Cenu za obchvat Bratislavy postráži favorit, súťažil sám

Diaľnice na západe Slovenska sa majú stavať v režime, ktorý vyniesol v minulosti ceny ciest do extrému.

(Zdroj: Ilustračné - SME/Ján Krošlák)

Firma, ktorá štátu radila, postráži aj ceny nových diaľnic.

BRATISLAVA. Šesťdesiat kilometrov novej štvorprúdovky okolo Bratislavy a smerom na Dunajskú Stredu má reálnejšiu podobu.

Ministerstvo dopravy už totiž vybralo poradcu, ktorý mu s týmito diaľnicami pomôže.

Upozorňovať napríklad na prípadné predraženie diaľnic bude v úlohe poradcu konzorcium vedené spoločnosťou PricewaterhouseCoopers Slovensko (PwC). Za poradenstvo sa mu chystá štát vyplatiť 6,1 milióna eur.

Tieto diaľnice sa budú stavať v špeciálnom, takzvanom PPP režime. Znamená to, že štát vyberie stavbára, ktorý na diaľnice zoženie úvery, postaví ich a niekoľko rokov ich bude prevádzkovať. Štát mu bude služby splácať.

Len stavebné náklady na tieto diaľnice sa odhadujú na 1,5 miliardy eur. Po zarátaní úrokov či prevádzky a údržby sa môže cena dostať napríklad aj na štyri miliardy eur.

Bola sama v súťaži?

PPP z minulosti
  • 1. balík PPP projektov: 75 km na D1 medzi Martinom a Prešovom. Stavba a prevádzka mali vyjsť na 9,1 mld. eur za 30 rokov.
  • 2. balík PPP: 50 km R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice za vyše 3 mld. eur.
  • 3. balík PPP: asi 30 km diaľnice D1 pri Žiline. Mali vyjsť na 8,5 mld. eur.
  • 1. a 3. balík zrušila Radičovej vláda, 2. balík je hotový.
  • Nový balík PPP má tvoriť obchvat Bratislavy D4 a R7.

Spoločnosť PwC sa k výsledku tendra nevyjadrila s dôvetkom, že nekomentuje klientske záležitosti.

Patrila však medzi poradcov štátu aj vtedy, keď prvá vláda Roberta Fica naplánovala výstavbu asi 150 kilometrov diaľnic cez PPP projekty.

Z nich sa postavilo iba 50 kilometrov ciest medzi Nitrou smerom na Banskú Bystricu.

Zvyšné úseky označila vláda Ivety Radičovej za predražené a projekty zrušila. Po zrátaní totiž vyšlo, že za všetky PPP daňoví poplatníci môžu zaplatiť aj 20 miliárd eur.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 294
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 870
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 381
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 954
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 703
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 701
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 401
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 395

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.