Štúdia realizovateľnosti pre R4 má byť hotová v septembri

Štúdia realizovateľnosti pre stavbu rýchlostnej cesty R4 od Kapušian po hranicu s Poľskom má posúdiť obidva už environmentálne posudzované varianty trasy R4.

BRATISLAVA. Štúdia realizovateľnosti stavby rýchlostnej cesty R4 od Kapušian k hranici s Poľskom sa v súčasnosti ešte stále pripravuje a dodaná by mala byť v septembri tohto roka.

Pre agentúru SITA to v piatok potvrdil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Michal Fúrik bez uvedenia ďalších požadovaných informácií o príprave stavby úsekov R4.

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť obidva už environmentálne posudzované varianty trasy R4, modrý a červený. Podrobnejšie vyhodnotí dopravno-inžinierske a socio-ekonomické kritériá, ekonomickú efektívnosť a inžiniersko-geologické riziká vedenia trasy R4.

Tieto kritériá majú preukázať opodstatnenosť stavby plného a polovičného profilu rýchlostnej cesty, ako aj jej financovanie zo zdrojov Európskej únie.

Pri návrhu trasy rýchlostnej cesty v plnom a polovičnom profile sa postupuje na základe výsledkov sčítania dopravy a výpočtom výhľadovej prognózy na obdobie tridsať rokov.

Diaľničiari nereagovali na rozbehnutú petíciu samospráv z okresu Svidník za urýchlené začatie stavby R4 od Prešova po Vyšný Komárnik pri hranici s Poľskom.

Mestá a obce spod Dukly z dôvodu neúnosnej tranzitnej kamiónovej dopravy protestujú proti opätovnému odďaľovaniu stavby rýchlostnej cesty.

NDS neodpovedala ani na ďalšie otázky o predpokladaných termínoch vyhlásenia súťaží na výstavbu úsekov R4, resp. o začatí, dokončení a odhadovaných nákladoch stavebných prác.

NDS vlani v septembri uzavrela zmluvu na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre stavbu R4 s česko-slovenským Združením Kapušany na čele s firmou HBH Projekt, spol. s r. o. Brno. Zmluvná cena štúdie je 437,41 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty, pričom predpokladaná hodnota bola 500 tis. eur. Štúdia mala byť podľa verejnej súťaže, vyhlásenej v máji 2013, vyhotovená do šiestich mesiacov od zadania zákazky, teda do marca tohto roka.

NDS posunula na neskôr predpokladané termíny výstavby väčšiny úsekov R4. Výstavba severného obchvatu Prešova od križovatky s diaľnicou D1 po Kapušany (14,7 kilometra) by sa mala začať v roku 2016, teda o rok neskôr, a skončiť v roku 2019.

Výstavba úsekov Hanušovce nad Topľou - Kapušany (15 km) by mala trvať naďalej v rokoch 2016 až 2020, Lomné - Hanušovce nad Topľou (16 km) v rokoch 2017 až 2021 a Svidník, juh - Lomné (19 km) v rokoch 2018 až 2022. Predtým sa pri týchto dvoch úsekoch uvažovalo o stavbe v rokoch 2016 až 2020.

So stavbou úsekov Hunkovce - Ladomirová (8,2 km) sa počíta zatiaľ v rokoch 2019 až 2021 a stavba úseku od hranice s Poľskom po Hunkovce by mala začať predbežne v roku 2020. Tieto dva úseky sa pôvodne mali stavať v rokoch 2016 až 2018. Obchvat Svidníka na R4 v polovičnom profile (4,6 km) je v prevádzke od roku 2010.

Modrý variant R4 vedie z obce Lipníky cez Stropkov do Stročína pred Svidníkom, je dlhší a odhadované náklady na výstavbu sú vyššie ako pri červenom variante, ktorý mal viesť cez Giraltovce.

Ministerstvo dopravy predtým pozastavilo projektovú prípravu na plánovaných úsekoch R4 až do vypracovania štúdie realizovateľnosti. Jej predloženie je totiž podmienkou pre zabezpečenie financovania stavby R4 z peňazí EÚ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 688
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.