SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:06

Čas trestu za kartel stavebných firiem už zväčša vypršal

Za dohodu o cenách mali stavebné firmy pykať dávno, mali dostať dištanc v tendroch, no nedostali ho.

Zákaz súťažiť by pre viacerých staviteľov ciest nemusel byť do budúcna zásadný problém. Netýkal by sa totiž dcérskych či materských firiem spoločností z kartelu. Inak by to bolo,ak by sa dôležité referencie spájali iba so stavbármi z kartelu.Zákaz súťažiť by pre viacerých staviteľov ciest nemusel byť do budúcna zásadný problém. Netýkal by sa totiž dcérskych či materských firiem spoločností z kartelu. Inak by to bolo,ak by sa dôležité referencie spájali iba so stavbármi z kartelu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Strabag či Doprastav si ešte počkajú, kým sa zapoja do štátnych tendrov. Zrejme aj ďalšie firmy, ktoré sa v minulosti stretli v karteli. Malo by ísť už iba o pár týždňov.

Agentúrny text sme o 19:06 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Prešlo už desať rokov, odkedy sa šesť firiem vrátane Doprastavu, Strabagu, Inžinierskych stavieb či Skansky dohadovalo na cene, za akú ponúknu štátu postaviť časť D1 medzi Jánovcami a Mengusovcami.

Koncom minulého roka ich z tejto dohody usvedčil Najvyšší súd.

Od jeho rozsudku sa čakalo na usmernenie, či štátni nákupcovia môžu firmy s takýmto prehreškom púšťať do tendrov.

Úrad pre verejné obstarávanie ho vydal: povedal, že trest za kartel už z väčšej časti stavbárom uplynul. Dištanc na štátne zákazky sa ich tak môže týkať už len niekoľko týždňov.

Strabag potvrdil, že sa do verejných tendrov vráti počas tohto roka. Doprastav sa k otázkam nevyjadril.

Ako sa to stalo

Úrad pre verejné obstarávanie tvrdí, že trojročný zákaz ísť do štátnych súťaží platí odvtedy, keď najskôr mohlo ku kartelu dôjsť. Tender, na ktorom sa mali firmy dohoddovať o cene, bol vyhlásený v máji roku 2004.

Kartel firiem
Čo sa stalo
  • V roku 2004 vyhlásil štát súťaž na stavbu časti D1 Mengusovce – Jánovce.
  • O rok neskôr rozhodol Protimonopolný úrad, že sa záujemcovia o túto zákazku v súťaži, firmy Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Mota­Engil a Skanska dohadovali na cene.
  • Úrad im dal spolu pokutu vo výške asi 45 mil. eur.
  • Najviac, takmer 14 mil. eur, má zaplatiť Mota­Engil, Strabag 12,2 mil. eur, Skanska 9 mil. eur., Doprastav 6,6 mil. eur, Inžinierske stavby 3 mil. eur. Betamont dostal pokutu 130-tisíc eur.

Protimonopolný úrad o karteli rozhodol v roku 2005. Jeho verdikt však viaceré firmy napadli a súdy sa v sporoch s nimi rozhodli vykonateľnosť rozhodnutia Protimonopolného úradu odložiť.

Tým momentom prestal podľa úradníkov dištanc platiť.

Stopka pre účasť v tendroch sa tak mala jednotlivých stavebných firiem týkať do decembra 2006 až mája 2007, a to podľa toho, ktorá z firiem kedy rozhodnutie súdu dostala.

Väčšina z trojročného zákazu súťažiť teda firmám uplynula už v minulosti. Niektorým možno aj celý dištanc.

Zvyšok trestu sa začal rátať od doručenia posledného vlaňajšieho rozsudku Najvyššieho súdu zúčastneným, keď sa aj stal právoplatným. To bolo v marci tohto roka.

Platil dištanc vôbec?

Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev sa pýta, či štát dištanc pre kartelistov od mája 2004 do konca roku 2006, prípadne do polovice roku 2007 aj uplatňoval.

„Koľkokrát, respektíve či vôbec boli účastníci kartelu v tom období vylúčení z verejného obstarávania? Ak neboli, ťažko možno v praxi hovoriť o dištanci,“ myslí si Leontiev.

Juraj Čermák, ktorý v minulosti viedol investičný úsek Národnej diaľničnej spoločnosti, si spomína, že po obvinení z kartelu sa v roku 2006 výstavba úseku medzi Jánovcami a Mengusovcami rozdelila na tri oddelené zákazky.

