SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Autá idú na odbyt v Číne aj v Európe. Výroba rástla nemeckým značkám

Automobilky si počas polroka tohto roka užívali rast dopytu. Škrt cez rozpočet im môže urobiť kríza na Ukrajine.

Volkswagen sa už objemom výroby a predaja pomaly doťahuje na Toyotu.Volkswagen sa už objemom výroby a predaja pomaly doťahuje na Toyotu. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Vďaka oživeniu svetovej ekonomiky sa tento rok autá predávajú opäť výborne. Viacerí výrobcovia hlásia nové rekordy v predaji áut a za celý rok očakávajú historické čísla predaja.

Dôvodom je najmä to, že v mnohých krajinách si auto môže dovoliť čoraz viac ľudí. V posledných mesiacoch sa k dopytu z Číny či Indie pridala aj Európa. Celosvetovo sa produkcia za polrok zvýšila o štyri percentá.

To by však mohla narušiť vojna na východe. Znehodnotenie ruského rubľa, pokles dôvery spotrebiteľov a odkladanie kúpy áut by mohli nádejné oživenie dopytu na starom kontinente narušiť.

Automobilky sa tak ešte viac sústreďujú na bezpečne rastúce trhy v Ázii a Amerike.

Nemci dobiehajú Japoncov

Najväčšou automobilkou sveta je stále Toyota – za polrok predala zhruba 5,1 milióna osobných áut. Z nich viac ako štvrtinu si kúpili zákazníci v USA, kde je najmä dopyt po obľúbených terénnych vozidlách a pickupoch.

Svetového lídra z Japonska však už dobieha nemecký konkurent Volkswagen. Od januára do júna vyrobil a predal 4,97 milióna osobných áut.

Potvrdil rast z vlaňajška, keď odsunul na tretie miesto americký General Motors. Ten za prvý polrok poslal na trh 4,92 milióna vozidiel.

Volkswagen síce rástol rýchlejšie ako konkurenti, no nedarilo sa mu práve tam, kde Toyote a General Motors, teda v USA, kde predal o niekoľko percent menej áut.

Na druhej strane o vyše 17 percent narástol odbyt v Číne, kde Volkswagen plánuje predať tento rok už vyše tri a pol milióna vozidiel, len o niečo menej ako v stagnujúcej Európe.

General Motors, ktorý bol ešte pred troma rokmi najväčším producentom áut na svete, trpí poklesom predaja v Ázii, Južnej Amerike a vo východnej Európe.

Celkový rast mu zabezpečili Severná Amerika a Čína. V Európe narástol o niekoľko percent najmä vďaka modelu Opel Mokka.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3G94 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3G94 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Láka ťa svet? Študuj v Nitre, je ako Rím na 7 pahorkoch
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ročný magister v data science v Prahe odštartuje tvoju kariéru!
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Mysli na svoju budúcnosť!
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 18 333
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 698
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 825
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 196
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 918
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 112
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 453
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 184
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 596
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý príslušník Slovenskej informačnej služby Peter Tóth.

O sledovaní sa vie už od roku 2018.

18 h

Pribúda oveľa viac mladých pacientov.

20 h
Testovanie antigénovými testami označil premiér Igor Matovič za atómovú zbraň. Ilustračné foto.

Minulo sa vyše 14 miliónov testov.

17 h
DNES PÍŠE MATÚŠ RITOMSKÝ

Ani Sputnik nezachraňuje okamžite

Publicista Matúš Ritomský.

Namiesto nového balíka opatrení prišla tlačovka z košického letiska.

4. mar

Neprehliadnite tiež

Vnútro reaktorovej časti v Mochovciach.

Poslanci predložili návrh novely zákona o mierovom využívaní jadrovej energie.

9m
Minister práce a sociálnych vecí Milan Krajniak (Sme rodina).

Firmy už môžu žiadať o náhradu celých mzdových nákladov do výšky 1 100 eur.

14m

Pokles možno celý pripísať zatvoreniu koronakrízou najzasiahnutejších sektorov.

16m

Zákazka bola financovaná z operačného programu Kvalita životného prostredia.

20m