Viedeň 28. novembra (TASR) - Liberalizácia železničnej dopravy v krajinách strednej a východnej Európy (KSVE) položí po vstupe do Európskej únie na kolená domáce železničné spoločnosti, pričom ako samostatné subjekty nemajú šancu na prežitie. Píše sa v dnešnom vydaní denníka Der Standard. Vychádza pritom z expertízy konzultačnej firmy A.T. Kearney, podľa ktorej regionálne železnice majú neefektívnu nákladovú štruktúru, príliš veľa personálu a nedisponujú takým know-how, ktorým by mohli konkurovať západným spoločnostiam najmä v oblasti logistiky.
Podľa experta Heinza Dürra sa železnice v KSVE môžu zachrániť dvojakým spôsobom. Buď predajú svoje divízie nákladnej dopravy, alebo okamžite začnú s drastickým zvyšovaním nákladovej efektívnosti a zároveň sa spoja so strategickým partnerom. "Ak nespravia nič, pôjde to s nimi dolu vodou," konštatuje Dürr.
Veľkú šancu na presadenie sa v KSVE vidia aj rakúske železnice öBB. Pred niekoľkými rokmi začali posilňovať špedičné aktivity, ktoré zavŕšili kúpou spoločnosti Wiener Spedition Schwarzinger und Co., uvádza Der Standard. Ročný obrat špedičného holdingu öBB, ktorý sa momentálne skladá z 10 firiem, stúpol na 400 miliónov EUR. Najväčšou logistickou skupinou v Európe je spoločný podnik Deutsche Bahn a špedičnej firmy Lenker.
Región strednej a východnej Európy sa stane ešte zaujímavejším pre západné logistické firmy po vstupe kandidátskych krajín do EÚ vzhľadom na očakávanie výrazného rastu objemu prepravy. Objem prepravených tovarov sa v KSVE ročne zvyšuje v priemere o 15,5 %, zatiaľ čo v krajinách EÚ je to 5,5 %, dodáva Der Standard a poznamenáva, že ťažisko nákladnej prepravy nebude na železniciach, ale na kamiónovej preprave.
* 1 pav zll