Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME
BRATISLAVA. Na rozdiel od obmedzenia importu potravín by zákaz dovozu automobilov do Ruska výrazne postihol aj Slovensko.
Najviac áut tam vyváža žilinská Kia – zhruba 65-tisíc ročne, pätinu produkcie.
Pre Volkswagen v Bratislave je Rusko jedným z desiatich najväčších trhov. Do krajiny putuje okolo 14 percent výroby slovenských automobiliek.
Boj s Áziou
Zákaz dovozu by ich preto postihol ešte boľavejšie ako terajší prepad predaja. Ten sa od začiatku roka vyšplhal v Rusku na 16 percent.
Prezident Združenia automobilového priemyslu Jaroslav Holeček hovorí, že ak by Rusi stopli európske automobilky, nahradili by ich ázijské. Európe by sa na trh už ťažko podarilo vrátiť.
Demontáž na hranici
Zákazom dovozu z EÚ by mohli utrpieť aj výrobcovia súčiastok, ktorých sa na Slovensku usadili stovky. Ten by totiž postihol ich odberateľov, ktorými sú veľké automobilky, a prinútil ich znížiť objednávky zo Slovenska.
Rusko pôvodne uvažovalo len o zákaze dovozu celých automobilov, nemalo sa to vzťahovať na ich súčiastky.
Sankcie by sa preto menej dotkli firiem, ktoré autá dovážajú rozmontované a kompletujú ich priamo v Rusku.
Medzi ne patrí napríklad aj bratislavský Volkswagen, ktorý má na to špeciálny demontážny závod v Košiciach.