Čiastočná obchodná vojna s Ruskom prináša tlak na priemysel v Európskej únii. Po znížení výroby v ruských závodoch a poklese exportu na Východ sú ohrozené pracovné miesta po celej Európe.
STEYR, BRATISLAVA. Od októbra to majú pocítiť zamestnanci nemeckého výrobcu nákladných automobilov MAN v rakúskom meste Steyr, ale aj v nemeckom Salzgitteri. Ako píše rakúsky portál nachrichten.at, od budúceho mesiaca plánuje spoločnosť koncernu Volkswagen presunúť štyritisíc zamestnancov do režimu skrátenej práce.
V Steyri by to malo postihnúť dvetisíc z celkovo 2400 ľudí v továrni MAN. Na skrátený úväzok by mali pracovať predbežne do začiatku januára.
Zamestnancov o tom informovali včera. Presná úprava, koľko hodín budú vlastne pracovať, zatiaľ nie je známa. Dôvodom je zlá situácia v odbyte vozidiel.
doplnené o 17:00
MAN podľa rakúskeho denníka Wirtschaftsblatt požiadal o povolenie opatrenia, podľa ktorého odpracujú zamestnanci 60 percent pracovného času a ich čistá mzda sa zníži o desať percent. Opatrenie by malo trvať šesť mesiacov. Štátny Arbeitsmarktservice (AMS) sa vyjadril, že takúto úpravu pracovného času pravdepodobne povolí.
Rusko aj nie
Hovorca automobilky MAN odôvodnil skrátenie práce pre agentúru APA „všeobecným ekonomickým vývojom v Európe“. Za hlavný dôvod problémov však nepokladá krízu na Ukrajine a sankcie Ruska. Podľa neho nejdú dobre obchody na celom trhu, nielen v Rusku.
Podľa nachrichten.at však v MANe nepočítajú s tým, že do Ruska ešte tento rok predajú 500 nákladných vozidiel tak, ako plánovali. V štvrtom štvrťroku tak musia vypustiť výrobu za jeden celý mesiac, zníži sa teda o tretinu.
V Steyri bežne vyrobia v priemere denne 80 nákladných áut, pre ktoré však už niekoľko týždňov nedokážu nájsť dostatočný odbyt. Rusko je pre výrobcov nákladných áut jeden z najzaujímavejších trhov. Najmä pre infraštruktúrne projekty sa tam ročne vyvezú tisíce vozidiel.
Viac doma, menej peňazí
Šéf MANu Georg Pachta-Reyhofen hovoril už koncom augusta o očakávaných nižších tržbách automobilky. Dôvodom nie je len o štvrtinu nižší odbyt v Rusku, ale aj v Latinskej Amerike, kde medziročne klesol o 17 percent.
Výrobcovia automobilov často využívajú skrátenú prácu na preklenutie krízových období. Odbory si však zvyčajne vyžiadajú výrazné ústupky pre zamestnancov, takže na tom finančne príliš nestratia.
Na slabý odbyt počas finančnej krízy v rokoch 2009 až 2010 napríklad švédsky výrobca Scania musel zareagovať skrátením pracovného času na štyri dni v týždni a znížením platov o desať percent.