Privatizácia vagónov skončila, štát za ne peniaze nemá

Tá štátna firma, ktorá dlhuje nielen bankám, ale aj priamo štátu, mešká s podpisom zmluvy so svojím záchrancom.

Naše nákladné vagóny by mali byť švajčiarske.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Na dlhy štátnych firiem sa obvykle skladáme všetci. Tá, ktorá dlhuje nielen bankám, ale aj priamo štátu, mešká s podpisom zmluvy so svojím záchrancom.

BRATISLAVA. Aby štátne železničné Cargo neskrachovalo a neostali po ňom dlhy za približne 350 miliónov eur, vláda Roberta Fica sa pokúsila niektoré časti firmy vrátane vagónov privatizovať.

V júni už štát oznamoval, že našiel firmu, ktorá odkúpi majoritu v dcérskej firme Carga, do ktorej sa vyčlení vyše 12-­tisíc vagónov. Víťazom súťaže sa stala švajčiarska spoločnosť AAE.

Výmenou za vagóny sa od nej čakalo asi 200 miliónov eur.

Je september a zmluva so Švajčiarmi, čo má Cargu aspoň na čas výrazne pomôcť z problémov, nie je podpísaná.

S podpisom sa rátalo v júni, najnovší očakávaný termín podpisu je budúci mesiac.

Prečo? „Pokračujú rokovania s víťazným investorom a financujúcimi bankami k transakčnej a úverovej dokumentácii a okrem toho s víťazom upresňujeme ďalšie prevádzkovo-technické detaily,“ vysvetľuje hovorca Carga Martin Halanda.

Prvá Ficova vláda podniku pomohla úverom na začiatku krízy v roku 2009. Odvtedy Cargo svoje záväzky spláca len vďaka tomu, že mu nepriamo pomáhajú jeho sesterské štátne firmy – ŽSR a Železničná spoločnosť Slovensko.

Zmeniť to mala privatizácia. Tento rok malo Cargo vďaka nej štátu podľa plánu jednorazovo zaplatiť takmer 80 miliónov eur a zvyšok z aktuálneho asi 120­milónového dlhu voči štátu v ďalších dvoch rokoch.

Kde to viazne

O privatizácii
  • Štát cez súťaž hľadal, kto odkúpi 66 % vo firme Cargo Wagon, ktorá ako dcérska firma prevezme 12 344 železničných vagónov od materského nákladného dopravcu, Carga.
  • Víťaz najprv musel nájsť banky, ktoré mu požičajú 186 mil. eur, za ktoré Cargo Wagon od matky vagóny kúpi. Potom sa súťažilo len cenou za samotné akcie.
  • Víťaz, švajčiarska AAE, ponúkla za akcie 7 mil. eur. Nikto iný ani s ponukou do súťaže nešiel.
  • Švajčiarom by sa investícia mala vrátiť vďaka tomu, že si od nich Cargo bude aspoň 8 rokov spätne prenajímať približne 8tisíc vagónov. Na tom AAE zarobí za 8 rokov 250 mil. eur, čo je o čosi menej, ako investuje. Preberie totiž aj údržbu za 80 mil. eur.

Ondrej Matej, bývalý riaditeľ osobného železničného podniku, ktorý pôsobí v Inštitúte dopravy a hospodárstva, hovorí, že meškanie potvrdzuje jeho minulú kritiku spôsobu privatizácie Carga.

„Dvojmesačné meškanie potvrdzuje, že tender bol len komédiou pre verejnosť, a až teraz si dohadujú reálne podmienky,“ hovorí Matej, ktorý je aj aktívny politik SDKÚ.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 024
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 817
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 939
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 643
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 136
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 101
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 961
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 598
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 146
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.