SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

V tendri na širokorozchodnú železnicu podali námietku

Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult sa ohradilo voči výsledku prehratého tendra.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

Spoločnosť Valbek podľa konkurentov nemá nič čo do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila.

VIEDEŇ/BRATISLAVA. Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult v tendri na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne podalo námietku proti jeho výsledku.

Po konzultácii vnútri nášho konzorcia sme sa rozhodli podať námietku. Urobili sme tak 29. augusta. Do uzavretia procesu vyhodnocovania a rozhodovania o našej námietke nebudeme komentovať argumenty, potvrdil pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Reming Consult Slavomír Podmanický.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa informácii TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ.

Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu Prodex, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Tectum.

Prodex na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby. Jej konateľ Ľubomír Turinič je z výsledku tendra sklamaný, no nepredpokladá spoluprácu s víťazom.

Tak ako naše konzorcium predpokladám, že aj víťazné konzorcium má striktne rozdelené práce na štúdii uskutočniteľnosti. Takže nepredpokladám oslovenie od víťazného konzorcia na spoluprácu, povedal Turinič pre TASR.

Spôsob výberu kritizujú aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o.

Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič čo do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Konateľ spoločnosti Valbek, s.r.o., Eduard Manco potvrdil, že sú súčasťou víťazného konzorcia. "Konzorciu bolo oznámené, že sme ako uchádzači predložili ponuku, ktorá bola vyhodnotená ako technicky a ekonomicky najvýhodnejšia, a že je zámerom podpísať s konzorciom zmluvu," napísal v stanovisku pre TASR s dôvetkom, že obstarávanie stále prebieha a ďalšie informácie môže poskytnúť len obstarávateľ.

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger.

Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy a predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice. Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť 6 miliárd eur. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.

Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ-DS a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej, upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 735
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 821
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 941
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 308
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 173
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 422
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 220
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 652
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 577
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 491

Téma: Širokorozchodná


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky

Hlavné správy zo Sme.sk

Mariana Kočnera privádzajú na súd.
Dobré ráno

Dobré ráno: Záhadný vírus je nebezpečnejší, ako sme si mysleli

Nákaza sa posúva do ďalších krajín.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer sa oblúkom vracia k holým zadkom

Také politické prázdno naposledy ukázal v roku 2002.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Bratislava baví Slovensko

Aj keby na vidieku nemali kalendár, vedeli by, že sa už zasa blížia voľby.

Neprehliadnite tiež

Lietadlá Boeing 737 Max sa vrátia do prevádzky najskôr v júni

Koncern sa aktuálne snaží zaistiť si financovanie.

Lietadlo Turkish Airlines Boeing 737 MAX 8.

CEO Richard Marko: Lex Eset si vieme predstaviť (rozhovor)

So šéfom firmy aj o tlakoch politikov.

Šéf Esetu Richard Marko

Vybudovala ruský "Amazon". Európu chce dobyť cez Slovensko

Bakaľčuková je historicky druhá miliardárka z Ruska.

Wildberries odštartoval európsku expanziu.

Parlament neprelomil veto prezidentky pri novele o pozemkových úpravách

Za prijatie novely bolo 71 poslancov zo 131 prítomných.

Na snímke 57. schôdza NR SR.