SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Výhodnosť širokorozchodnej budú skúmať bez Slovákov

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne by malo vypracovať konzorcium Bernard - Valbek - Obermayer, ktorého súčasťou nie je žiadna slovenská firma.

Vyplýva z rozhodnutia výberovej komisie, ktoré má TASR k dispozícii.

Víťazné konzorcium zabodovalo vďaka cene, ktorá bola jediným z troch kritérií, kde bolo lepšie ako konkurencia.

Nízka cena

Štúdiu realizovateľnosti chce vypracovať za necelých 6 miliónov eur. Druhé konzorcium v poradí, ILF - Werner Consult - Reming Consult, ponúklo cenu takmer 11 miliónov eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa advokátky Jany Martinkovej, ktorá sa téme širokorozchodnej železnice dlhodobo venuje, je víťazná cena prekvapujúca.

"Cena je prekvapujúco nízka aj vzhľadom na reálne predpoklady a odhady z minulosti. Ak by sa však táto cena časom nepotvrdila ako konečná alebo by bolo nutné ju navyšovať, mohlo by to spôsobiť nielen výrazný časový posun celého projektu, ale za určitých okolností i jeho zlyhanie," povedala pre TASR Martinková.

Tender na štúdiu realizovateľnosti vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy.

Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Nový terminál

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie.

Takisto by mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

"Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee alebo v Parndorfe. To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko výhodná ekonomická aj strategicko-geopolitická lokalizácia. Samozrejme, ideálne by bolo jeho umiestnenie na slovensko-rakúskej hranici," dodala Martinková.

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.

Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  6. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  2. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  3. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  7. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  10. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 29 120
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 25 985
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 20 123
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 117
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 14 156
  6. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 538
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 486
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 708
  9. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 445
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 259

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Širokorozchodná

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Briti volili, Johnson a jeho konzervatívci vysoko vyhrali

Exit polly dávajú konzervatívcom výraznú väčšinu.

Premiér Johnson prišiel voliť so svojím psom.

Slosiarik z Focusu: Drucker je prijateľný aj pre časť sklamaných voličov Smeru

Kollár je akoby jazýčkom na váhach, vraví sociológ.

Šéf agentúry Focus Martin Slosiarik.
Futbalisti ŠK Slovan Bratislava.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Decembrový prieskum je skúpejší na dobré správy než v minulosti

Prognózovať iné ako pat je neprirodzené.

Komentátor SME Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Spojené štáty a Čína sa dohodli na podmienkach obchodnej zmluvy

Text teraz čaká na podpis amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Ilustračné foto.

Ako vyzerá poistenie u nás? Často podceňujeme poistku i riziká

Stále veľký podiel Slovákov poistenie podceňuje a bagatelizuje možné škody.

Obhliadka bytovky po výbuchu plynu v Prešove.

Bez zemného plynu Slovensko podľa zväzu nedokáže splniť klimatické ciele

Európska investičná banka po roku 2021 nebude financovať investície do plynárenskej infraštruktúry.

Ilustračná fotografia.

Slovensko je podľa Pellegriniho pripravené na uhlíkovú neutralitu od roku 2050

Pellegrini skritizoval fínsky návrh viacročného finančného rámca EÚ.

Pellegrini v Bruseli.