Na dlhy štátnych firiem sa obvykle skladáme všetci. Tá, ktorá dlhuje nielen bankám, ale aj priamo štátu, mešká s podpisom zmluvy so svojím záchrancom.
BRATISLAVA. Aby štátne železničné Cargo neskrachovalo a neostali po ňom dlhy za približne 350 miliónov eur, vláda Roberta Fica sa pokúsila niektoré časti firmy vrátane vagónov privatizovať.
V júni už štát oznamoval, že našiel firmu, ktorá odkúpi majoritu v dcérskej firme Carga, do ktorej sa vyčlení vyše 12-tisíc vagónov. Víťazom súťaže sa stala švajčiarska spoločnosť AAE.
Výmenou za vagóny sa od nej čakalo asi 200 miliónov eur.
Je september a zmluva so Švajčiarmi, čo má Cargu aspoň na čas výrazne pomôcť z problémov, nie je podpísaná.
S podpisom sa rátalo v júni, najnovší očakávaný termín podpisu je budúci mesiac.
Prečo? „Pokračujú rokovania s víťazným investorom a financujúcimi bankami k transakčnej a úverovej dokumentácii a okrem toho s víťazom upresňujeme ďalšie prevádzkovo-technické detaily,“ vysvetľuje hovorca Carga Martin Halanda.
Prvá Ficova vláda podniku pomohla úverom na začiatku krízy v roku 2009. Odvtedy Cargo svoje záväzky spláca len vďaka tomu, že mu nepriamo pomáhajú jeho sesterské štátne firmy – ŽSR a Železničná spoločnosť Slovensko.
Zmeniť to mala privatizácia. Tento rok malo Cargo vďaka nej štátu podľa plánu jednorazovo zaplatiť takmer 80 miliónov eur a zvyšok z aktuálneho asi 120milónového dlhu voči štátu v ďalších dvoch rokoch.
Kde to viazne
- Štát cez súťaž hľadal, kto odkúpi 66 % vo firme Cargo Wagon, ktorá ako dcérska firma prevezme 12 344 železničných vagónov od materského nákladného dopravcu, Carga.
- Víťaz najprv musel nájsť banky, ktoré mu požičajú 186 mil. eur, za ktoré Cargo Wagon od matky vagóny kúpi. Potom sa súťažilo len cenou za samotné akcie.
- Víťaz, švajčiarska AAE, ponúkla za akcie 7 mil. eur. Nikto iný ani s ponukou do súťaže nešiel.
- Švajčiarom by sa investícia mala vrátiť vďaka tomu, že si od nich Cargo bude aspoň 8 rokov spätne prenajímať približne 8tisíc vagónov. Na tom AAE zarobí za 8 rokov 250 mil. eur, čo je o čosi menej, ako investuje. Preberie totiž aj údržbu za 80 mil. eur.
Ondrej Matej, bývalý riaditeľ osobného železničného podniku, ktorý pôsobí v Inštitúte dopravy a hospodárstva, hovorí, že meškanie potvrdzuje jeho minulú kritiku spôsobu privatizácie Carga.
„Dvojmesačné meškanie potvrdzuje, že tender bol len komédiou pre verejnosť, a až teraz si dohadujú reálne podmienky,“ hovorí Matej, ktorý je aj aktívny politik SDKÚ.