AKTUALIZOVANÉ O 19:03

Doprastavu a Strabagu obmedzia prístup k štátnym zákazkám

Stavebné giganty nebudú zrejme môcť niekoľko rokov len tak súťažiť. Na ich dcérske či sesterské firmy aj s obdobným menom by sa to nevzťahovalo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

BRATISLAVA. Za to, že sa pred desiatimi rokmi stavebné firmy dohadovali na cenách v tendri na stavbu časti D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, nebudú mať niektorí stavbári prístup k štátnym tendrom.

Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že dvaja účastníci kartelu, ktorý koncom minulého roka potvrdil definitívne Najyvšší súd, nesmú bojovať o štátne zákazky. Upozornila na to RTVS a potvrdil hovorca úradu Ján Mažgút.

Konkrétne ide o firmy Doprastav a Strabag. V najbližšom čase by malo podobné rozhodnutie padnúť aj o spoločnostiach Skanska, Inžinierske stavby, Mota-Engil a Betamont. Tieto všetky sa mali podľa Najvyššieho súdu na karteli podieľať.

Kartel
Ako to bolo
  • Pred desiatimi rokmi sa mala skupina stavbárov dohadovať na cenách v tendri o stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce. Išlo firmy: Strabag a.s., Doprastav, a.s., BETAMONT s.r.o, Inžinierske stavby, a.s., MOTA - ENGIL, ENGENHARIA E CONSTRUCAO, S.A.
  • Protimonopolný úrad im za kartel vyrubil pokutu dokopy asi 45 mil. eur.
  • Spoločnosti sa následne odvolávali a napokon kartel potvrdil koncom minulého roka Najvyšší súd.
    u bude nejaký text.

Vtedy tak, teraz inak

Rozhodnutie úradníkov zákazať stavbárom súťažiť je prekvapením. Nedávno keď rozhodovali o tom, či mal štát pre kartel vyraďovať v zákazke na stavbu križovatky na Triblavine, naznačovali, že kartel je už premlčaný a firmy môžu pokojne súťažiť. Tak to prečítali advokáti, ktorých SME oslovilo.

Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Andrej Leontiev aj partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas rozhodnutie úradníkov pochopili tak, že podľa úradu sa môže zákaz uplatniť počas piatich rokov. Táto lehota začína plynúť od spáchania kartelu, čo je pri 10 rokov starom karteli dávno pasé.

Úrad pre verejné obstarávanie tvrdí, že nešlo o "meritórne rozhodnutie". To znamená, že nerozhodoval vo výsledku o tom, či a za akých podmienok môžu účastníci kartelu súťažiť. Z vysvetlení v odôvodnení rozhodnutia sa ale dá vyčítať, že kartel je premlčaný.

Ide o výmaz

Úrad nepovedal, na ako dlho zakazuje stavbárom súťažiť.

V praxi má ísť o to, že Doprastav a Strabag sa vymažú z takzvaného zoznamu podnikateľov, ktorý tendrový úrad vedie. Má v ňom zapísané firmy, s ktorými sa štát nemusí obávať obchodovať, pretože spĺňajú určité podmienky.

Teoreticky si verejní obstarávatelia môžu zariskovať a nechať v súťaži aj potrestaných stavbárov. V praxi sa to ale nestáva.

Do zoznamu sa zrejme firmy nebudú môcť naspäť zapísať ďalšie tri alebo 5 rokov. Záleží to od toho, ako úradníci čítajú legislatívu.

Dnes totiž platí, že súťažiť nesmie ten, kto sa v posledných troch rokoch od definitívneho súdneho rozhodnutia dopustil kartelu.

Takáto úprava ale nebola v platnosti v čase, kedy stavbári kartel spáchali. Vtedy sa v zákone písalo o tom, že súťažiť sa nesmie 5 rokov od spáchania kartelu. Existuje ale aj právny názor, že aj túto staršiu úpravu treba čítať tak, že 5-ročná lehota plynie od momentu, kedy ho definitívne potvrdí súd.

Každopádne, ak úradníci rozhodli o výmaze, nemôže sa už stať, že by ho chcel uplatniť na dobu, ktorá už uplynula, myslí si advokát Karas.

Nevedno teda len toľko, ako dlho do budúcna od minuloročného rozhodnutia Najvyššieho súdu bude trvať, kým úradníci ochotne zapíšu vymazaných naspäť do zoznamu.

Za kartel vyhadzovali dopredu

Štát sa rozhodol na verdikt úradníkov o zozname podnikateľov nečakať. Účastníkov kartelu dopredu vyškrtal z viacerých súťaží. Doprastav tak prišiel o zákazku na stavbu tunela Višňové pri Žiline, ktorý sľuboval postaviť takmer za 380 miliónov eur.

Dnes ho teda stavia konzorcium talianskej firmy Impregilo a Dúhy z portfólia podnikateľa Miroslava Remetu za zhruba 410 miliónov eur.

Ak sa podobný verdikt ako o Doprastave a Strabagu bude vzťahovať aj na ďalšie firmy z kartelu, problém by to mohol byť pre Skansku.

Ešte jednu diaľnicu kartel poznačí

V hre zostala jediná veľká štátna zákazka, v ktorej sa o prácu uchádza účastník kartelu. Ide o časť južnej rýchlocesty R2 medzi Zvolenom a Pstrušou. Skanska v súťaži predložila najlacnejšiu ponuku v hodnote 74 miliónov eur.

Do budúcna zákaz súťažiť nemusí firmy zásadne obmedziť. Vzťahuje sa totiž na tie konkrétne právne subjekty, ktoré boli prihlásené do súťaže o stavbu Jánovce - Mengusovce. Sesterské či materské spoločnosti kartelistov, ktoré mávajú stavbári napríklad v zahraničí, tak môžu pokojne súťažiť ďalej.

Otázkou je, koľko referencií potrebných do budúcich súťaží sa viaže k firmám vyčiarknutým zo zoznamu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 549
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 487
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 472
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 750
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 660
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 966
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 413
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 927
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 489

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop