Výhodnosť širokorozchodnej budú skúmať bez Slovákov

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne by malo vypracovať konzorcium Bernard - Valbek - Obermayer, ktorého súčasťou nie je žiadna slovenská firma.

Vyplýva z rozhodnutia výberovej komisie, ktoré má TASR k dispozícii.

Víťazné konzorcium zabodovalo vďaka cene, ktorá bola jediným z troch kritérií, kde bolo lepšie ako konkurencia.

Nízka cena

Štúdiu realizovateľnosti chce vypracovať za necelých 6 miliónov eur. Druhé konzorcium v poradí, ILF - Werner Consult - Reming Consult, ponúklo cenu takmer 11 miliónov eur.

Podľa advokátky Jany Martinkovej, ktorá sa téme širokorozchodnej železnice dlhodobo venuje, je víťazná cena prekvapujúca.

"Cena je prekvapujúco nízka aj vzhľadom na reálne predpoklady a odhady z minulosti. Ak by sa však táto cena časom nepotvrdila ako konečná alebo by bolo nutné ju navyšovať, mohlo by to spôsobiť nielen výrazný časový posun celého projektu, ale za určitých okolností i jeho zlyhanie," povedala pre TASR Martinková.

Tender na štúdiu realizovateľnosti vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy.

Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Nový terminál

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie.

Takisto by mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

"Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee alebo v Parndorfe. To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko výhodná ekonomická aj strategicko-geopolitická lokalizácia. Samozrejme, ideálne by bolo jeho umiestnenie na slovensko-rakúskej hranici," dodala Martinková.

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.

Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 817
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 998
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 427
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 267
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 256
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 686
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 400
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 863
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 162
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 3 978

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

EKONOMIKA

Profesor: Video o zelenine z Lidla je kačica, neverím mu

Ak by mal prístroj dobre zmerať dusičnany, stál by desaťtisíce.

DOMOV

Kiska, Kaliňák či Matovič. Ako reagujú politici na návrh na rozpustenie ĽSNS

Smer pripomína Adolfa Hitlera, Most-híd hovorí o logickom kroku.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.