ČEZ chce ovládnuť naše elektrárne, toto o ňom treba vedieť

Český koncern ČEZ sa po expanzii na Balkáne chce zamerať na investície v okolitých krajinách.

Slovenské tepelné, vodné i jadrové elektrárne zmenia majiteľa.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - Vladimír Šimíček)

Druhú šancu získať akcie Slovenských elektrární už nechce premárniť.

1.Jednu šancu nevyužil

Najväčšou chybou v histórii spoločnosti bolo, že sme nezrealizovali kúpu Slovenských elektrární.

Tak v apríli okomentoval generálny riaditeľ ČEZ­-u Daniel Beneš zmarenú šancu z roku 2006, keď 66 percent akcií nášho elektrárenského gigantu kúpil od štátu taliansky Enel.

Teraz, keď Enel akcie predáva, chce ČEZ príležitosť využiť a podiel kúpiť. Oficiálne rokovania však ešte neboli.

Záujem Čechov o naše elektrárne je logický.

„Slovenské elektrárne v rukách iného sú pre ČEZ konkurenciou. Navyše Temelín Česi možno nebudú musieť stavať, ak budú mať Slovenské elektrárne a dostavané Mochovce,“ tvrdí analytik portálu Energie pre Vás Jozef Badida.

Spojenie týchto firiem by mohlo zjednodušiť presadzovanie záujmov na politickom poli.

„Posilnila by sa váha česko-­slovenskej firmy a V4 pri formulácii európskych energetických a ekonomických politík po boku iných koncernov a krajín,“ naznačuje šéfredaktorka energie.sk Lenka Ferenčáková.

Po spojení by mohli firmy spolu bojovať o predĺženie životnosti jadrových elektrární či podporu pri výstavbe nových zdrojov, pripomína analytik J&T Banky Michal Šnobr.

Mohli by tak byť protiváhou nemeckej energetickej politike, ktorá je známa protijadrovým postojom.

Kliknutím zväčšíte

2.Pri expanzii narazil

Kúpou akcií v Slovenských elektrárňach by ČEZ spravil ďalší krok na ceste k defintívnemu naplneniu cieľa, ktorý si dal pred desiatimi rokmi: stať sa energetickou jednotkou v strednej a juhovýchodnej Európe.

Expanziu začal ovládnutím troch distribučných spoločností v Bulharsku.

Nasledovali akvizície v Bosne, Albánsku, Maďarsku, Turecku, Poľsku či Rumunsku, kde ČEZ prevádzkuje najväčšiu veternú elektráreň v krajine.

Cieľ splnil: S tržbami nad osem miliárd eur ročne je už dnes ČEZ najväčšou energetickou firmou v regióne.

Podľa rebríčka Deloitte je aj šiestou najväčšou firmou v regióne vôbec.

Lenže expanzia má svoju cenu. Podľa prepočtov českého týždenníka Ekonom vykázali vlani zahraničné filiálky ČEZ­u stratu takmer dvadsať miliónov eur.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 777
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 975
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 214
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 356
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 327
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 923
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 627
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 568
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 463
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop