BRATISLAVA. Štátna železničná spoločnosť prepravila vlani vlakmi 43,6 milióna cestujúcich.
Študenti a žiaci tvorili zhruba pätinu cestujúcich a dôchodcovia asi päť percent. Dokopy to bolo asi 11,5 milióna cestujúcich.
Doteraz za lístky ešte niečo platili, po novom už za štátom dotované vlaky nebudú. To sú osobné vlaky aj rýchliky. Platí to aj o linke súkromného dopravcu RegioJet z Bratislavy do Komárna. Nulové cestovné budú mať od polovice novembra.
Plné cestovné vlani štátnemu dopravcovi hradila asi len pätina cestujúcich vlakom, čo je okolo 10 miliónov cestujúcich.
Výrazná väčšina tých, čo jazdia vlakom, tak už dnes má nejakú zľavu. Bezplatne vlakmi cestujú deti do šesť rokov, poslanci parlamentu a vybraní sudcovia.
Viac ako polovica cestujúcich jazdí vlakom do práce. Už dnes majú zľavnené cestovné, no od budúceho roka budú cestovať vlakom aj za polovičný lístok.
V minulom roku dochádzalo denne do práce vlakom okolo päť miliónov cestujúcich, čo je asi 12 percent z ich celkového počtu. Zľavy využívali aj tí, ktorí cestovali vlakom na nepravidelné zmeny alebo na týždňovky.
Štátny železničný dopravca mal vlani tržby z prepravy cestujúcich 91 miliónov eur. Medziročne stúpli o 1,6 milióna eur.
Tržby, ktoré mal z lístkov pre študentov, dôchodcov a tých, čo chodia vlakom do práce, tvorili zhruba 15 percent. Bolo to okolo 13 miliónov eur.
Aj vlani bola štátna železničná spoločnosť v strate.
Štát železničného dopravcu každý rok dotuje. Vlani to bolo sumou okolo 200 miliónov eur.
Keďže časť cestujúcich bude od konca roka cestovať zadarmo, dá sa čakať, že štátna dotácia pre železničnú spoločnosť skôr stúpne ako klesne.
V priebehu jedného dňa jazdia po slovenských koľajniciach najčastejšie osobné vlaky. Rýchliky tvoria necelé štyri percentá z vlakov počas dňa.
Ľudia na Slovensku však najčastejšie cestujú autami, v menšej miere autobusmi. Čísla ukazujú, že podiel vlakov na doprave na Slovensku je nízky.