Najviac si polepšil Trenčín, najviac dlhov má Žilina (mapa zdravia miest)

Žilina ostáva jediným mestom, ktoré pre prekročenie limitu dlhu nemôže čerpať žiadny úver.

Trenčín.(Zdroj: fotky.sme.sk)

BRATISLAVA. Najzadlženejším slovenským mestom zostáva Žilina, hoci celkový dlh na obyvateľa sa jej v tomto období podarilo znížiť o polovicu.

Vyplýva to z analýzy Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), ktorý každoročne vyhodnocuje hospodárenie samospráv.

Kým vo volebnom roku 2010 predstavoval dlh Žiliny 878 eur na obyvateľa, ku koncu minulého roka to bolo už len 442 eur.

Zadlženosť Žiliny stále zvyšuje úver od štátu, z ktorého mesto pred rokmi vykupovalo pozemky pre automobilku KIA.

Stále však ide o dlh, ktorý prekračuje zákonom povolenú hranicu 60 percent bežných príjmov.

Žilina tak ostáva jediným mestom, ktoré pre prekročenie tohto limitu (na úrovni 77,1%) nemôže čerpať žiadny úver.

K limitu má však blízko aj Bratislava, dlh magistrátu (bez mestských častí) vlani dosahoval 56,6 percent bežných príjmov.

Pozrite si kompletný rebríček miest na obce.sme.sk

naj.jpg

Žilina príliš neškrtí

Hovorca Žiliny Pavol Čorba hovorí, že dostať dlh pod zákony limit sa im zrejme podarí už v tomto roku. Znižovať sa im ho darí aj vďaka elektronickým aukciám, ktoré šetria náklady na nákup tovarov a služieb.

Mesto podľa neho aj vďaka tomu úsporný režim tvrdo nepocítilo.

„Z vlastných zdrojov sme dokázali zrekonštruovať dlho zanedbávanú Národnú ulicu, kúpili sme 15 nových trolejbusov, otvorili sme ďalšie triedy materských škôl, budujeme nové parkovacie miesta, modernizujeme verejne osvetlenie, rozširujeme verejné parky a detské ihriská,“ vymenúva.

Znižovať dlhy sa darilo aj väčšine ostatných miest. Kým v roku 2011 dlhovali samosprávy bankám ešte 1,05 miliardy eur a o rok neskôr 1,01 miliardy, vlani to bolo už len 961 miliónov eur. Pätnásť miest bolo úplne bez dlhov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3HCH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3HCH na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.