BRATISLAVA. Podnikateľ Andrej dlho sníval o elektromobile. Vyhliadol si plug-in hybrid a po prieskume možností sa vybral kúpiť si ho do Nemecka.
Opel Ampera sa podľa neho predáva aj na Slovensku, je však drahší a čakacie lehoty sú veľmi dlhé.
„Za 50-tisíc eur som v Nemecku kúpil auto v plnej výbave, toľko u nás stojí iba základná,“ pochvaľuje si. Pri prihlasovaní ho prekvapila iba diera v slovenských zákonoch.
Nepoznajú elektromobily s prídavným spaľovacím motorom, jeho auto zaradili do kategórie klasických hybridov. Na rozdiel od elektromobilu teda za svoje auto musí platiť cestnú daň, keďže ho používa na podnikanie.
Poistenie je rovnaké ako pri bežných autách podobnej veľkosti, napríklad VW Golf.
Napájanie v hoteli
- Elektromobil – auto, ktoré má iba elektrický motor a batérie
- Plug-in hybrid – auto s elektrickým i spaľovacím motorom, ktorého batérie možno nabíjať aj s externého zdroja elektriny, okrem toho sa nabíjajú rekuperáciou pri brzdení, po vybití aj bežiacim spaľovacím motorom
- Hybrid – auto s elektrickým i spaľovacím motorom, pričom elektromotor zvyčajne len pomáha spaľovaciemu motoru, čím znižuje jeho spotrebu.
- Bratislava 2x
- Modranka (Trnava) 1x
- Piešťany 1x
- Veľké Bierovce (Trenčín) 1x
- Žilina 1x
- Nitra 2x
- Volkovce (Zlaté Moravce) 1x
- Banská Bystrica 1x
- Ružomberok 1x
- Poprad 1x
- Prešov 1x
- Košice 2x
- Spolu 15 staníc
Každodenný život s autom na elektrinu si pochvaľuje. Najmä vysoký výkon, skvelé zrýchlenie a nízku spotrebu.
Dojazd na elektrinu je necelých sto kilometrov, na dlhších cestách teda treba zapnúť benzínový motor, ktorý dobíja batérie.
„Na kratšie trasy jazdím iba na elektrinu, náklady na ňu sú zhruba euro a pol na sto kilometrov,“ tvrdí Andrej. „Tak lacno som naposledy jazdil ako stredoškolák pred 30 rokmi na motorke.“
Bežne batérie nabíja doma zo zásuvky na 220 voltov, plné nabitie trvá približne štyri hodiny. Je to najľahšia cesta, ako dotankovať aj vtedy, keď je na cestách.
V hoteloch, reštauráciách i nákupných centrách ho ochotne nechajú pripojiť auto na hodinku-dve do elektriny.
„Nikto nerieši, že sa nabijem zo zásuvky, miniem elektrinu možno za dve eurá, stačí že si u nich dám kávu a vynahradím im to,“ hovorí podnikateľ. Oficiálne nabíjacie stanice zatiaľ používa málo.
U nás má každý výrobca iný typ zásuvky, takže to často ani nejde.
„Tomu nerozumiem, najdôležitejšie pre rozšírenie elektroáut je spoločný systém, nemal by každý toľko presadzovať vlastné riešenie,“ radí výrobcom.
Rýchly rast
Elektromobily sa na Slovensku stále vnímajú skôr ako drahé hračky ako reálna alternatíva benzínu a nafty.
Podľa údajov firmy GreenWay Operator je v krajine v prevádzke približne 80 klasických elektromobilov, ďalšie desiatky pripadajú na plug-in hybridy.