AKTUALIZOVANÉ V PONDELOK 19:07

Rusi strašia, že zakážu dovoz áut z Únie a USA

Dopyt po autách v krajine padá, výpadok dovozu by vykryli domáci.

Rusi si kúpia každý rok tisíce touaregov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ak by aj embargo prišlo, môže postihnúť iba modely áut dovezené v zmontovanom stave.

Agentúrny text sme o 19:07 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Ruská vláda pripravuje ďalšie ekonomické sankcie. Ráta v nich aj so zákazom dovozu výrobkov automobilového, leteckého a lodného priemyslu vrátane áut.

Tvrdí, že ich zavedie až v prípade, ak Západ pristúpi na nové sankcie. Informoval o tom ruský denník Vedomosti, odvolal sa na informácie dvoch vládnych úradníkov.

Podľa nich sa Rusko zatiaľ nové sankcie nerozhodlo zaviesť, všetko závisí od krokov USA a Únie.

Úradníci tvrdia, že vláda pripravila široký zoznam odvetných sankcií, z ktorých sa prezident Vladimir Putin na prelome júla a augusta rozhodol uplatniť iba zákaz dovozu potravín.

Odborníci zdôrazňujú, že strašenie niečím, čo ani nemusí byť pripravené a reálne, patrí k typickým ťahom ruskej propagandy.

sm-0819-008-graf.jpg

Zmontujú ich za hranicou

Zákaz dovozu áut by sa podľa ruského denníka mohol vzťahovať iba na značky, ktoré v Rusku nemajú produkciu alebo montáž.

Veľká časť automobiliek dováža na ruský trh svoje vozidlá v čiastočne demontovanom stave, aby sa vyhli plateniu ruského cla.

Takto do Ruska vyvážajú aj automobilky zo Slovenska – Kia a Volkswagen. Nemecký koncern má dokonca v Košiciach špeciálny závod, kde sa hotové autá čiastočne rozmontujú, aby splnili ruské predpisy. Za hranicami sa potom opäť skompletujú.

Najviac na ruský trh vyváža žilinská Kia, jej modely Ceed a Sportage tam patria k najpredávanejším na trhu. Ročne do krajiny smeruje 20 percent produkcie zo Žiliny, teda približne 65-tisíc áut.

Rusko patrí medzi desať najväčších odbytových krajín v bratislavskom Volkswagene, kde je záujem najmä o luxusné modely VW Touareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne. Ročne tam smeruje do 30-tisíc vozidiel z Bratislavy.

Trnavská fabrika PSA sa sústreďuje na stredo- a západoeurópske trhy, na Východ príliš nevyváža. Do Ruska posiela mesačne len niečo cez stovku Peugeotov 208 a Citroenov Picasso.

Celkovo od nás do Ruska ročne putuje najviac stotisíc automobilov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Do Ruska ide menej áut, ako vravel Fico

Majú tam vlastné továrne

K prípadnému zákazu dovozu sa hovorcovia automobiliek nechcú vyjadrovať, pokladajú ho za hypotetický.

„Nikto zatiaľ nevie, či to vôbec príde a koho sa to bude týkať, takže sa nedá špecifikovať dosah takých opatrení,“ vysvetľuje hovorca Kia Motors Jozef Bačé. Ukrajinská kríza ich zatiaľ slabším dopytom z Východu nepostihla, výroba beží naplno.

V prípade, že by sa embargo dotklo iba automobiliek, ktoré v Rusku nemajú závody, tie slovenské by sa mu vyhli.

Továrne tam totiž majú Volkswagen, Peugeot aj skupina Hyundai, kde patrí Kia. V Sankt Peterburgu produkuje ročne 200­tisíc kusov modelu Hyundai Solaris.

Nahradia ich Ladami

Denník Vedomosti špekuluje aj o tom, že by sa sankcie mali sústrediť iba na dovoz kompletných áut, čím by sa podporila domáca montáž. V Rusku sa takto každý rok finálne zmontuje vyše milióna áut vyrobených v zahraničí.

Dovoz kompletných áut dosiahol v prvom polroku tohto roka 27 percent, teda asi 650-tisíc osobných vozidiel ročne. Zvyšných vyše 700-tisíc sa vyrobí priamo v Rusku.

Výpadok dovozu by teda mohla pokryť najmä produkcia ruskej automobilky Lada, ktorá je lídrom trhu, či závody najväčších automobiliek. Okrem spomínaných ich vybudovali aj Ford, Renault alebo Toyota.

Dopyt po autách však v krajine v posledných mesiacoch opadol, medziročne takmer o dvadsať percent. Tento rok by sa v Rusku malo predať necelých dva a pol milióna osobných áut. Vlani ich bolo ešte takmer 2,8 milióna, o 5,5 percenta menej ako v roku 2012.

[content type="avizo-clanok" img-db="morvay" id="7339700" title="Komentár Petra Morvaya" url-type="sme-article"]Premiér narieka nad nezmyselnosťou sankcií. Nehovorí však, ako inak Putina zastaviť[/content]

Pod týmto článkom nie je možné diskutovať. Vysvetlenie nájdete tu

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  3. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  4. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. Leto nekončí!
  7. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  10. Už aj seniori presadajú do SUV
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 585
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 516
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 346
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 775
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 292
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 124
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 079
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 072
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 904
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 644

Téma: Kríza na Ukrajine


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

AUTO

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.