SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

V tendri na širokorozchodnú železnicu podali námietku

Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult sa ohradilo voči výsledku prehratého tendra.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

Spoločnosť Valbek podľa konkurentov nemá nič čo do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila.

VIEDEŇ/BRATISLAVA. Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult v tendri na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne podalo námietku proti jeho výsledku.

Po konzultácii vnútri nášho konzorcia sme sa rozhodli podať námietku. Urobili sme tak 29. augusta. Do uzavretia procesu vyhodnocovania a rozhodovania o našej námietke nebudeme komentovať argumenty, potvrdil pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Reming Consult Slavomír Podmanický.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa informácii TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ.

Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu Prodex, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Tectum.

Prodex na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby. Jej konateľ Ľubomír Turinič je z výsledku tendra sklamaný, no nepredpokladá spoluprácu s víťazom.

Tak ako naše konzorcium predpokladám, že aj víťazné konzorcium má striktne rozdelené práce na štúdii uskutočniteľnosti. Takže nepredpokladám oslovenie od víťazného konzorcia na spoluprácu, povedal Turinič pre TASR.

Skryť Vypnúť reklamu

Spôsob výberu kritizujú aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o.

Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič čo do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Konateľ spoločnosti Valbek, s.r.o., Eduard Manco potvrdil, že sú súčasťou víťazného konzorcia. "Konzorciu bolo oznámené, že sme ako uchádzači predložili ponuku, ktorá bola vyhodnotená ako technicky a ekonomicky najvýhodnejšia, a že je zámerom podpísať s konzorciom zmluvu," napísal v stanovisku pre TASR s dôvetkom, že obstarávanie stále prebieha a ďalšie informácie môže poskytnúť len obstarávateľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger.

Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy a predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice. Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Skryť Vypnúť reklamu

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť 6 miliárd eur. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.

Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec.

Skryť Vypnúť reklamu

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ-DS a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej, upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 924
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 362
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 131
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 824
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 458
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 336
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 264
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 214
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 159
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rory Sabbatini.

Sledujte 9. deň olympiády minútu po minúte.


Sportnet a 1 ďalší 10 h
Medzi uhynutými rybali boli aj generačné ryby.

Inšpekcia životného prostredia aj polícia ekologickú katastrofu riešia.


30. júl
Martin Huba.

Na Detskej univerzite Komenského prednášal o kultivovanosti.


30. júl
Ilustračné foto

Nikto z českých politikov neodpovedal.


27. júl

Neprehliadnite tiež

Pracovníci zostavujú plávajúce člny so solárnymi panelmi v priehradnej nádrži Lac des Toules vo švajčiarskom Bourg-Saint-Pierre 8. októbra 2019.

Doterajšie kroky v oblasti klímy boli často kritizované ako príliš pomalé.


TASR 20 h
Martine Sanspicheová drží husacie pečene na trhovisku vo francúzskom Toulouse. Metóda používaná pri ich výrobe je veľmi kritizovaná, preto startup Gourmey prichádza s novým riešením.

Metódy používané pri výrobe vyvolávajú vo svete čoraz väčšie znepokojenie.


TASR 21 h
Minister práce Milan Krajniak.

Ministerstvo práce predložilo materiál do medzirezortného pripomienkového konania.


TASR 23 h
Povinne poistený živnostník platí odvody, aj keď sa mu nedarí.

Minimálnej penzii sa možno vyhnúť.


30. júl