KUALA LUMPUR, BRATISLAVA. V roku 2011 mali aerolínie Malaysia Airlines ťažké obdobie. Pre zvyšujúce sa ceny paliva sa ich medziročná strata vyšplhala na 841 milióna dolárov (638 milióna eur).
Predseda predstavenstva Md Nor Md Yusof vtedy podľa BBC povedal, že spoločnosť je vo veľkej kríze a musí zrušiť niekoľko letov. Vlani boli hospodárske výsledky týchto aeroliniek o niečo lepšie.
Tohtoročná situácia je však pre aerolinky viac ako desivá. V marci zmizol let č. 370 s 227 pasažiermi na palube a dodnes nebol objavený.
O štyri mesiace bolo druhé lietadlo s 283 pasažiermi zostrelené nad Ukrajinou. Tragédie sa odrazili aj na ekonomickej situácii aerolínií.
Lietať sa bojí aj posádka
Na sociálnych sieťach sa objavili fotografie takmer prázdnych lietadiel. Aerolinkami sa pritom neboja lietať len turisti, Malaysia Airlines od začiatku roku opustilo podľa Newsweeku takmer dvesto zamestnancov.
„Mnohí uvádzali tlak rodiny ako dôvod pre ich výpoveď,“ povedal podľa Edge Financial Abdul Malek Ariff, generálny sekretár zamestnaneckých odborov.
Podľa Wall Street Journal pripravil malajzijský investor Khazan Nasional Bhd. plán na reštrukturalizáciu spoločnosti. Momentálne vlastní sedemdesiat percent z materskej firmy aeroliniek.
„Naša národná dopravná spoločnosť by mala byť obnovená. To znamená veľkobchodnú zmenu, ktorá prinesie aj úplne iný hospodársky výsledok,“ povedal Najib Razak, malajzijský premiér.
Vláda musí ešte dohodu medzi spoločnosťou a súkromným investorom odobriť.
Okrem toho Malaysia Airlines zruší niektoré lety do Číny či Európy, keďže po tragédii strácala každý deň asi 2,16 milióna dolárov (1,6 milióna eur). Prepustiť by mali asi štvrtinu z 20-tisíc zamestnancov.
Lockerbie zničilo Pan Am
Malaysia Airlines nie je prvou leteckou spoločnosťou, ktorej existenciu môžu tragické nehody ohroziť.