SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Úsek D1 pri Martine môže stáť 880 miliónov alebo vyše miliardy

Prvý variant vedie prevažne cez údolie rieky, druhá trasa ide väčšinou tunelom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Kľúčový diaľničný úsek pri Martine medzi Turanmi a Hubovou vyjde štát buď 880,4 milióna eur alebo vyše miliardy eur. Také sú odhady nákladov na výstavbu dvoch variantov tejto cesty, ktoré sa majú ďalej posudzovať.

Opísala ich Porovnávacia štúdia, ktorú dala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po tom, čo sa na trase budúcej cesty zosunula počas jari minulého roka pôda.

Materiál diaľničiari momentálne poslali ministerstvu životného prostredia a to ho zverejnilo na enviroportáli na pripomienkovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri varianty

Štúdia sa venovala trom variantom výstavby cesty, ako optimálne na posúdenie však ďalej odporúča dva. Prvým je variant, ktorý vedie prevažne cez údolie rieky, ale je s odklonom.

Tento má odhadované náklady vo výške 880,4 milióna eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH). Podľa štúdie by išlo o ekonomicky priaznivú investíciu.

Cesta postavená týmto variantom by mala tri križovatky, takže sa predpokladá, že by vhodne obslúžila priľahlé územie. Konkrétne Dolnú Oravu, predovšetkým Kraľovany, Párnicu, Zázrivú, Istebné až po Dolný Kubín.

Druhým je tunelový variant, na ktorý štúdia odhaduje náklady vo výške 1,05 miliardy eur s DPH. Tento by podľa materiálu poskytol autám najkratšiu dráhu, preto by im priniesol najvyššie úspory v prevádzkových nákladoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň sú jeho súčasťou aj výrazne najdlhšie tunely, ktoré tento variant zaťažujú najvyššími investičnými nákladmi a nákladmi na ich údržbu a prevádzku.

"Avšak skutočnosť, že trasa ide väčšinou tunelom, prináša aj výhodu a to, že variant má najmenej mostných objektov, oporných a zárubných múrov, protihlukových stien a podobne," dodáva štúdia.

Cesta postavená týmto variantom by mala len dve križovatky, a to na začiatku a na konci, preto by na starej ceste prvej triedy ostalo najviac áut. Zároveň by však bol najmenší počet obyvateľov zasiahnutých hlukom z dopravy.

Posúdia vplyvy

Pre relevantné porovnanie obidvoch variantov a posúdenie ich vplyvu na životné prostredie je podľa štúdie potrebné dopracovať primerané posúdenie vplyvov stavby na územia sústavy Natura 2000.

Skryť Vypnúť reklamu

Tiež napríklad porovnať záber biotopov európskeho významu zničených alebo ovplyvnených pri výstavbe a prevádzke cesty či posúdiť vplyv na živočíchy toku Váhu a vplyv na prirodzené migračné trasy živočíchov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 886
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 438
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 129
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 356
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 910
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 841
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 293
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 180
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 040
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 918
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Pozemky, ktoré v dražbe kúpila spoločnosť KLM ZV I.

Pozemky sa nachádzajú na ceste do Záhorskej Bystrice.

7 h
Nová tehotenská dávka bude najmenej 215,50 eura mesačne.

Tehotné dostanú príspevok vyše 200 eur

28. dec
Ilustračné foto.

Päťročné deti čaká povinná škôlka

28. dec
Ilustračné foto.

Trh rezidenčných nehnuteľností v USA zaznamenal rýchly rast.

14 h