SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Šéf Heinekenu: Nástup radlera na chvíľu zastavil pád pivného trhu

Spotreba piva vyše desaťročie padá, trhu pomohli ženy a ich chuť na sladký nápoj.

Odin Goedhart pôsobí v spoločnosti Heineken už 18 rokov. Vo Veľkej Británii bol napríklad zodpovedný za výrobu piva a cideru a viedol pivovar v írskom Corku. Na post generálneho riaditeľa Heinekenu na Slovensku prišiel zo susedného Česka, kde zastával rovOdin Goedhart pôsobí v spoločnosti Heineken už 18 rokov. Vo Veľkej Británii bol napríklad zodpovedný za výrobu piva a cideru a viedol pivovar v írskom Corku. Na post generálneho riaditeľa Heinekenu na Slovensku prišiel zo susedného Česka, kde zastával rov (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ak sa nepodarí oživiť zvyk chodiť piť pivo najmä do krčiem a neprídu inovácie úspešné aspoň ako móda radlera, bude pivný trh ďalej padať, myslí si šéf slovenského Heinekenu Odin Franciscus Goedhart.

Ako vidíte budúcnosť piva na Slovensku?

„Posledných 10 – 15 rokov každý rok klesal pivný trh asi o jeden a pol percenta. Veľký úder prišiel v roku 2003, keď sa vláda rozhodla zvýšiť spotrebnú daň z piva. Odvtedy ďalej každoročne klesal trh s pivom asi o percento. Na trhu s alkoholickým pivom sa to ani do budúcna zrejme veľmi nezmení. Je tu však efekt radlera. Ten sa rozpína do rôznych cieľových skupín, špeciálne ženy ho majú rady pre jeho sladkú chuť. Vďaka tomu napokon celý pivný trh v poslednom čase mierne rástol. Ak inovujete, môžete dosiahnuť nárast, ale celkový trend zostáva rovnaký, v mínuse.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je to tak?

„Reštaurácie, puby a bary trvalo klesajú v predaji piva. Ľudia majú rovnaký príjem, ale veľmi veľa možností, na čo ho minúť. Kedysi neexistovali napríklad mobily, množstvo vecí, ktoré si môžete kúpiť za tú istú sumu peňazí, rastie. Je viac produktov, ktoré sa bijú o to isté euro. Tiež tu máte šoférov, ktorí alkoholické pivo piť nemôžu a fakt, že pivo sa pije viac doma a nie vonku v podniku či v bare. Pri pohľade na lokálne puby zasa vídavať prevádzky, ktoré nevyzerajú príliš lákavo. Chceme ľudí priviesť naspäť do podnikov, aby si dali pivo radšej spolu v podniku, je to o budovaní skutočnej sociálnej siete. Kedysi boli puby akousi obývačkou, v ktorej sa stretávali rodiny a priatelia. To však pomaly mizne.“

Takže Facebook je váš konkurent?

SkryťVypnúť reklamu

„V určitom zmysle áno, ľudia často nedajú prednosť možnosti zažiť naozajstnú skúsenosť, napríklad dať si pivo vonku s partiou kamarátov, svet sa stále viac digitalizuje.“

Chápeme, prečo je dôležité budovať skutočné vzťahy naživo a nie digitálne, ale dá si človek viac piva, keď vyjde von do podniku, než keď zostane doma?

„Nemyslím si, že by vypil viac piva. Pre nás je to však skvelý kanál na to, aby ľudia skúšali nové produkty a reálne o nich komunikovali. Navyše hotely, reštaurácie či podniky tvoria vyššiu pridanú hodnotu než obchodné reťazce.“

goedhart1_r2204.jpg

Vinári a výrobcovia tvrdého alkoholu sú na tom dnes rovnako ako výrobcovia piva, čiže v miernom medziročnom poklese?

„Keď som prišiel pred mnohými rokmi po prvýkrát do Hurbanova, zistili sme, že kvalita piva nebola úplne ideálna. V roku 1995 sme začali okamžite zlepšovať jeho kvalitu. Neskôr sa začala zlepšovať aj kvalita vína.“

SkryťVypnúť reklamu

Takže vinári začali zlepšovať kvalitu neskôr než výrobcovia piva a preto sú trendy u nich v predaji o čosi pozitívnejšie než pri pive?

„Áno, to si myslím.“

V jednom prieskume sme čítali, že v Európe mladí ľudia idú po práci stále častejšie do pubu než domov. Vy hovoríte, že puby u nás idú dole. Sme teda iní?

„Trend opúšťania pubov a reštaurácií vidím aj v ostatných krajinách. Keď sa pozriete na čísla, kedysi sa pivný trh delil v pomere 50 ku 50 medzi gastronomickými podnikmi a predajom v obchodoch. Dnes je to 60 ku 40 v prospech obchodu.“

Je dnes ťažšie dostať vaše pivo do podniku než v minulosti?

„Majitelia si väčšinou dopredu povedia, aké pivo chcú predávať. Musíte sa tiež pozerať na to, či prevádzka ladí s imidžom danej značky piva, o ktorú má podnikateľ záujem. O prevádzky súperíte aj investíciami, ale napokon je to o rozhodnutí majiteľa prevádzky.“

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3FXA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3FXA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 523
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 831
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 131
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 891
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 555
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 364
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 002
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 707
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 577
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz
Mária Kolíková
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Návštevníci u sv. Michala a spev Moniky (týždeň podľa Schutza)

Z radu kajúcnikov je exštátna tajomníčka zrejme vôbec najvýbušnejší materiál.

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na generálneho prokurátora.

Neprehliadnite tiež

V energetickej stratégii EÚ sa ráta aj s vodíkom

Európska komisia prichádza s novým investičným programom v oblasti čistej energie.

Ilustračné foto

Vigoda už nie je šéfom štátnych lesov

Vigodu odvolal minister pôdohospodárstva Mičovský.

Matej Vigoda, už bývalý generálny riaditeľ štátneho podniku Lesy SR.

Walt Disney navýšil odhad prepúšťania o ďalších štyritisíc ľudí

Koncom septembra koncern uviedol, že zruší 28-tisíc pracovných miest, ale odhad navýšil.

Ilustračná fotografia.

Štátna poisťovňa prišla o vyše 50-tisíc klientov

Zdravotnú poisťovňu od budúceho roka zmení 168 526 ľudí, ide o 3,39 percenta.

Ilustračné foto.