AKTUALIZOVANÉ 19:06

Čas trestu za kartel stavebných firiem už zväčša vypršal

Za dohodu o cenách mali stavebné firmy pykať dávno, mali dostať dištanc v tendroch, no nedostali ho.

Zákaz súťažiť by pre viacerých staviteľov ciest nemusel byť do budúcna zásadný problém. Netýkal by sa totiž dcérskych či materských firiem spoločností z kartelu. Inak by to bolo,ak by sa dôležité referencie spájali iba so stavbármi z kartelu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Strabag či Doprastav si ešte počkajú, kým sa zapoja do štátnych tendrov. Zrejme aj ďalšie firmy, ktoré sa v minulosti stretli v karteli. Malo by ísť už iba o pár týždňov.

Agentúrny text sme o 19:06 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Prešlo už desať rokov, odkedy sa šesť firiem vrátane Doprastavu, Strabagu, Inžinierskych stavieb či Skansky dohadovalo na cene, za akú ponúknu štátu postaviť časť D1 medzi Jánovcami a Mengusovcami.

Koncom minulého roka ich z tejto dohody usvedčil Najvyšší súd.

Od jeho rozsudku sa čakalo na usmernenie, či štátni nákupcovia môžu firmy s takýmto prehreškom púšťať do tendrov.

Úrad pre verejné obstarávanie ho vydal: povedal, že trest za kartel už z väčšej časti stavbárom uplynul. Dištanc na štátne zákazky sa ich tak môže týkať už len niekoľko týždňov.

Strabag potvrdil, že sa do verejných tendrov vráti počas tohto roka. Doprastav sa k otázkam nevyjadril.

Ako sa to stalo

Úrad pre verejné obstarávanie tvrdí, že trojročný zákaz ísť do štátnych súťaží platí odvtedy, keď najskôr mohlo ku kartelu dôjsť. Tender, na ktorom sa mali firmy dohoddovať o cene, bol vyhlásený v máji roku 2004.

Kartel firiem
Čo sa stalo
  • V roku 2004 vyhlásil štát súťaž na stavbu časti D1 Mengusovce – Jánovce.
  • O rok neskôr rozhodol Protimonopolný úrad, že sa záujemcovia o túto zákazku v súťaži, firmy Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Mota­Engil a Skanska dohadovali na cene.
  • Úrad im dal spolu pokutu vo výške asi 45 mil. eur.
  • Najviac, takmer 14 mil. eur, má zaplatiť Mota­Engil, Strabag 12,2 mil. eur, Skanska 9 mil. eur., Doprastav 6,6 mil. eur, Inžinierske stavby 3 mil. eur. Betamont dostal pokutu 130-tisíc eur.

Protimonopolný úrad o karteli rozhodol v roku 2005. Jeho verdikt však viaceré firmy napadli a súdy sa v sporoch s nimi rozhodli vykonateľnosť rozhodnutia Protimonopolného úradu odložiť.

Tým momentom prestal podľa úradníkov dištanc platiť.

Stopka pre účasť v tendroch sa tak mala jednotlivých stavebných firiem týkať do decembra 2006 až mája 2007, a to podľa toho, ktorá z firiem kedy rozhodnutie súdu dostala.

Väčšina z trojročného zákazu súťažiť teda firmám uplynula už v minulosti. Niektorým možno aj celý dištanc.

Zvyšok trestu sa začal rátať od doručenia posledného vlaňajšieho rozsudku Najvyššieho súdu zúčastneným, keď sa aj stal právoplatným. To bolo v marci tohto roka.

Platil dištanc vôbec?

Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev sa pýta, či štát dištanc pre kartelistov od mája 2004 do konca roku 2006, prípadne do polovice roku 2007 aj uplatňoval.

„Koľkokrát, respektíve či vôbec boli účastníci kartelu v tom období vylúčení z verejného obstarávania? Ak neboli, ťažko možno v praxi hovoriť o dištanci,“ myslí si Leontiev.

Juraj Čermák, ktorý v minulosti viedol investičný úsek Národnej diaľničnej spoločnosti, si spomína, že po obvinení z kartelu sa v roku 2006 výstavba úseku medzi Jánovcami a Mengusovcami rozdelila na tri oddelené zákazky.

