V tendri na štúdiu pre širokorozchodnú trať prišla námietka

Tender na posúdenie projektu za miliardy eur napadol jeden z účastníkov obstarávania.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Medzinárodné konzorcium, ktorého súčasťou je bratislavská spoločnosť Reming Consult, a.s., podalo námietku proti vyhodnoteniu ponúk na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre projekt predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne.

Pre agentúru SITA to potvrdil generálny riaditeľ Reming Consult Slavomír Podmanický s tým, že analyzovali výsledky vyhodnotenia tendra a po zvážení situácie sa rozhodli podať

Spomínané konzorcium v súťaži navrhlo cenu okolo 11 mil. eur. Jeho členmi sú aj rakúske spoločnosti Werner Consult a ILF (ide o skrátené názvy), ktoré majú v Bratislave svoje dcérske firmy Werner Consult s.r.o., resp. ILF Consulting Engineers, s.r.o.

Ďalšie medzinárodné združenie, v ktorom má zastúpenie bratislavská firma Valbek, s.r.o., člen skupiny Valbek - EU so sídlom v českom Liberci, predložilo najnižšiu ponuku, a to necelých 6 mil. eur. V tomto združení projektových a inžinierskych spoločností sú aj rakúsky Bernard a nemecký Obermeyer. Technickú a cenovú ponuku predložili v tendri ešte ďalšie dve konzorciá.

Súťaž beží od minulého roka

Verejnú súťaž na služby, zahŕňajúce vypracovanie štúdie realizovateľnosti projektu vybudovania širokorozchodnej trate (rozchod koľají 1 520 milimetrov) cez Slovensko do Rakúska vyhlásila ešte vlani koncom augusta spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni.

Jej spoločníkmi sú Ruské železničné dráhy (RZD), Ukrajinské železnice (UZ), Rakúske spolkové železnice a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Štúdia realizovateľnosti bude mať technickú a environmentálnu časť. Bude pozostávať z troch plánovacích fáz - vývoja systému, výberu koridoru a trasy. Štvrtá fáza, predbežný návrh projektu, bude predmetom obstarania na dobrovoľnom základe.

Nákladný terminál na prekladanie tovarov by nemal byť vo Viedni, ako sa pôvodne predpokladalo, ale v Kittsee alebo Parndorfe, teda bližšie k Slovensku.

"O umiestnení terminálov na území Slovenska alebo Rakúska nebudeme v tomto čase vyhodnocovania tendra polemizovať. V konečnom dôsledku ich potreba a umiestnenie by mala byť výsledkom predmetnej štúdie," uviedol Podmanický.

Projekt by stál miliardy

Celkové investície na projekt by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 6 mld. eur, ale mohli by sa zvýšiť až na 9 mld. eur. Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica

Odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková považuje uvažované predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne od začiatku v prvom rade za politický projekt na rozšírenie ruského vplyvu v západnej Európe.

Očakáva, že nová štúdia realizovateľnosti dospeje ešte k horším ukazovateľom efektívnosti projektu. Dve doterajšie predbežné štúdie podľa nej spochybnili návratnosť projektu bez dotácií z verejných zdrojov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Borguľa požiadal o okamžité uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 443
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 096
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 148
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 693
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 440
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 329
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 061
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 041
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 649
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 553

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Nemecká Arriva kúpila väčšinu v chorvátskej autobusovej spoločnosti

Arriva považuje dopravný trh strednej a juhovýchodnej Európy za rastový.

Vysoké odmeny v automobilkách nie sú spravodlivé, myslí si Merkelová

Kancelárka pripomenula, že nie je na politikoch, aby určovali strop pre odmeny vedúcim pracovníkom v súkromných firmách.

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.