„Prvý úsek vyhrali Inžinierske stavby, druhý Doprastav a tretí Strabag. Takže potom aký trest?“ pýta sa Čermák. Úradníci sa takto podľa neho skôr postarali o to, aby z trhu nevypadli viaceré veľké firmy.

Je to iba usmernenie

Advokát Leontiev sa s právnym názorom Úradu pre verejné obstarávanie nestotožňuje. Myslí si, že trojročný zákaz súťažiť by mal platiť od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu, čiže ešte asi ďalšieho 2,5 roka.

Upozornil, že usmernenie štátnych úradníkov nie je právne záväzné. Dá sa však očakávať, že sa ním obstarávatelia nových ciest a diaľnic budú riadiť, keďže úrad má svoju odbornú autoritu.

No konečné slovo môže mať až súd. „Môže nastať situácia, že si právnu argumentáciu Úradu pre verejné obstarávanie neosvojí súd, ktorý by rozhodoval v poslednej inštancii napríklad o námietke stavebnej firmy, že víťaz súťaže mal byť vylúčený z dôvodu jeho účasti v karteli a ešte mu neuplynula dištančná lehota, čiže čas zákazu súťažiť,“ hovorí Leontiev.

Z tendrov už vyradili

Aktívne z tendrov pre kartel z minulosti vyraďovala Národná diaľničná spoločnosť. Postupovala tak v posledných mesiacoch, a to odkedy kartel spečatil Najvyšší súd.

Takto vyradila napríklad firmu Skanska z hry o dve veľké zákazky, na ktorých mohla zinkasovať vyše 260 miliónov eur bez DPH.

Pokutu za kartel popreli

Doprastav sa chystá odpisovať dlhy voči veriteľom. Prihlásil sa k nim aj Protimonopolný úrad, žiada pokutu za kartel. Pohľadávku mu však neuznali.

BRATISLAVA. Kto zaplatil štátu pokutu, ktorú mu za kartel vyrubili? Dosiaľ sa hovorí, že tak urobili iba spoločnosti Skanska a Inžinierske stavby.

Do zvláštnej situácie sa dostala stavebná firma Doprastav. Je v reštrukturalizácii, a teda v rámci finančného ozdravenia škrtne viaceré svoje dlhy obchodným partnerom a bude podnikať ďalej.

V praxi to znamená, že ani svoju časť pokuty za kartel, čiže 6,6 milióna eur, nevyplatí celú. Správca reštrukturalizácie si však myslí, že by ju nemal platiť vôbec. V ozdravnom procese ju preto poprel.

V tom momente stratili úradníci akékoľvek hlasovacie práva pri rozhodovaní o tom, kto koľko napokon z pohľadávok uvidí. Môže ísť ešte na súd, ale kým sa ten skončí, ozdravenie firmy sa uzavrie.

Správcovi zákon umožňuje popierať pohľadávky jednoducho. V tomto prípade tvrdí, že pokuta je protiústavná.

Na Ústavný súd sa obrátili viaceré firmy z kartelu. Ešte nerozhodol ani nevydal predbežné opatrenie, ktoré by ich chránilo pred platením pokuty.

Daniela Krajanová

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 710
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 649
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 207
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 445
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 302
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 162
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 868
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 934
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 786
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 732
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Súťaže

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Daňové priznanie 2018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Už teraz prišlo viac ľudí ako na voľby, hodnotí testovanie Matovič (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračovalo celoplošné testovanie na Covid-19.

Premiér Igor Matovič na tlačovej konferencii v Námestove.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Sergio Ramos (vľavo) po strelenom góle do siete FC Barcelona.

Neprehliadnite tiež

Arcu žaluje už vyše 1200 veriteľov, vymáhajú milióny eur

Na súde sa množia žaloby a skupina stále nezverejnila účtovné výkazy.

Známa scéna z filmu Vlk z Wall Street, V ktorej Leonardo DiCaprio ako predstaviteľ Jordana Belforta predáva cez telefón bezcenné cenné papiere. Cez telefón predávali aj zmenky Arca Capital.

Únia začala budovať trh so spoločnými dlhopismi, dopyt bol rekordný

Podľa expertov je otázkou, či bude podobne veľký záujem aj o ďalšie spoločné dlhopisy EÚ.

Európska centrálna banka vo Frankfurte.
Ilustračná fotografia.

Letisko v Bratislave prišlo o značné príjmy, schému pomoci hodnotí pozitívne

Letisko intenzívne komunikuje s ministerstvom dopravy o ďalšom postupe.

Koronavírus výrazne ovplyvnil letecký priemysel.