„Prvý úsek vyhrali Inžinierske stavby, druhý Doprastav a tretí Strabag. Takže potom aký trest?“ pýta sa Čermák. Úradníci sa takto podľa neho skôr postarali o to, aby z trhu nevypadli viaceré veľké firmy.

Je to iba usmernenie

Advokát Leontiev sa s právnym názorom Úradu pre verejné obstarávanie nestotožňuje. Myslí si, že trojročný zákaz súťažiť by mal platiť od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu, čiže ešte asi ďalšieho 2,5 roka.

Upozornil, že usmernenie štátnych úradníkov nie je právne záväzné. Dá sa však očakávať, že sa ním obstarávatelia nových ciest a diaľnic budú riadiť, keďže úrad má svoju odbornú autoritu.

No konečné slovo môže mať až súd. „Môže nastať situácia, že si právnu argumentáciu Úradu pre verejné obstarávanie neosvojí súd, ktorý by rozhodoval v poslednej inštancii napríklad o námietke stavebnej firmy, že víťaz súťaže mal byť vylúčený z dôvodu jeho účasti v karteli a ešte mu neuplynula dištančná lehota, čiže čas zákazu súťažiť,“ hovorí Leontiev.

Z tendrov už vyradili

Aktívne z tendrov pre kartel z minulosti vyraďovala Národná diaľničná spoločnosť. Postupovala tak v posledných mesiacoch, a to odkedy kartel spečatil Najvyšší súd.

Takto vyradila napríklad firmu Skanska z hry o dve veľké zákazky, na ktorých mohla zinkasovať vyše 260 miliónov eur bez DPH.

Pokutu za kartel popreli

Doprastav sa chystá odpisovať dlhy voči veriteľom. Prihlásil sa k nim aj Protimonopolný úrad, žiada pokutu za kartel. Pohľadávku mu však neuznali.

BRATISLAVA. Kto zaplatil štátu pokutu, ktorú mu za kartel vyrubili? Dosiaľ sa hovorí, že tak urobili iba spoločnosti Skanska a Inžinierske stavby.

Do zvláštnej situácie sa dostala stavebná firma Doprastav. Je v reštrukturalizácii, a teda v rámci finančného ozdravenia škrtne viaceré svoje dlhy obchodným partnerom a bude podnikať ďalej.

V praxi to znamená, že ani svoju časť pokuty za kartel, čiže 6,6 milióna eur, nevyplatí celú. Správca reštrukturalizácie si však myslí, že by ju nemal platiť vôbec. V ozdravnom procese ju preto poprel.

V tom momente stratili úradníci akékoľvek hlasovacie práva pri rozhodovaní o tom, kto koľko napokon z pohľadávok uvidí. Môže ísť ešte na súd, ale kým sa ten skončí, ozdravenie firmy sa uzavrie.

Správcovi zákon umožňuje popierať pohľadávky jednoducho. V tomto prípade tvrdí, že pokuta je protiústavná.

Na Ústavný súd sa obrátili viaceré firmy z kartelu. Ešte nerozhodol ani nevydal predbežné opatrenie, ktoré by ich chránilo pred platením pokuty.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 481
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 274
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 349
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 620
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 597
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 354
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 550
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 525
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 931
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 816

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

Neprehliadnite tiež

Máte šancu na vyšší plat? Boj o ľudí naberá grády, mzdy rástli najviac za posledné roky

Spoločnosti si uvedomili, že ak nechcú, aby im ich zamestnancov ukradla iná firma, musia ich vyššie oceniť.

Podnikatelia sú rozčarovaní z Fica. Zvýšil im ceny elektriny

Cena pre veľké podniky mala podľa pôvodného rozhodnutia klesnúť takmer o 16,5 percenta.

Trnavská automobilka zvýši platy, dohodla sa s odborármi

Základné mzdy zamestnancov v automobilke PSA Groupe Slovakia porastú v priemere o 6,3 percenta.

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu februára schodok 407,7 miliónov eur

Daňové príjmy medziročne vzrástli o 232,9 milióna eur, teda o 16,3 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop