Výhodnosť širokorozchodnej budú skúmať bez Slovákov

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne by malo vypracovať konzorcium Bernard - Valbek - Obermayer, ktorého súčasťou nie je žiadna slovenská firma.

Vyplýva z rozhodnutia výberovej komisie, ktoré má TASR k dispozícii.

Víťazné konzorcium zabodovalo vďaka cene, ktorá bola jediným z troch kritérií, kde bolo lepšie ako konkurencia.

Nízka cena

Štúdiu realizovateľnosti chce vypracovať za necelých 6 miliónov eur. Druhé konzorcium v poradí, ILF - Werner Consult - Reming Consult, ponúklo cenu takmer 11 miliónov eur.

Podľa advokátky Jany Martinkovej, ktorá sa téme širokorozchodnej železnice dlhodobo venuje, je víťazná cena prekvapujúca.

"Cena je prekvapujúco nízka aj vzhľadom na reálne predpoklady a odhady z minulosti. Ak by sa však táto cena časom nepotvrdila ako konečná alebo by bolo nutné ju navyšovať, mohlo by to spôsobiť nielen výrazný časový posun celého projektu, ale za určitých okolností i jeho zlyhanie," povedala pre TASR Martinková.

Tender na štúdiu realizovateľnosti vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy.

Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Nový terminál

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie.

Takisto by mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

"Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee alebo v Parndorfe. To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko výhodná ekonomická aj strategicko-geopolitická lokalizácia. Samozrejme, ideálne by bolo jeho umiestnenie na slovensko-rakúskej hranici," dodala Martinková.

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.

Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 859
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 732
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 808
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 039
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 899
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 572
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 001
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 757
  9. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 700
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 444

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Česko má v Krušných horách veľké nálezisko lítia

Lítium sa používa do batérií mobilných telefónov a notebookov.

Pellegrini avizoval investície za 1,8 miliardy eur

Jurzyca vidí problém v odchode ľudí do Nemecka či Rakúska.

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop