Vlastníctvo viacerých médií jedným investorom vždy škodí demokracii v každej krajine, myslí si hovorca Nemeckého zväzu novinárov (DJV) Hendrik Zörner.
Nemeckí podnikatelia v mediálnej oblasti sú v strednej a východnej Európe zastúpení najviac a patria medzi najvplyvnejších zahraničných investorov v tejto oblasti. Ako hodnotíte ich pôsobenie?
„Nemeckí mediálni podnikatelia, ktorí mali alebo majú zastúpenie v postkomunistických krajinách, majú významný ekonomický vplyv na nemecký mediálny trh. Noviny v postkomunistických krajinách s nemeckým podielom prispeli k ekonomického úspechu týchto podnikateľov v Nemecku. Z ekonomického hľadiska je to jednoznačne pozitívny vývoj.“
Majú mať podnikatelia s médiami aj spoločenskú zodpovednosť?
„V každom prípade. Podnikanie v médiách nie je len ekonomický projekt, vlastníci médií nesú aj politickú a spoločenskú zodpovednosť v krajine, kde sú aktívni. Nemeckí podnikatelia v strednej a východnej Európe nechceli zasahovať do nezávislosti médií v čase transformácie štátov, robili to hlavne pre ekonomický úspech, ale z toho vyplývajú aj povinnosti, ktoré nie sú len ekonomické. Je s tým spojená aj povinnosť prispieť s týmito médiami k budovaniu demokracie v týchto štátoch.“
Prečo nemecké mediálne koncerny teraz predávajú svoje podiely vo východnej Európe? Je to len dôsledok ekonomickej krízy?