Autá idú na odbyt v Číne aj v Európe. Výroba rástla nemeckým značkám

Automobilky si počas polroka tohto roka užívali rast dopytu. Škrt cez rozpočet im môže urobiť kríza na Ukrajine.

Volkswagen sa už objemom výroby a predaja pomaly doťahuje na Toyotu.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Vďaka oživeniu svetovej ekonomiky sa tento rok autá predávajú opäť výborne. Viacerí výrobcovia hlásia nové rekordy v predaji áut a za celý rok očakávajú historické čísla predaja.

Dôvodom je najmä to, že v mnohých krajinách si auto môže dovoliť čoraz viac ľudí. V posledných mesiacoch sa k dopytu z Číny či Indie pridala aj Európa. Celosvetovo sa produkcia za polrok zvýšila o štyri percentá.

To by však mohla narušiť vojna na východe. Znehodnotenie ruského rubľa, pokles dôvery spotrebiteľov a odkladanie kúpy áut by mohli nádejné oživenie dopytu na starom kontinente narušiť.

Automobilky sa tak ešte viac sústreďujú na bezpečne rastúce trhy v Ázii a Amerike.

Nemci dobiehajú Japoncov

Najväčšou automobilkou sveta je stále Toyota – za polrok predala zhruba 5,1 milióna osobných áut. Z nich viac ako štvrtinu si kúpili zákazníci v USA, kde je najmä dopyt po obľúbených terénnych vozidlách a pickupoch.

Svetového lídra z Japonska však už dobieha nemecký konkurent Volkswagen. Od januára do júna vyrobil a predal 4,97 milióna osobných áut.

Potvrdil rast z vlaňajška, keď odsunul na tretie miesto americký General Motors. Ten za prvý polrok poslal na trh 4,92 milióna vozidiel.

Volkswagen síce rástol rýchlejšie ako konkurenti, no nedarilo sa mu práve tam, kde Toyote a General Motors, teda v USA, kde predal o niekoľko percent menej áut.

Na druhej strane o vyše 17 percent narástol odbyt v Číne, kde Volkswagen plánuje predať tento rok už vyše tri a pol milióna vozidiel, len o niečo menej ako v stagnujúcej Európe.

General Motors, ktorý bol ešte pred troma rokmi najväčším producentom áut na svete, trpí poklesom predaja v Ázii, Južnej Amerike a vo východnej Európe.

Celkový rast mu zabezpečili Severná Amerika a Čína. V Európe narástol o niekoľko percent najmä vďaka modelu Opel Mokka.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3G94 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3G94 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 207
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 530
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 305
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 079
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 892
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 751
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 653
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 253
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 115
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 871

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.