Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME
LHASA, BRATISLAVA. Pred deviatimi rokmi prichádzalo ročne do Tibetu asi 1,8 milióna turistov.
Minulý rok sa ich počet vyšplhal na trinásť miliónov, pričom do regiónu priniesli asi 16,5 miliardy čínskych jüanov (dve miliardy eur).
Dôvodom prílevu najmä domácich turistov bolo otvorenie železnice z provincie Čching-chaj do Tibetu v roku 2006. V piatok Číňania otvorili ďalší úsek železnice.
Tibeťania sa však obávajú, že tým ešte väčšmi narušia kultúru a tradície.
Najdrahšia železnica
Vyše dvestokilometrový úsek skracuje cestu medzi hlavným mestom Lhasou a druhým najväčším mestom, sídlom vysokého predstaviteľa budhizmu Šigace, o takmer dve hodiny.
Podľa Times of India plánuje Čína železnicu predĺžiť až do Nepálu a Bhutánu.
Nová železnica prechádza cez komplikovaný hornatý terén, jej cena sa preto vyšplhala do rekordných výšok. Meter trate stál asi 50-tisíc jüanov (šesťtisíc eur).
Narušená kultúra
Napriek tomu, že železnica výrazne pomohla rozvoju ekonomiky v tejto autonómnej oblasti, Tibeťania upozorňujú aj na negatíva.
„Železnica urýchli masový príchod čínskych migrantov do Tibetu, čo ohrozuje jedinečnú kultúrnu identitu Tibeťanov, najmä nútenou asimiláciou,“ povedal podľa serveru Tibet Post úradník z indickej Drahamšály, kde žije aj dalajláma.
Rozvoj železnice urýchlil príchod banských firiem, ktoré predstavujú veľkú ekologickú hrozbu pre náhornú plošinu.
Najväčší vplyv by však mohla mať železnica práve na tibetskú kultúru.
„Nevieme, či modlitebné kolesá, maslový čaj a pokorné kľačanie nenahradia pizza, zmrzlina a hudobné bary,“ napísal manažér cestovnej kancelárie Tibet Vista Tour Derek Wong.