Čo majú spoločné obchody s oblečením Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear? A čo Tesco a F&F? Stoja za nimi rovnakí ľudia.
Nay Elektrodom je síce skoro v každom meste Slovenska, no tovar objednaný v dcérskom internetovom obchode Shoppie.sk si tam neprevezmete. Mohol by byť podozrivo lacnejší.
Foto: Panoramio
Dlho to vyzeralo, že ťažkopádny e-shop na stránke najväčšieho domáceho predajcu elektroniky Nay je nepodarenou odpoveďou úspešnej “kamennej” siete na nové výzvy internetu. Hlavne v situácii, keď na internete rástli zahraniční hráči ako Mall, Hej či Alza.
Po čase sa však ukázalo, že jeden z najvýraznejších domácich obchodov s elektronikou, Shoppie.sk, bol tichým spôsobom, akým majitelia tradičného predajcu elektroniky reagujú na zmenu nákupných zvyklostí.
Shoppie.sk prevádzkuje spoločnosť Net Sales, ktorej jediným spoločníkom je práve firma Nay. Funguje od jesene roku 2010. Nay sa k Shoppie verejne nepriznáva. Môže ísť o spôsob, ako sa vyhnúť nutnosti zjednotiť ceny na webe aj v kamenných predajniach.
V roku 2012 otvorila Zara v bratislavskom Centráli svoju najväčšiu slovenskú predajňu. V regióne Strednej Európy išlo o premiéru nového dizajnu interiéru
Zdroj: Photobucket
Tieto obchody poznajú napríklad zákazníci bratislavského Auparku ako trendové módne značky, ktoré sú sústredené jedna pri druhej. Nemá to len praktické dôvody pre unavené nákupné maniačky, všetky vlastní jedna firma. Španielsky Industria de Diseño Textil.
Názov môžeme skúsiť preložiť ako Obchod so štýlovým oblečením, no gigant s podielmi v stovkách firiem je celosvetovo známy ako Inditex. Je najväčším predajcom oblečenia na svete.
V tvrdom biznise lacnej módy stále drží značnú časť výroby v Európe. Napríklad polovica oblečenia predávaného v kľúčovej značke Zara sa od návrhu po šitie vyrába v domovskej krajine. Španieli sú na Inditex hrdí, Zaru zvyknú vo svete označovať ako jeden z najväčších obchodných úspechov Španielska.
Na druhej strane, v módnom biznise má Zara povesť značky, ktorá vyrástla na kopírovaní. Vďaka tomu, že kontroluje celý výrobný reťazec, bola schopná ako prvá extrémne rýchlo kopírovať nové módne trendy návrhárov a prinášať ich do obchodov.
Stratégia to bola úspešná. Keď nakupujete v predajniach Inditexu, vedzte, že zlomok vašich peňazí odchádza na účty tretieho najbohatšieho muža sveta menom Amancio Ortega Gaona, ktorý je hlavou v pozadí Inditexu.
Kaufland zaviedol v minulom desaťročí aj pulty s čerstvými mäsovými výrobkami a syrmi, šalátmi a rybami. V materskom diskonte Lidl by také plytvanie personálom neprichádzalo do úvahy.
Zdroj: Landshutpark
Supermarket Kaufland môžeme pochopiť ako experiment diskontu Lidl s expanziou medzi klasické supermarkety. V 70. rokoch sa v rodinnej firme Schwarz Gruppe, ktorá od roku 1930 prevádzkuje to, čo dnes poznáme ako diskontné predajne Lidl, dostala ku kormidlu súčasná generácia.
Dieter Schwarz prišiel s nápadom skúsiť to popri tvrdom diskonte s klasickým širokosortimentným hypermarketom. Prvý Kaufland vítal zákazníkov v západnom Nemecku už v roku 1984, no pravý prielom prišiel po zjednotení Nemecka.
Schwarz okamžite otváral v bývalom východnom Nemecku veľké hypermarkety - vďaka znalosti prostredia bol prirodzene rýchlejší, ako zahraničné siete. Úspech bol okamžitý a nápad pokračovať do bývalého sovietskeho bloku prišiel rýchlo.
Kaufland sa dostal cez Česko (1998), Slovensko (2000) až do Chorvátska, Poľska, Rumunska a Bulharska - tam otváral prvý obchod v roku 2006 a dnes už má takmer sto obchodov. Väčšina z vyše tisíc hypermarketov s nemeckým menom “Nákupná krajna” je tak vlastne mimo Nemecka.
Interiér samostatnej predajne módnej značky Tesca v Prahe navrhovalo britské štúdio, aby sa čo najviac podobalo úspešným svetovým značkám.
Zdroj: Aba Associates
Britský supermarketový gigant Tesco sa na konci minulého tisícročia rozhodol, že oblečenie predávané v hypermarketoch potrebuje nový impulz. Ľudia si odevy v hypermarketoch kupovali radi a často, ale z prieskumov vychádzalo, že topy, kabáty a nohavice z Tesca sú vnímané ako druhoradé.