SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Dobrá správa pre Skalicu: Baťov kanál narastie

Skalica je jedným z dvoch najdôležitejších prístavov Baťovho kanála, a tak bude ťažiť aj z jeho predĺženia na oboch koncoch.

Vedľa Baťovho kanála vedú cyklotrasy.Vedľa Baťovho kanála vedú cyklotrasy. (Zdroj: FOTO – MESTO SKALICA)

Známa atrakcia narastie o tretinu.

SKALICA. Podnikateľ a fanúšik riečnej plavby Marián Tongeľ už v duchu odpočítava posledné dni letnej sezóny.

Jeho firma prevádzkuje malý prístav blízko Skalice, ktorý je dnes poslednou zastávkou na vodnej ceste zvanej Baťov kanál.

„Prístav síce onedlho uzavrieme, ale práca sa nám len začne. Lode musíme dostať na breh, ošetriť ich povrch, prezrieť motory a nakoniec ich nechať zazimovať,“ hovorí Tongeľ.

Na Baťovom kanáli sa končí už dvadsiata sezóna od jeho obnovenia. Za ten čas sa 53-kilometrová cesta splavujúca rieku Moravu stala vyhľadávanou atrakciou.

Každý rok na nej pribúdajú reštaurácie, prístavy a požičovne lodí, ktoré umožňujú každému dospelému človeku vyskúšať si po krátkom zaškolení úlohu kapitána.

Rozhodli, že ho zväčšia

Kanál dnes
  • Začína blízko Otrokovíc, končí pri Skalici. Využíva pôvodný tok Moravy i umelé korytá. Meria 52,8 km.
  • V roku 2013 sa po ňom plavilo 70-tisíc ľudí. Ďalších asi 250-tisíc návštevníkov využilo priľahlú cyklotrasu.
  • Kanál vytvára asi dvadsať stálych pracovných miest a 150 až 200 sezónnych.

Hlavné zmeny však má kanál ešte len pred sebou – český štát začal pripravovať investíciu vo výške 10 miliónov eur, ktorá by mala celý kanál natiahnuť o takmer dvadsať kilometrov.

„Naším cieľom je predĺžiť kanál na oboch koncoch. Máme podané žiadosti o územné rozhodnutie a veríme, že čoskoro začneme s výstavbou,“ potvrdzuje Jan Bukovský z vedenia českého Riaditeľstva vodných ciest.

Investícia znamená dobrú správu pre turistov, ale i podnikateľov, ktorí na kanáli ponúkajú svoje služby.

„Pokiaľ sa to rozšírenie skutočne podarí, návštevníci budú mať ďalšiu motiváciu sa sem vracať a vyskúšať si plavbu na nových úsekoch,“ myslí si Tongeľ.

Za české peniaze

Baťov kanál je na tunajšie pomery unikátnym dielom. Vznik tejto uzavretej vodnej cesty inicioval ešte za prvej republiky podnikateľ Tomáš Baťa, ktorý potreboval dovážať hnedé uhlie do svojej továrne v Otrokoviciach blízko Zlína.

Dnes si plavbu po ňom ročne príde vyskúšať okolo sedemdesiattisíc ľudí. A niekoľkonásobne viac turistov priláka cyklotrasa, ktorá sleduje smer kanálu.

Mnoho ďalších využití táto vodná cesta nemá. „Kanál, samozrejme, plní napríklad i zavlažovaciu funkciu, ale z hľadiska dopravy inú než turistickú plavbu neumožňuje,“ spresňuje Bukovský.

Napriek tomu Riaditeľstvo vodných ciest verí, že investovať milióny eur do jeho predĺženia má svoje opodstatnenie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3GV8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3GV8 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 043
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 211
  3. Od Česka až po Jadran 3 978
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 787
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 407
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 230
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 165
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 578
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 485
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 205
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Analýza INDEXU ukázala, že výber je obmedzený, ceny rastú.


26. júl
Zuzana Kepplová.

Kto to porúchal, ten nemá právo to teraz kontrolovať.


54m
Antigénové testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 4 ďalší 16 h

Neprehliadnite tiež

Boeing 737 MAX.

Boeing počas apríla až júna dodal zákazníkom 79 komerčných lietadiel.


SITA 7m

Počas pandémie sa najpredávanejším produktom firmy stala jej očkovacia látka proti COVID-19.


SITA 9m
Ilustračné foto

Júnové tempo teda bolo najväčšie od októbra 1981.


TASR 1 h
Predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Ján Tóth.

Výnos z daňových a odvodových príjmov bol vyšší, ako sa očakávalo.


SITA 2 h