SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

V tendri na štúdiu pre širokorozchodnú trať prišla námietka

Tender na posúdenie projektu za miliardy eur napadol jeden z účastníkov obstarávania.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Medzinárodné konzorcium, ktorého súčasťou je bratislavská spoločnosť Reming Consult, a.s., podalo námietku proti vyhodnoteniu ponúk na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre projekt predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne.

Pre agentúru SITA to potvrdil generálny riaditeľ Reming Consult Slavomír Podmanický s tým, že analyzovali výsledky vyhodnotenia tendra a po zvážení situácie sa rozhodli podať

Spomínané konzorcium v súťaži navrhlo cenu okolo 11 mil. eur. Jeho členmi sú aj rakúske spoločnosti Werner Consult a ILF (ide o skrátené názvy), ktoré majú v Bratislave svoje dcérske firmy Werner Consult s.r.o., resp. ILF Consulting Engineers, s.r.o.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšie medzinárodné združenie, v ktorom má zastúpenie bratislavská firma Valbek, s.r.o., člen skupiny Valbek - EU so sídlom v českom Liberci, predložilo najnižšiu ponuku, a to necelých 6 mil. eur. V tomto združení projektových a inžinierskych spoločností sú aj rakúsky Bernard a nemecký Obermeyer. Technickú a cenovú ponuku predložili v tendri ešte ďalšie dve konzorciá.

Súťaž beží od minulého roka

Verejnú súťaž na služby, zahŕňajúce vypracovanie štúdie realizovateľnosti projektu vybudovania širokorozchodnej trate (rozchod koľají 1 520 milimetrov) cez Slovensko do Rakúska vyhlásila ešte vlani koncom augusta spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni.

Jej spoločníkmi sú Ruské železničné dráhy (RZD), Ukrajinské železnice (UZ), Rakúske spolkové železnice a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Štúdia realizovateľnosti bude mať technickú a environmentálnu časť. Bude pozostávať z troch plánovacích fáz - vývoja systému, výberu koridoru a trasy. Štvrtá fáza, predbežný návrh projektu, bude predmetom obstarania na dobrovoľnom základe.

Skryť Vypnúť reklamu

Nákladný terminál na prekladanie tovarov by nemal byť vo Viedni, ako sa pôvodne predpokladalo, ale v Kittsee alebo Parndorfe, teda bližšie k Slovensku.

"O umiestnení terminálov na území Slovenska alebo Rakúska nebudeme v tomto čase vyhodnocovania tendra polemizovať. V konečnom dôsledku ich potreba a umiestnenie by mala byť výsledkom predmetnej štúdie," uviedol Podmanický.

Projekt by stál miliardy

Celkové investície na projekt by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 6 mld. eur, ale mohli by sa zvýšiť až na 9 mld. eur. Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica

Skryť Vypnúť reklamu

Odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková považuje uvažované predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne od začiatku v prvom rade za politický projekt na rozšírenie ruského vplyvu v západnej Európe.

Očakáva, že nová štúdia realizovateľnosti dospeje ešte k horším ukazovateľom efektívnosti projektu. Dve doterajšie predbežné štúdie podľa nej spochybnili návratnosť projektu bez dotácií z verejných zdrojov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 636
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 378
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 864
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 501
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 989
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 365
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 036
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 645
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 564
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 322
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

10 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

8 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

8 h

Neprehliadnite tiež

Podľa analytikov dôjde v roku 2021 k oživeniu slovenskej ekonomiky.

6 h

Spoje ovplyvňuje zlá epidemiologická situácia.

8 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Do zoznamu by mali patriť napríklad železnice či pošta.

11 h
Robert Fico.

Fico hovorí o korupcii a konflikte záujmov.

11 h