Banky vrátia ECB dvadsať miliárd. Nemajú ich komu požičať

Nové lacné peniaze, ktoré získali komerčné banky v eurozóne, sa zrejme nedostanú do reálnej ekonomiky.

FRANKFURT. Komerčné banky splatia 20 miliard eur, ktoré im poskytla na vrchole dlhovej krízy v eurozóne Európska centrálna banka (ECB) v rámci ponuky lacných úverov. ECB to potvrdila v piatok.

Správa naznačuje, že nové lacné peniaze, ktoré ECB uvoľnila tento týždeň, banky využijú na splatenie skorších pôžičiek a nie na úverovanie firiem.

"Tieto peniaze sa pravdepodobne nedostanú do reálnej ekonomiky," citovala agentúra Reuters ekonóma Michaela Schuberta zo spoločnosti Commerzbank. "Príčinou je z veľkej časti slabý dopyt po úveroch" dodal Schubert.

Európska centrálna banka vo štvrtok poskytla komerčným bankám prvú časť nových lacných úverov. Program známy pod označením TLTRO predstavuje kľúčový prvok nových opatrení ECB na podporu hospodárskeho rastu a v boji proti hroziacej deflácii.

Záujem o lacné peniaze bol však oveľa nižší, než sa čakalo, keď banky čerpali iba 82,6 mld. eur z ponuky v celkovom objeme 400 mld. eur. Obchodníci na peňažných trhoch oslovení agentúrou Reuters očakávali v priemere dopyt na úrovni 133 mld. eur.

Najbližšie zopakuje ECB ponuku lacných úverov v decembri a peniaze bankám sprístupní pod podmienkou, že ich ďalej požičajú firmám. Cieľom je podporiť slabnúci hospodársky rast v čase, kedy eurozóna čelí rekordne vysokej nezamestnanosti.

Predchádzajúce ponuky TLTRO úverovanie firiem príliš nepodporili a banky veľkú časť nových peňazí investovali do vládnych dlhopisov. Kritici sa obávajú, že podobný osud čaká aj nový program, do ktorého sa mnohé banky nezapojili. Dôvodom môžu byť aj obavy, že by tým vyvolali pochybnosti o svojej finančnej situácii, uviedla agentúra Reuters.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 688
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Banky

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.