Vlastníci v pozadí: 10 prepojení medzi obchodmi, o ktorých ste nevedeli

Čo majú spoločné obchody s oblečením Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear? A čo Tesco a F&F? Stoja za nimi rovnakí ľudia.

(Zdroj: Calzedonia)

Čo majú spoločné obchody s oblečením Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear? A čo Tesco a F&F? Stoja za nimi rovnakí ľudia.

1.Shoppie a Nay Electronic

nay.jpg

Nay Elektrodom je síce skoro v každom meste Slovenska, no tovar objednaný v dcérskom internetovom obchode Shoppie.sk si tam neprevezmete. Mohol by byť podozrivo lacnejší.
Foto: Panoramio

Dlho to vyzeralo, že ťažkopádny e-shop na stránke najväčšieho domáceho predajcu elektroniky Nay je nepodarenou odpoveďou úspešnej “kamennej” siete na nové výzvy internetu. Hlavne v situácii, keď na internete rástli zahraniční hráči ako Mall, Hej či Alza.

Po čase sa však ukázalo, že jeden z najvýraznejších domácich obchodov s elektronikou, Shoppie.sk, bol tichým spôsobom, akým majitelia tradičného predajcu elektroniky reagujú na zmenu nákupných zvyklostí.

Shoppie.sk prevádzkuje spoločnosť Net Sales, ktorej jediným spoločníkom je práve firma Nay. Funguje od jesene roku 2010. Nay sa k Shoppie verejne nepriznáva. Môže ísť o spôsob, ako sa vyhnúť nutnosti zjednotiť ceny na webe aj v kamenných predajniach.

2.Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear

zara.jpg

V roku 2012 otvorila Zara v bratislavskom Centráli svoju najväčšiu slovenskú predajňu. V regióne Strednej Európy išlo o premiéru nového dizajnu interiéru
Zdroj: Photobucket

Tieto obchody poznajú napríklad zákazníci bratislavského Auparku ako trendové módne značky, ktoré sú sústredené jedna pri druhej. Nemá to len praktické dôvody pre unavené nákupné maniačky, všetky vlastní jedna firma. Španielsky Industria de Diseño Textil.

Názov môžeme skúsiť preložiť ako Obchod so štýlovým oblečením, no gigant s podielmi v stovkách firiem je celosvetovo známy ako Inditex. Je najväčším predajcom oblečenia na svete.

V tvrdom biznise lacnej módy stále drží značnú časť výroby v Európe. Napríklad polovica oblečenia predávaného v kľúčovej značke Zara sa od návrhu po šitie vyrába v domovskej krajine. Španieli sú na Inditex hrdí, Zaru zvyknú vo svete označovať ako jeden z najväčších obchodných úspechov Španielska.

Na druhej strane, v módnom biznise má Zara povesť značky, ktorá vyrástla na kopírovaní. Vďaka tomu, že kontroluje celý výrobný reťazec, bola schopná ako prvá extrémne rýchlo kopírovať nové módne trendy návrhárov a prinášať ich do obchodov.

Stratégia to bola úspešná. Keď nakupujete v predajniach Inditexu, vedzte, že zlomok vašich peňazí odchádza na účty tretieho najbohatšieho muža sveta menom Amancio Ortega Gaona, ktorý je hlavou v pozadí Inditexu.

3.Lidl a Kaufland

kaufland.jpg

Kaufland zaviedol v minulom desaťročí aj pulty s čerstvými mäsovými výrobkami a syrmi, šalátmi a rybami. V materskom diskonte Lidl by také plytvanie personálom neprichádzalo do úvahy.
Zdroj: Landshutpark

Supermarket Kaufland môžeme pochopiť ako experiment diskontu Lidl s expanziou medzi klasické supermarkety. V 70. rokoch sa v rodinnej firme Schwarz Gruppe, ktorá od roku 1930 prevádzkuje to, čo dnes poznáme ako diskontné predajne Lidl, dostala ku kormidlu súčasná generácia.

Dieter Schwarz prišiel s nápadom skúsiť to popri tvrdom diskonte s klasickým širokosortimentným hypermarketom. Prvý Kaufland vítal zákazníkov v západnom Nemecku už v roku 1984, no pravý prielom prišiel po zjednotení Nemecka.

Schwarz okamžite otváral v bývalom východnom Nemecku veľké hypermarkety - vďaka znalosti prostredia bol prirodzene rýchlejší, ako zahraničné siete. Úspech bol okamžitý a nápad pokračovať do bývalého sovietskeho bloku prišiel rýchlo.

Kaufland sa dostal cez Česko (1998), Slovensko (2000) až do Chorvátska, Poľska, Rumunska a Bulharska - tam otváral prvý obchod v roku 2006 a dnes už má takmer sto obchodov. Väčšina z vyše tisíc hypermarketov s nemeckým menom “Nákupná krajna” je tak vlastne mimo Nemecka.

4.Tesco a F&F

f-f.jpg

Interiér samostatnej predajne módnej značky Tesca v Prahe navrhovalo britské štúdio, aby sa čo najviac podobalo úspešným svetovým značkám.
Zdroj: Aba Associates

Britský supermarketový gigant Tesco sa na konci minulého tisícročia rozhodol, že oblečenie predávané v hypermarketoch potrebuje nový impulz. Ľudia si odevy v hypermarketoch kupovali radi a často, ale z prieskumov vychádzalo, že topy, kabáty a nohavice z Tesca sú vnímané ako druhoradé.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 179
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 906
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 135
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 462
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 711
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 495
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 186
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 699
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 388
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 673

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop