AKTUALIZOVANÉ O 19:03

Doprastavu a Strabagu obmedzia prístup k štátnym zákazkám

Stavebné giganty nebudú zrejme môcť niekoľko rokov len tak súťažiť. Na ich dcérske či sesterské firmy aj s obdobným menom by sa to nevzťahovalo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

BRATISLAVA. Za to, že sa pred desiatimi rokmi stavebné firmy dohadovali na cenách v tendri na stavbu časti D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, nebudú mať niektorí stavbári prístup k štátnym tendrom.

Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že dvaja účastníci kartelu, ktorý koncom minulého roka potvrdil definitívne Najyvšší súd, nesmú bojovať o štátne zákazky. Upozornila na to RTVS a potvrdil hovorca úradu Ján Mažgút.

Konkrétne ide o firmy Doprastav a Strabag. V najbližšom čase by malo podobné rozhodnutie padnúť aj o spoločnostiach Skanska, Inžinierske stavby, Mota-Engil a Betamont. Tieto všetky sa mali podľa Najvyššieho súdu na karteli podieľať.

Kartel
Ako to bolo
  • Pred desiatimi rokmi sa mala skupina stavbárov dohadovať na cenách v tendri o stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce. Išlo firmy: Strabag a.s., Doprastav, a.s., BETAMONT s.r.o, Inžinierske stavby, a.s., MOTA - ENGIL, ENGENHARIA E CONSTRUCAO, S.A.
  • Protimonopolný úrad im za kartel vyrubil pokutu dokopy asi 45 mil. eur.
  • Spoločnosti sa následne odvolávali a napokon kartel potvrdil koncom minulého roka Najvyšší súd.
    u bude nejaký text.

Vtedy tak, teraz inak

Rozhodnutie úradníkov zákazať stavbárom súťažiť je prekvapením. Nedávno keď rozhodovali o tom, či mal štát pre kartel vyraďovať v zákazke na stavbu križovatky na Triblavine, naznačovali, že kartel je už premlčaný a firmy môžu pokojne súťažiť. Tak to prečítali advokáti, ktorých SME oslovilo.

Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Andrej Leontiev aj partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas rozhodnutie úradníkov pochopili tak, že podľa úradu sa môže zákaz uplatniť počas piatich rokov. Táto lehota začína plynúť od spáchania kartelu, čo je pri 10 rokov starom karteli dávno pasé.

Úrad pre verejné obstarávanie tvrdí, že nešlo o "meritórne rozhodnutie". To znamená, že nerozhodoval vo výsledku o tom, či a za akých podmienok môžu účastníci kartelu súťažiť. Z vysvetlení v odôvodnení rozhodnutia sa ale dá vyčítať, že kartel je premlčaný.

Ide o výmaz

Úrad nepovedal, na ako dlho zakazuje stavbárom súťažiť.

V praxi má ísť o to, že Doprastav a Strabag sa vymažú z takzvaného zoznamu podnikateľov, ktorý tendrový úrad vedie. Má v ňom zapísané firmy, s ktorými sa štát nemusí obávať obchodovať, pretože spĺňajú určité podmienky.

Teoreticky si verejní obstarávatelia môžu zariskovať a nechať v súťaži aj potrestaných stavbárov. V praxi sa to ale nestáva.

Do zoznamu sa zrejme firmy nebudú môcť naspäť zapísať ďalšie tri alebo 5 rokov. Záleží to od toho, ako úradníci čítajú legislatívu.

Dnes totiž platí, že súťažiť nesmie ten, kto sa v posledných troch rokoch od definitívneho súdneho rozhodnutia dopustil kartelu.

Takáto úprava ale nebola v platnosti v čase, kedy stavbári kartel spáchali. Vtedy sa v zákone písalo o tom, že súťažiť sa nesmie 5 rokov od spáchania kartelu. Existuje ale aj právny názor, že aj túto staršiu úpravu treba čítať tak, že 5-ročná lehota plynie od momentu, kedy ho definitívne potvrdí súd.

Každopádne, ak úradníci rozhodli o výmaze, nemôže sa už stať, že by ho chcel uplatniť na dobu, ktorá už uplynula, myslí si advokát Karas.

Nevedno teda len toľko, ako dlho do budúcna od minuloročného rozhodnutia Najvyššieho súdu bude trvať, kým úradníci ochotne zapíšu vymazaných naspäť do zoznamu.

Za kartel vyhadzovali dopredu

Štát sa rozhodol na verdikt úradníkov o zozname podnikateľov nečakať. Účastníkov kartelu dopredu vyškrtal z viacerých súťaží. Doprastav tak prišiel o zákazku na stavbu tunela Višňové pri Žiline, ktorý sľuboval postaviť takmer za 380 miliónov eur.

Dnes ho teda stavia konzorcium talianskej firmy Impregilo a Dúhy z portfólia podnikateľa Miroslava Remetu za zhruba 410 miliónov eur.

Ak sa podobný verdikt ako o Doprastave a Strabagu bude vzťahovať aj na ďalšie firmy z kartelu, problém by to mohol byť pre Skansku.

Ešte jednu diaľnicu kartel poznačí

V hre zostala jediná veľká štátna zákazka, v ktorej sa o prácu uchádza účastník kartelu. Ide o časť južnej rýchlocesty R2 medzi Zvolenom a Pstrušou. Skanska v súťaži predložila najlacnejšiu ponuku v hodnote 74 miliónov eur.

Do budúcna zákaz súťažiť nemusí firmy zásadne obmedziť. Vzťahuje sa totiž na tie konkrétne právne subjekty, ktoré boli prihlásené do súťaže o stavbu Jánovce - Mengusovce. Sesterské či materské spoločnosti kartelistov, ktoré mávajú stavbári napríklad v zahraničí, tak môžu pokojne súťažiť ďalej.

Otázkou je, koľko referencií potrebných do budúcich súťaží sa viaže k firmám vyčiarknutým zo zoznamu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 468
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 079
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 240
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 331
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 141
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 691
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 376
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 129
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 777
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.