Kedykoľvek a kdekoľvek na svete vojdete do dverí s tým logom, čakajú vás vysmiate poďobané tváre vyškolených brigádnikov, hamburgery a hranolky rovnomernej kvality, tácky, nápoje spoločnosti Coca-Cola, všetko pekne v množstve papierových obalov.
K tomu samozrejme najpoužívanejšie verejné toalety, kde sa toho všetkého môžete opäť zbaviť.
McDonald’s sa stal už aj u nás bežnou záležitosťou, momentálne uskutočňuje plán rozšíriť svoje reštaurácie do väčšiny miest nad 20-tisíc obyvateľov na Slovensku.
Táto firma so sídlom len v 8-tisícovom mestečku v americkom štáte Illinois ako prvá z biznisu stravovania dokázala pochopiť pravidlá globálnej expanzie. V 80. rokoch sa reštaurácie extrémne rozšírili. Dva žlté oblúky sa stali navždy ikonou globalizácie.
Odvtedy sa automaticky predpokladá, že čo sa týka rýchlo vyrobeného, unifikovaného a rýchlo servírovaného jedla, McDonald’s je svetovou jednotkou.
No časy sa menia. Počtom prevádzok raketovo vystrelil menej nápadný hráč.
Žlto-zelený Subway posledných 15 rokov otvára tisícky predajní sendvičov ročne, brandža sa nestačí pozerať.
Subway už v roku 2004 prekročil počet 25-tisíc prevádzok McDonald’s v USA. Minulý rok s 39-tisíc prevádzkami otvorenými globálne prekročil McDonalds's na celom svete.
Slávny hamburgerový gigant má prevádzok o 4-tisíc menej. Čo je za úspechom týchto sendvičov?
Foto: Wikimedia Commons
Okrem globalizácie a papierových nádob je McDonald’s aj synonymom franšízingu, teda systému, keď si podnikateľ kúpi celý koncept podnikania aj s názvom na kľúč.
Táto pozícia ale nie je celkom spravodlivá. Otvoriť si McDonald’s, to chce trochu viac ako len byť fanúšikom fast-foodu.
Náklady na otvorenie sa začínajú niekde na 600-tisíc eurách, pričom časť peňazí nemôže byť požičaná.
McDonald's tak v niektorých ekonomicky slabších regiónoch otvára viac prevádzok sám, ako napríklad u nás. Väčšina pobočiek je riadená centrálou firmy v Česku.
Otvoriť si Subway je investícia na úrovni hypotéky za byt. Náklady aj s prvotným vybavením sú oproti McDonald’s zlomkové, začínajú pod 100-tisíc eur.
Otvoriť si predajňu čerstvých sendvičov je také lacné, že franšízisti prevádzkujú úplne všetky reštaurácie Subway. Je čas prepísať synonymické slovníky.
McDonald’s dlho preveruje vašu solventnosť a spôsobilosť reštauráciu prevádzkovať. Klaun Ronald sa nerád vidí s nálepkou “Z technických príčin zatvorené”.
Subway skôr reštauráciu vyskúša otvoriť, a ak sa nepodarí, nič to. Zatvorí sa. Na Slovensku už takto zanikli minimálne dve.
McDonald's vás všade presviedča na kúpu sezónnych burgerov, zmrzliny a Happy Mealu.
Subway sa vám bude snažiť predať licenciu. Na letákoch, plagátoch na táckach a papierových vreckovkách, tam všade Subway tlačí výzvy a kontakty, aby ste si otvorili ďalšiu reštauráciu s ich logom.
Vlastne, núti majiteľa licencie reštaurácie, aby podporoval vznik konkurencie. Na druhej strane, 70 percent licencií sa vydáva už existujúcim prevádzkovateľom.