AKTUALIZOVANÉ O 19:03

Doprastavu a Strabagu obmedzia prístup k štátnym zákazkám

Stavebné giganty nebudú zrejme môcť niekoľko rokov len tak súťažiť. Na ich dcérske či sesterské firmy aj s obdobným menom by sa to nevzťahovalo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

BRATISLAVA. Za to, že sa pred desiatimi rokmi stavebné firmy dohadovali na cenách v tendri na stavbu časti D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, nebudú mať niektorí stavbári prístup k štátnym tendrom.

Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že dvaja účastníci kartelu, ktorý koncom minulého roka potvrdil definitívne Najyvšší súd, nesmú bojovať o štátne zákazky. Upozornila na to RTVS a potvrdil hovorca úradu Ján Mažgút.

Konkrétne ide o firmy Doprastav a Strabag. V najbližšom čase by malo podobné rozhodnutie padnúť aj o spoločnostiach Skanska, Inžinierske stavby, Mota-Engil a Betamont. Tieto všetky sa mali podľa Najvyššieho súdu na karteli podieľať.

Kartel
Ako to bolo
  • Pred desiatimi rokmi sa mala skupina stavbárov dohadovať na cenách v tendri o stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce. Išlo firmy: Strabag a.s., Doprastav, a.s., BETAMONT s.r.o, Inžinierske stavby, a.s., MOTA - ENGIL, ENGENHARIA E CONSTRUCAO, S.A.
  • Protimonopolný úrad im za kartel vyrubil pokutu dokopy asi 45 mil. eur.
  • Spoločnosti sa následne odvolávali a napokon kartel potvrdil koncom minulého roka Najvyšší súd.
    u bude nejaký text.

Vtedy tak, teraz inak

Rozhodnutie úradníkov zákazať stavbárom súťažiť je prekvapením. Nedávno keď rozhodovali o tom, či mal štát pre kartel vyraďovať v zákazke na stavbu križovatky na Triblavine, naznačovali, že kartel je už premlčaný a firmy môžu pokojne súťažiť. Tak to prečítali advokáti, ktorých SME oslovilo.

Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Andrej Leontiev aj partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas rozhodnutie úradníkov pochopili tak, že podľa úradu sa môže zákaz uplatniť počas piatich rokov. Táto lehota začína plynúť od spáchania kartelu, čo je pri 10 rokov starom karteli dávno pasé.

Úrad pre verejné obstarávanie tvrdí, že nešlo o "meritórne rozhodnutie". To znamená, že nerozhodoval vo výsledku o tom, či a za akých podmienok môžu účastníci kartelu súťažiť. Z vysvetlení v odôvodnení rozhodnutia sa ale dá vyčítať, že kartel je premlčaný.

Ide o výmaz

Úrad nepovedal, na ako dlho zakazuje stavbárom súťažiť.

V praxi má ísť o to, že Doprastav a Strabag sa vymažú z takzvaného zoznamu podnikateľov, ktorý tendrový úrad vedie. Má v ňom zapísané firmy, s ktorými sa štát nemusí obávať obchodovať, pretože spĺňajú určité podmienky.

Teoreticky si verejní obstarávatelia môžu zariskovať a nechať v súťaži aj potrestaných stavbárov. V praxi sa to ale nestáva.

Do zoznamu sa zrejme firmy nebudú môcť naspäť zapísať ďalšie tri alebo 5 rokov. Záleží to od toho, ako úradníci čítajú legislatívu.

Dnes totiž platí, že súťažiť nesmie ten, kto sa v posledných troch rokoch od definitívneho súdneho rozhodnutia dopustil kartelu.

Takáto úprava ale nebola v platnosti v čase, kedy stavbári kartel spáchali. Vtedy sa v zákone písalo o tom, že súťažiť sa nesmie 5 rokov od spáchania kartelu. Existuje ale aj právny názor, že aj túto staršiu úpravu treba čítať tak, že 5-ročná lehota plynie od momentu, kedy ho definitívne potvrdí súd.

Každopádne, ak úradníci rozhodli o výmaze, nemôže sa už stať, že by ho chcel uplatniť na dobu, ktorá už uplynula, myslí si advokát Karas.

Nevedno teda len toľko, ako dlho do budúcna od minuloročného rozhodnutia Najvyššieho súdu bude trvať, kým úradníci ochotne zapíšu vymazaných naspäť do zoznamu.

Za kartel vyhadzovali dopredu

Štát sa rozhodol na verdikt úradníkov o zozname podnikateľov nečakať. Účastníkov kartelu dopredu vyškrtal z viacerých súťaží. Doprastav tak prišiel o zákazku na stavbu tunela Višňové pri Žiline, ktorý sľuboval postaviť takmer za 380 miliónov eur.

Dnes ho teda stavia konzorcium talianskej firmy Impregilo a Dúhy z portfólia podnikateľa Miroslava Remetu za zhruba 410 miliónov eur.

Ak sa podobný verdikt ako o Doprastave a Strabagu bude vzťahovať aj na ďalšie firmy z kartelu, problém by to mohol byť pre Skansku.

Ešte jednu diaľnicu kartel poznačí

V hre zostala jediná veľká štátna zákazka, v ktorej sa o prácu uchádza účastník kartelu. Ide o časť južnej rýchlocesty R2 medzi Zvolenom a Pstrušou. Skanska v súťaži predložila najlacnejšiu ponuku v hodnote 74 miliónov eur.

Do budúcna zákaz súťažiť nemusí firmy zásadne obmedziť. Vzťahuje sa totiž na tie konkrétne právne subjekty, ktoré boli prihlásené do súťaže o stavbu Jánovce - Mengusovce. Sesterské či materské spoločnosti kartelistov, ktoré mávajú stavbári napríklad v zahraničí, tak môžu pokojne súťažiť ďalej.

Otázkou je, koľko referencií potrebných do budúcich súťaží sa viaže k firmám vyčiarknutým zo zoznamu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 906
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 019
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 118
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 377
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 988
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 888
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 842
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 777
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 767
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 143

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Fico chce opäť bojovať s korupciou, založí nový úrad

Fico zvažuje aj prijatie nového ústavného zákona o preukazovaní pôvodu majetku

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

Neprehliadnite tiež

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.