BRATISLAVA. Keď vlani v decembri potvrdil Najvyšší súd pokutu 44,8 milióna eur za kartel šiestich stavebných firiem, verdikt vyniesol ten istý senát, ktorý rozhodoval o Cargu.
Ústavný súd preto v najbližších mesiacoch môže zrušiť aj rozsudok, podľa ktorého si stavbári pred 10 rokmi dohadovali ceny v súťaži o diaľnicu D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami.
- Pokutované sú Skanska, MotaEngil, Strabag, Betamont, Doprastav a Inžinierske stavby,
- súhrnná pokuta je 44,8 mil. eur, najviac pripadá na MotaEngil (13, 9 mil. eur), najmenej na Inžinierske stavby a Betamont (po 130-tisíc eur),
- v roku 2004 si dohadovali ceny za osemkilometrový úsek D1 pod Tatrami,
- štát nakoniec tender zrušil,
- mnohé ceny v ich ponukách boli zhodné až na desatinné miesta.
Šesť firiem vrátane Skanskej a Doprastavu sa potom bude môcť ešte dlho uchádzať o verejné zákazky bez obáv z toho, že ich úradníci pre desaťročie starý kartel vylúčia.
Môže totiž trvať roky, kým o dohadovaní cien znovu rozhodne správny senát. Dovtedy bude pozastavený zákaz účasti na verejných zákazkách, ktorý platí pre podnikateľov usvedčených z kartelu.
Úrad pre verejné obstarávanie navyše už naznačil, že kartel stavbárov je premlčaný, lebo päťročná lehota sa má počítať od spáchania prehrešku a nie od vynesenia rozsudku.
Národná diaľničná spoločnosť si zákaz vyložila inak a ešte v apríli vyradila šesť stavebných firiem z prebiehajúcich tendrov.
Skansku škrtla z tendra na úsek D1 s tunelom Višňové a z tendra na obchvat Žiliny, hoci v oboch súťažiach dala najnižšiu ponuku.
Štát to možno zaplatí
Firmy sa z tendrov zvyčajne vyškrtávajú ešte pred otváraním ponúk.
Neúspešní podnikatelia tak nemôžu žalovať štát o náhradu škody ani keď sa neskôr ukáže, že ich vylúčenie bolo nesprávne.