Nemecko na budúci rok prvýkrát po desaťročiach nevyrobí nový dlh

Nemecký minister financií vo vystúpení pred dolnou komorou nemeckého parlamentu uviedol, že návrh rozpočtu na rok 2015 nepočíta so žiadnymi novými pôžičkami.

Nemecký minister financií Wolfgang Schäuble.(Zdroj: SITA/AP)

BERLÍN. Nemecko si na budúci rok nepožičia na trhoch žiadne peniaze. Prvýkrát od roku 1969 tak nebude vytvárať žiadny nový dlh.

Oznámil to minister financií Wolfgang Schäuble, podľa ktorého to len podčiarkuje "robustnosť" nemeckých financií v čase, keď viacerí partneri v eurozóne naliehajú na Berlín, aby viac podporil hospodársky rast eurozóny. Informovala o tom agentúra Reuters.

Schäuble vo svojom vystúpení pred dolnou komorou nemeckého parlamentu uviedol, že návrh rozpočtu na rok 2015 nepočíta so žiadnymi novými pôžičkami.

A to by sa malo stať novým štandardom Nemecka. Vláda v Berlíne chce namiesto toho otvoriť dvere súkromným investíciám, a to predovšetkým do infraštruktúry.

Nemci sú pod tlakom

Minister zdôraznil, že Nemecko, ale aj Európa potrebujú súkromné investície na udržanie hospodárskeho rastu a konkurencieschopnosti.

Francúzsko a Taliansko, druhá a tretia najväčšia ekonomika eurozóny, ktorým sa nedarí plniť fiškálne ciele a oživiť hospodársky rast, vyvíjajú tlak na Nemecko, aby zvýšilo verejné investície a znížilo dane, a pomohlo tak zrýchliť rast ekonomiky celého bloku.

Aj šéfka Medzinárodného menového fondu (MMF) Christine Lagardeová vyzvala vládu v Berlíne, aby zvýšila objem investícií.

Schäuble začiatkom mesiaca vyhlásil, že príliš veľa kolegov z Európskej únie verí, že nedostatok investícií v regióne je možné "napraviť" verejnými investíciami. Ale nemecký minister vo svojom dnešnom prejave namiesto toho upriamil pozornosť na súkromné investície, ktoré označil za lepší nápad. A spýtal sa, prečo by to, čo funguje v telekomunikačnom sektore či energetike, kam vstúpili súkromní investori, nemohlo fungovať napríklad aj v doprave.

Chýbajú peniaze

Nemecko totiž naliehavo potrebuje investície. Ročný objem investícií v najväčšej ekonomike eurozóny sa totiž pohybuje okolo úrovne 17 % hrubého domáceho produktu (HDP), zatiaľ čo v iných vyspelých štátoch je to viac ako 20 % HDP.

V nemeckých médiách pribúdajú správy o zatvorených mostoch a zničených cestách, ktoré brzdia aj rozvoj podnikov.

Opozičné strany, zelení aj ľavica, preto vyčítajú návrhu rozpočtu z dielne ministerstva financií, že nerieši problémy s klesajúcimi výdavkami na infraštruktúru, ktorá sa rozpadáva a ohrozuje tak ekonomiku.

Nemecko pritom má prostriedky na zvýšenie investícií - v 1. polroku 2014 dosiahlo najvyšší rozpočtový prebytok od zjednotenia krajiny a výnosy z jeho dlhopisov sú dlhodobo veľmi nízke.

Schäuble ale v tejto súvislosti reagoval, že vláda chce preskúmať skôr spôsoby, ako zapojiť poisťovne a dôchodkové fondy do financovania projektov rozvoja infraštruktúry.

"Chceme zistiť, ktoré regulačné opatrenia zbytočne blokujú tieto investičné možnosti," povedal minister. A dodal, že štát vytvorí solídne rámcové podmienky pre súkromné investície, predovšetkým do vzdelávania, vedy a výskumu.

Nemecký minister financií chce koncom týždňa svoje návrhy na zlepšenie podmienok pre investície predložiť aj francúzskemu kolegovi Michelovi Sapinovi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 561
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 152
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 640
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 627
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 914
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 158
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 156
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 145
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 982
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 932

Téma: Voľby v Nemecku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.