BRATISLAVA. Chcete si kúpiť sendvič, no keď ho pokladník blokuje, systém mu dá vedieť, že ste si z pultu vzali tovar po uplynutí lehoty spotreby. Pokladník po tomto upozornení sendvič vymení za čerstvý.
Takto dokáže podľa čitateľa SME zabrániť predaju starých potravín predajňa Billa na viedenskom letisku. Rovnaký systém chce zaviesť aj u nás.
Tvrdí, že technicky je na to pripravená. Spustiť systém kontroly záruky, aký je na Schwechate, chce u nás o rok.
Skenujú rozšírený kód
„Tento systém využíva technológiu, ktorá je založená na skenovaní nie klasického 14-miestneho kódu, ale rozšíreného formátu kódu,“ vysvetľuje Renáta Filipčíková z reťazca Billa.
V praxi to znamená, že dodávatelia musia tlačiť na etikety potravín rozšírený kód. Obchod musí zabezpečiť skenery, ktoré ho dokážu prečítať a rozoznať okrem ceny aj dátum spotreby.
Pri predaji potravín, ktoré sa vážia v predajni, musí obchod zmeniť tlačené nálepky, aby mali rozšírený kód.
„Je to krok vpred v ochrane spotrebiteľa,“ povedal analytik obchodu Ľubomír Drahovský. Myslí si, že podobné systémy časom zavedú viaceré reťazce u nás, no neočakáva, že by ich zavádzali vo veľkom.
Kedy by tak mohli urobiť, si netrúfol odhadnúť. No myslí si, že pre tých, čo s takýmto systémom prídu, to môže byť konkurenčná výhoda.
To, že už systém funguje v rakúskej Bille, ale zatiaľ nie je u nás v rovnakom reťazci, je podľa neho otázkou priorít materskej spoločnosti a toho, kam smeruje investície.
Ďalšie oslovené reťazce sa nevyjadrili, či plánujú zaviesť podobný systém ako Billa. Svorne tvrdia, že každodenne kontrolujú lehotu spotreby potravín, ktoré predávajú.
„Kontrolujeme prevádzky aj prostredníctvom pravidelných neohlásených auditov a inšpekcií,“ povedal hovorca Tesca Tomáš Ferenčák.
Lidl dokáže podľa jeho hovorcu Tomáša Bezáka predať väčšinu tovaru s dostatočným časovým predstihom pred dátumom spotreby. Potraviny s blížiacim sa dátumom spotreby oddeľujú a označujú, znižujú im aj cenu.