémy sa začali prejavovať aj na stave parku. Ľudia si všimli zanedbané trávniky, ošarpané nefungujúce atrakcie, uzatvorené častí parku aj to, že hotely pre hostí by už potrebovali rekonštrukciu.

Návštevníci okrem toho kritizovali slabý zákaznícky servis či problémy s dopravou po parku. Napriek tomu vznikla online petícia na záchranu európskeho Disneylandu, ktorú podpísalo niekoľko tisícok ľudí.

Záchrana spoza oceána

Americká matka Walt Disney Company sa teraz rozhodla zachrániť európsky osud Macka Pufa, Myšiaka Mickeyho alebo potkana, ktorý vie variť najlepšie ratatouille. Záchranný balík za niekoľko miliárd eur by mal zachrániť európsku dcéru pred bankrotom.

Až 420 miliónov eur dostane Euro Disney v hotovosti na nové investície, ďalších 600 miliónov pripadne na odpustenie dlhov, ktoré má európska pobočka voči svojej americkej matke. Tie by sa mali kapitalizovať na zvýšenie vkladu kalifornskej centrály.

Zvyšok dlhov sa má reštrukturalizovať a odložiť splatnosť na rok 2024. Kapitalizovaním dlhov sa zvýši teraz 40-percentný podiel Walt Disney na európskej dcére.

Aký vysoký bude, závisí od rozhodnutia druhého najväčšieho akcionára, saudsko-arabského princa Al Walída bin Talála, ktorý drží desať percent.

Bolo nám jasné, že musíme vyriešiť naše slabé miesto – vysokú zadlženosť, hovorí finančný šéf Euro Disney Mark Stead pre nemecký denník Die Welt.

Aby totiž dokázal prilákať nových a nových zákazníkov, musí zábavný park stále investovať do oboch svojich areálov v Marne-la-Vallée pri Paríži a priľahlých hotelov.

Otvorenie najnovšej atrakcie Ratatouille v júli tohto roka si napríklad vyžiadalo investície za 200 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 153
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 037
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 161
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 289
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 934
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 251
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 600
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 806
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 624

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop