ROZHOVOR

Šéf Heinekenu: Nástup radlera na chvíľu zastavil pád pivného trhu

Spotreba piva vyše desaťročie padá, trhu pomohli ženy a ich chuť na sladký nápoj.

Odin Goedhart pôsobí v spoločnosti Heineken už 18 rokov. Vo Veľkej Británii bol napríklad zodpovedný za výrobu piva a cideru a viedol pivovar v írskom Corku. Na post generálneho riaditeľa Heinekenu na Slovensku prišiel zo susedného Česka, kde zastával rov(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ak sa nepodarí oživiť zvyk chodiť piť pivo najmä do krčiem a neprídu inovácie úspešné aspoň ako móda radlera, bude pivný trh ďalej padať, myslí si šéf slovenského Heinekenu Odin Franciscus Goedhart.

Ako vidíte budúcnosť piva na Slovensku?

„Posledných 10 – 15 rokov každý rok klesal pivný trh asi o jeden a pol percenta. Veľký úder prišiel v roku 2003, keď sa vláda rozhodla zvýšiť spotrebnú daň z piva. Odvtedy ďalej každoročne klesal trh s pivom asi o percento. Na trhu s alkoholickým pivom sa to ani do budúcna zrejme veľmi nezmení. Je tu však efekt radlera. Ten sa rozpína do rôznych cieľových skupín, špeciálne ženy ho majú rady pre jeho sladkú chuť. Vďaka tomu napokon celý pivný trh v poslednom čase mierne rástol. Ak inovujete, môžete dosiahnuť nárast, ale celkový trend zostáva rovnaký, v mínuse.“

Prečo je to tak?

Reštaurácie, puby a bary trvalo klesajú v predaji piva. Ľudia majú rovnaký príjem, ale veľmi veľa možností, na čo ho minúť. Kedysi neexistovali napríklad mobily, množstvo vecí, ktoré si môžete kúpiť za tú istú sumu peňazí, rastie. Je viac produktov, ktoré sa bijú o to isté euro. Tiež tu máte šoférov, ktorí alkoholické pivo piť nemôžu a fakt, že pivo sa pije viac doma a nie vonku v podniku či v bare. Pri pohľade na lokálne puby zasa vídavať prevádzky, ktoré nevyzerajú príliš lákavo. Chceme ľudí priviesť naspäť do podnikov, aby si dali pivo radšej spolu v podniku, je to o budovaní skutočnej sociálnej siete. Kedysi boli puby akousi obývačkou, v ktorej sa stretávali rodiny a priatelia. To však pomaly mizne.“

Takže Facebook je váš konkurent?

„V určitom zmysle áno, ľudia často nedajú prednosť možnosti zažiť naozajstnú skúsenosť, napríklad dať si pivo vonku s partiou kamarátov, svet sa stále viac digitalizuje.“

Chápeme, prečo je dôležité budovať skutočné vzťahy naživo a nie digitálne, ale dá si človek viac piva, keď vyjde von do podniku, než keď zostane doma?

„Nemyslím si, že by vypil viac piva. Pre nás je to však skvelý kanál na to, aby ľudia skúšali nové produkty a reálne o nich komunikovali. Navyše hotely, reštaurácie či podniky tvoria vyššiu pridanú hodnotu než obchodné reťazce.“

goedhart1_r2204.jpg

Vinári a výrobcovia tvrdého alkoholu sú na tom dnes rovnako ako výrobcovia piva, čiže v miernom medziročnom poklese?

„Keď som prišiel pred mnohými rokmi po prvýkrát do Hurbanova, zistili sme, že kvalita piva nebola úplne ideálna. V roku 1995 sme začali okamžite zlepšovať jeho kvalitu. Neskôr sa začala zlepšovať aj kvalita vína.“

Takže vinári začali zlepšovať kvalitu neskôr než výrobcovia piva a preto sú trendy u nich v predaji o čosi pozitívnejšie než pri pive?

„Áno, to si myslím.“

V jednom prieskume sme čítali, že v Európe mladí ľudia idú po práci stále častejšie do pubu než domov. Vy hovoríte, že puby u nás idú dole. Sme teda iní?

„Trend opúšťania pubov a reštaurácií vidím aj v ostatných krajinách. Keď sa pozriete na čísla, kedysi sa pivný trh delil v pomere 50 ku 50 medzi gastronomickými podnikmi a predajom v obchodoch. Dnes je to 60 ku 40 v prospech obchodu.“

Je dnes ťažšie dostať vaše pivo do podniku než v minulosti?

„Majitelia si väčšinou dopredu povedia, aké pivo chcú predávať. Musíte sa tiež pozerať na to, či prevádzka ladí s imidžom danej značky piva, o ktorú má podnikateľ záujem. O prevádzky súperíte aj investíciami, ale napokon je to o rozhodnutí majiteľa prevádzky.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  2. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  7. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení
  1. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  2. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  6. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Ako zariadiť malú kúpeľňu?
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 184
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 117
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 873
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 2 743
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 483
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 215
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 686
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 265
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 096
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 989

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Minúta po minúte: Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otáčajú do protismeru

Polícia otáča autá cez protismer naspäť do Bratislavy.

SVET

Vitajte vo Wakaliwoode. Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný

Ugandský režisér točí legendárne kung-fu komédie. V Afrike a takmer zadarmo.

AUTO

Čo robiť, keď zastanete v kolóne na diaľnici

Nevystupujte z auta a nezaťahujte ručnú brzdu.

Neprehliadnite tiež

Eurokomisárka: Fico zrejme nevie, čo Brusel robí pri kvalite potravín

Premiér pred niekoľkými dňami vravel, že možno zakáže potraviny nerovnakej kvality ako na západe.

Kto dováža do Únie najviac fejkov a čo falšuje Pakistan či Singapur

Vlani sa na hraniciach podarilo zachytiť falzifikáty za vyše 670 miliónov eur.

Nova dostala státisícové pokuty za skrývanie reklamy

Televízia mala v seriáli Ordinácia v ružovej záhrade 2 príliš zdôrazňovať distribútora energie Innogy.

Dovolenka v egyptskej Hurgade sa zmení. Pribudnú kamery a kontroly

Letovisko Hurgada bude pod elektronickým dohľadom.