SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Brusel žiada, aby Slovensko vylepšilo prevádzku vzdušného priestoru

Letecký priestor nad Európskou úniou by sa mal v nasledujúcich rokoch spojiť do jedného funkčného bloku.

BRATISLAVA. Európska komisia vo štvrtok formálne požiadala osemnásť členských krajín Európskej únie, vrátane Slovenska, aby vylepšili funkčné bloky svojho vzdušného priestoru (FAB). Tie by mali tvoriť spoločný vzdušný priestor na základe dopravných tokov letovej prevádzky a nie podľa štátnych hraníc.

Príslušné štáty patria do šiestich rôznych funkčných blokov vzdušného priestoru, ktoré sú podľa komisie síce zriadené formálne, ale v praxi nefungujú. Náprava tohto problému má prispieť k vytvoreniu efektívnejšieho a menej nákladného systému leteckej dopravy v Európe, ktorý bude produkovať menej znečistenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Podpredseda komisie pre dopravu Siim Kallas vyzval členské štáty, aby pokročili vo svojich ambíciách a presadzovali uplatňovanie jednotného európskeho neba.

"Musíme konečne prekonať štátne hranice v rámci európskeho vzdušného priestoru. FAB sú nevyhnutnou, životne dôležitou zložkou jednotného európskeho neba. Dnes tieto spoločné vzdušné priestory existujú len na papieri, sú formálne zriadené, ale ešte nie sú v prevádzke," povedal Kallas.

Všetky členské štáty EÚ mali mať zavedené svoje funkčné bloky vzdušného priestoru do 4. decembra 2012. Medzi Talianskom, Gréckom, Cyprom a Maltou je ešte v procese formálneho založenia.

Platnosť už nadobudli štátne dohody o zriadení vzdušného priestoru medzi Rakúskom, Českou republikou, Slovenskom, Slovinskom, Maďarskom a Chorvátskom, medzi Bulharskom a Rumunskom, medzi Litvou a Poľskom, medzi Španielskom a Portugalskom, ako aj medzi Spojeným kráľovstvom a Írskom.

Skryť Vypnúť reklamu

Tempo skutočného pokroku v reorganizácii funkčných blokov vzdušného priestoru a vo zvyšovaní efektívnosti ich leteckých navigačných služieb je však podľa Bruselu pomalé. Znamená to viac oneskorení, väčšiu spotrebu paliva a teda viac emisií skleníkových plynov, a zároveň aj vyššie poplatky pre letecké spoločnosti. Komisia žiada členské štáty, aby optimalizovali svoje vzdušné priestory a letecké navigačné služby.

Okrem toho nedostatočný pokrok v oblasti FAB zdržiava úplné dokončenie jednotného európskeho neba v EÚ. To zas podľa komisie prináša neefektívnosť v celej európskej sieti manažmentu letovej prevádzky v rozsahu približne 30 až 40 % celkových nákladov na leteckú navigáciu a poplatkov vyberaných v Európe. To predstavuje stratu približne 5 mld. eur ročne. Má to tiež negatívny vplyv na plánované zlepšenie bezpečnosti v jednotnom európskom nebi.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 181
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 539
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 721
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 510
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 160
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 969
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 868
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 432
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 585
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 565
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Európska únia, Európska komisia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Rusi sa rozlúčili s lietadlami Tu-154, KĽDR ich stále používa

Únia v roku 2006 zakázala Tu-154 pre vysokú hlučnosť jeho motorov a spotrebu paliva.

Tupolev Tu-154.

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.

Volkswagen Slovakia začal pripravovať testovanie zamestnancov vo vlastnej réžii

Štát umožnil firmám nad 4 000 zamestnancov, aby urobili testovanie vo vlastnej réžii.

Karosérie prichádzajú už nalakované z Mladej Boleslavi.

Nemecké ministerstvo financií pripravuje nové kompenzácie pre firmy

Merkelová aktuálne tlačí na to, aby sa v novembri zaviedli plošné karanténne opatrenia.

Nemecký minister financií Olaf Scholz.