Výhodnosť širokorozchodnej budú skúmať bez Slovákov

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne by malo vypracovať konzorcium Bernard - Valbek - Obermayer, ktorého súčasťou nie je žiadna slovenská firma.

Vyplýva z rozhodnutia výberovej komisie, ktoré má TASR k dispozícii.

Víťazné konzorcium zabodovalo vďaka cene, ktorá bola jediným z troch kritérií, kde bolo lepšie ako konkurencia.

Nízka cena

Štúdiu realizovateľnosti chce vypracovať za necelých 6 miliónov eur. Druhé konzorcium v poradí, ILF - Werner Consult - Reming Consult, ponúklo cenu takmer 11 miliónov eur.

Podľa advokátky Jany Martinkovej, ktorá sa téme širokorozchodnej železnice dlhodobo venuje, je víťazná cena prekvapujúca.

"Cena je prekvapujúco nízka aj vzhľadom na reálne predpoklady a odhady z minulosti. Ak by sa však táto cena časom nepotvrdila ako konečná alebo by bolo nutné ju navyšovať, mohlo by to spôsobiť nielen výrazný časový posun celého projektu, ale za určitých okolností i jeho zlyhanie," povedala pre TASR Martinková.

Tender na štúdiu realizovateľnosti vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy.

Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Nový terminál

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie.

Takisto by mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

"Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee alebo v Parndorfe. To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko výhodná ekonomická aj strategicko-geopolitická lokalizácia. Samozrejme, ideálne by bolo jeho umiestnenie na slovensko-rakúskej hranici," dodala Martinková.

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.

Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 715
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 988
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 256
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 049
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 084
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 063
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 936
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 926
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 710
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 289

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Širokorozchodná

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním. Chýbajú jej kuriéri.

Jaguar sa už začína podobať na fabriku. Takto vyzerá stavba v Nitre

S výrobou sa plánuje začať na budúci rok, zo začiatku zamestná továreň 1300 ľudí.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.

Air Berlin už pozná možných kupcov. Veritelia vybrali Lufthansu a EasyJet

Lufthansa a EasyJet sa odmietli k správe vyjadriť.