SME

O koľko rýchlejší budete po dostavbe D1? Čo nás čaká na cestách?

Stavba hlavnej dopravnej tepny mešká. Prečítajte si, čo nás čaká na cestách v blízkom čase.

Diaľničný úsek pri Martine mal byť k dispozícii vodičom ešte tento rok. Napokon sa jeho prevádzka odkladá. Počas roka na stavbe chýbali robotníci, keď staviteľ diaľnice Váhostav nevyplácal riadne svojich dodávateľov.Diaľničný úsek pri Martine mal byť k dispozícii vodičom ešte tento rok. Napokon sa jeho prevádzka odkladá. Počas roka na stavbe chýbali robotníci, keď staviteľ diaľnice Váhostav nevyplácal riadne svojich dodávateľov. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)
1.Pribudne 6 kilometrov, a to nie na D1

Keď dnes idete autom po rozostavanej D1 z Bratislavy do Košíc, trvá táto cesta v priemere štyri hodiny aj 50 minút. Hovoria to merania Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Od tohto času sa môžete odchýliť v závislosti od toho, či idete počas špičky a či na vstupoch a výjazdoch veľkých miest, ako sú Žilina či Martin, na nedokončenej časti D1 narazíte na kolóny.

Úspora času
Keď sa dokončí D1
Hričovské Podhradie - Lúčka
  • osobné auto: 8,2 min.
  • nákladné auto: 7,7 min
Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala
  • osobné auto: 14,2 min.
  • nákladné auto: 14,6 min.
Dubná skala - Turany
  • osobné auto: 11,4 min.
  • nákladné auto: 10,1 min.
Turany - Hubová
  • osobné auto: 6,8 min.
  • nákladné auto: 6,4 min.
Hubová - Ivachnová
  • osobné auto: 9,5 min.
  • nákladné auto: 10,3 min.
Jánovce - Jablonov
  • osobné auto: 11,1 min.
  • nákladné auto: 8,9 min.
Fričovce - Svinia
  • osobné auto: 3,8 min.
  • nákladné auto: 2,5 min
Obchvat Prešova
  • osobné auto: 8,3 min.
  • nákladné auto: 7,2 min.
osobné auto spolu: 73,3 min.
nákladné auto spolu: 67,7 min.
Zdroj: VUD Žilina

Tento rok sa čas prejazdu medzi metropolami mal skrátiť. Vodičom mala byť totiž od júla k dispozícii deväťkilometrová časť diaľnice pri Levoči a najneskôr do konca roka sa plánovalo dokončenie takmer 17 kilometrov pri Martine. Nič z toho nebude.

„Tento rok plánujeme dať do prevádzky úsek rýchlostnej cesty R2 Žiar nad Hronom, obchvat,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.

Štátna firma, ktorá spravuje hlavné ťahy cez Slovensko v podobe diaľnic a rýchlostných ciest, strihanie pásky na takmer 26 kilometroch D1 oddialila na budúci rok pre žiadosti stavbárov.

Obe spomínané cesty sa stavajú s účasťou spoločnosti Váhostav, ktorá sa odvoláva na neočakávané záplavy či geologické podložie ciest.

„Žiadosť o predĺženie termínu výstavby posudzujú Národná diaľničná spoločnosť a štátny dozor,“ povedal hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Motoristi si tak prejazd Slovenskom neskrátia podľa plánov a obyvatelia miest a obcí tiež nemôžu rátať s odklonom dopravy.

Cesta pri Levoči je nebezpečná hlavne keď nasneží, nedostavaná časť pri Martine je zasa chýbajúci obchvat Martina, vysvetľuje bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. Cesta na východ tak bude ďalej viesť cez menšie obce, ako sú Sučany.

Práve obchvaty veľkých miest sú stavby, na ktoré by sa mal štát najviac zameriavať. Dobrou správou preto je, že do prevádzky sa spustí, síce krátky, ale predsa, obchvat Žiaru nad Hronom.

„Viem to podľa toho, že keď sme kedysi odklonili dopravu napríklad z Považskej Bystrice, tak bolo množstvo telefonátov a ďakovných listov,“ hovorí Čermák.

Každý mesiac, keď je nový kus diaľnice k dispozícii verejnosti, sa tak ráta.

Budúci rok by pre meškania mal byť bohatý na politikmi obľúbené strihanie pásky. Pôvodne sa plánovalo, že do prevádzky pribudne v roku 2015 niečo cez 20 kilometrov pohodlných ciest.

Ak sa tento predpoklad dodrží a k nemu pribudnú kilometre, ktoré mali byť hotové tento rok, budú sa napokon pásky strihať dokopy na 46,1 kilometra D1.

sm-0916-007f-dial.rw_res.jpg

Kliknutím zväčšíte

2.Niečo predsa rozhýbali

Dobrou správou je, že na D1 sa konečne rozhýbali kľúčové úseky.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3GWU na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 19 066
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 926
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 955
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 434
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 424
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 936
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 527
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu