Milióny majetných Číňanov nakupujú v Európe

Nákupné centrá a luxusné obchody z nich žijú, učia sa ich aktívnejšie obsluhovať a nepozerať im do očí.

Mnohí obyvatelia Európy hľadajú falošné značkové produkty na čínskych trhoch, Číňania sa hrnú do Európy kvôli pravým.(Zdroj: ARCHÍV SME)

Nákupné centrá a luxusné obchody v západnej Európe žijú stále viac z Číňanov. Európa je pre nich na prvom mieste v rebríčku najobľúbenejších turistických cieľov.

FRANKFURT, BRATISLAVA. V roku 2012 strávilo v Európe dovolenku 82 miliónov cestujúcich z Číny, v roku 2020 by ich podľa Čínskej akadémie pre turistiku malo byť už 200 miliónov.

Nezaujímajú ich však ani tak historické pamiatky, prírodné krásy či pláže.

Prichádzajú hlavne nakupovať. Paríž, Miláno, Londýn, Frankfurt. Luxusné a značkové európske produkty patria v Čine k imidžu spoločenskej smotánky.

Číňan minie podľa agentúry Global Blue v Británii počas svojho pobytu v priemere 1700 libier (2125 eur) na osobu – trikrát viac, ako je priemer na trhu.

Až pre 82 percent Číňanov je nakupovanie hlavným motívom ich cestovania do Európy. Zvyčajne nenakupujú iba pre seba, ale aj pre rodinu a priateľov.

Pri letisku

V Nemecku tvoria Číňania už najväčšiu skupinu nakupujúcich zo zahraničia. Štatistika Duty Free (exportných) nákupov Global Blue hovorí, že vlani ich bola takmer tretina z Číny, ďalšia štvrtina z Ruska.

Zvyšok pripadol na malé podiely Švajčiarov, Arabov, Ukrajincov a menších ázijských krajín.

Až 38 percent Číňanov si za miesto svojich nákupov v Nemecku vyberá Frankfurt, ktorý má najväčšie medzinárodné letisko a najviac priamych liniek do Ázie. Nasleduje Mníchov, Berlín, Düsseldorf a Kolín nad Rýnom.

Najviac ich priťahujú hodinky a klenoty, ďalšou veľkou skupinou je módna obuv a odevy. Potrpia si však aj na domáce potreby, potraviny či dokonca elektroniku, často vyrobenú práve v Číne.

Nemecké obchodné domy a luxusné značky dokonca už podľa ekonomického portálu WSJ Deutschland zaviedli čínske mutácie svojich internetových stránok, či špeciálne výrobky, na ktoré sú Číňania zvyknutí.

Nepozerať do očí

Dokonca špeciálne školia svojich predavačov, aby vedeli s čínskymi zákazníkmi správne zaobchádzať. Takmer nikdy totiž nehovoria po nemecky, veľká väčšina dokonca ani po anglicky.

Ďalšou špecialitou je, že sa treba v rozpore s nemeckým zvykom vyhýbať trvalému očnému kontaktu. Mohlo by ich to odradiť, pretože to nepovažujú za vhodné, pôsobí to na nich arogantne a agresívne.

V Ázii je napríklad zvykom, že sa jednému zákazníkovi venuje aj viacero predavačov.

Chladný európsky prístup teda môže pôsobiť ako náznak, že zákazník nie je vítaný. Mnohí obchodníci to riešia zamestnaním čínskych predavačov, ktorí vedia, ako na svojich krajanov.

V posledných rokoch predaje Číňanom prudko rástli, preto obchodníkov zaskočila ich stagnácia v posledných mesiacoch.

Dôvodom môže byť boj proti korupcii v Číne, ale aj zmena komunistických predpisov pre turistiku, podľa ktorých sa musia viac venovať pamiatkam a menej obchodom. Úprava turistických trás však bude zrejme iba formálna.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 446
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 9 089
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 995
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 611
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 963
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 797
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 718
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 383
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 350

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.