ROZHOVOR

Šéf Heinekenu: Nástup radlera na chvíľu zastavil pád pivného trhu

Spotreba piva vyše desaťročie padá, trhu pomohli ženy a ich chuť na sladký nápoj.

Odin Goedhart pôsobí v spoločnosti Heineken už 18 rokov. Vo Veľkej Británii bol napríklad zodpovedný za výrobu piva a cideru a viedol pivovar v írskom Corku. Na post generálneho riaditeľa Heinekenu na Slovensku prišiel zo susedného Česka, kde zastával rov(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ak sa nepodarí oživiť zvyk chodiť piť pivo najmä do krčiem a neprídu inovácie úspešné aspoň ako móda radlera, bude pivný trh ďalej padať, myslí si šéf slovenského Heinekenu Odin Franciscus Goedhart.

Ako vidíte budúcnosť piva na Slovensku?

„Posledných 10 – 15 rokov každý rok klesal pivný trh asi o jeden a pol percenta. Veľký úder prišiel v roku 2003, keď sa vláda rozhodla zvýšiť spotrebnú daň z piva. Odvtedy ďalej každoročne klesal trh s pivom asi o percento. Na trhu s alkoholickým pivom sa to ani do budúcna zrejme veľmi nezmení. Je tu však efekt radlera. Ten sa rozpína do rôznych cieľových skupín, špeciálne ženy ho majú rady pre jeho sladkú chuť. Vďaka tomu napokon celý pivný trh v poslednom čase mierne rástol. Ak inovujete, môžete dosiahnuť nárast, ale celkový trend zostáva rovnaký, v mínuse.“

Prečo je to tak?

Reštaurácie, puby a bary trvalo klesajú v predaji piva. Ľudia majú rovnaký príjem, ale veľmi veľa možností, na čo ho minúť. Kedysi neexistovali napríklad mobily, množstvo vecí, ktoré si môžete kúpiť za tú istú sumu peňazí, rastie. Je viac produktov, ktoré sa bijú o to isté euro. Tiež tu máte šoférov, ktorí alkoholické pivo piť nemôžu a fakt, že pivo sa pije viac doma a nie vonku v podniku či v bare. Pri pohľade na lokálne puby zasa vídavať prevádzky, ktoré nevyzerajú príliš lákavo. Chceme ľudí priviesť naspäť do podnikov, aby si dali pivo radšej spolu v podniku, je to o budovaní skutočnej sociálnej siete. Kedysi boli puby akousi obývačkou, v ktorej sa stretávali rodiny a priatelia. To však pomaly mizne.“

Takže Facebook je váš konkurent?

„V určitom zmysle áno, ľudia často nedajú prednosť možnosti zažiť naozajstnú skúsenosť, napríklad dať si pivo vonku s partiou kamarátov, svet sa stále viac digitalizuje.“

Chápeme, prečo je dôležité budovať skutočné vzťahy naživo a nie digitálne, ale dá si človek viac piva, keď vyjde von do podniku, než keď zostane doma?

„Nemyslím si, že by vypil viac piva. Pre nás je to však skvelý kanál na to, aby ľudia skúšali nové produkty a reálne o nich komunikovali. Navyše hotely, reštaurácie či podniky tvoria vyššiu pridanú hodnotu než obchodné reťazce.“

goedhart1_r2204.jpg

Vinári a výrobcovia tvrdého alkoholu sú na tom dnes rovnako ako výrobcovia piva, čiže v miernom medziročnom poklese?

„Keď som prišiel pred mnohými rokmi po prvýkrát do Hurbanova, zistili sme, že kvalita piva nebola úplne ideálna. V roku 1995 sme začali okamžite zlepšovať jeho kvalitu. Neskôr sa začala zlepšovať aj kvalita vína.“

Takže vinári začali zlepšovať kvalitu neskôr než výrobcovia piva a preto sú trendy u nich v predaji o čosi pozitívnejšie než pri pive?

„Áno, to si myslím.“

V jednom prieskume sme čítali, že v Európe mladí ľudia idú po práci stále častejšie do pubu než domov. Vy hovoríte, že puby u nás idú dole. Sme teda iní?

„Trend opúšťania pubov a reštaurácií vidím aj v ostatných krajinách. Keď sa pozriete na čísla, kedysi sa pivný trh delil v pomere 50 ku 50 medzi gastronomickými podnikmi a predajom v obchodoch. Dnes je to 60 ku 40 v prospech obchodu.“

Je dnes ťažšie dostať vaše pivo do podniku než v minulosti?

„Majitelia si väčšinou dopredu povedia, aké pivo chcú predávať. Musíte sa tiež pozerať na to, či prevádzka ladí s imidžom danej značky piva, o ktorú má podnikateľ záujem. O prevádzky súperíte aj investíciami, ale napokon je to o rozhodnutí majiteľa prevádzky.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 868
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 245
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 630
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 167
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 796
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 365
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 049
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 979
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 625
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy.

DOMOV

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Kaliňák dohadoval pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku získal jeho kamarát.

Neprehliadnite tiež

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojojú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop