BRATISLAVA. Zrastené mrkvy či petržleny, šišaté pomaranče alebo jablká, zemiaky s hrčami.
Zeleninu a ovocie v zdeformovanej podobe bežne obchody neponúkajú, pretože vychádzajú z predpokladu, že si ľudia chcú kúpiť vypestované druhy v ich tradične známej podobe.
No príklad z Francúzska ukázal, že o zeleninu a ovocie, ktoré nedorástli do klasickej estetickej podoby svojho druhu, ale chuťovo nemusia byť horšie, môže byť záujem.
Cielene ho už nakupujú
Tretí najväčší reťazec v krajine Intermarché chcel zabrániť plytvaniu potravinami, a tak začal predávať škaredé ovocie a zeleninu, ktoré by inak skončilo v odpade.
Cielene ho nakupuje a ponúka zákazníkom s 30-percentnou zľavou. Upozornil na to portál ihned.cz.
Za dva dni predal reťazec v jednom obchode 1,2 tony škaredých pomarančov, jabĺk, mrkiev a iných druhov ovocia a zeleniny.
„Celkový počet zákazníkov v predajniach sa zvýšil o 24 percent,“ pochvaľuje si reťazec v špeciálnom promo videu.
Pre veľký záujem Intermarché svoju marketingovú akciu rozšíril a začal ponúkať aj polievky zo zdeformovanej zeleniny a šťavy vytlačené z nedokonalého ovocia. Predáva ich v kelímkoch nazvaných ako Džús zo škaredého pomaranča.
Disclose.tv - Intermarch - "Inglorious Fruits and Vegetables"
Na našom trhu byť nemôže
Hoci má táto akcia vo Francúzsku úspech, v našich predajniach sa debničky so zdeformovanými citrónmi či koreňovou zeleninou, neobjavia.
Hovorca reťazca Kaufland Martin Gärtner tvrdí, že predaj takéhoto ovocia a zeleniny súčasná slovenská legislatíva neumožňuje. „Preto nad týmto formátom predaja neuvažujeme,“ dodal.
Jeho slová potvrdila aj Paulína Komarová zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy.
V našej legislatíve síce podľa nej oblasť predaja takýchto plodov upravená nie je, ale krajina, ktorá by chcela predaj takéhoto ovocia a zeleniny podporiť, by musela umožniť uplatňovanie výnimky z európskeho nariadenia.
To Slovenská republika podľa Komarovej neurobila. Výnimka umožňuje oslobodiť od osobitných obchodných noriem výrobky, ktoré sa ponúkajú na maloobchodný predaj spotrebiteľom na ich osobnú spotrebu, ktoré sú označené nápisom "Výrobok je určený na spracovanie", či rovnocenným textom.
Nemalo by to zmysel
Reťazec Billa v legislatíve až taký problém pri predaji škaredého ovocia a zeleniny nevidí.
"Ale reálna spotreba zeleniny a ovocia na Slovensku by len veľmi ťažko umožnila obchodne zmysluplnú akciu tohto druhu,“ tvrdí Martina Kovacs z marketingu reťazca Billa.
Pripomína, že do Billy dodávajú producenti ovocie aj zeleninu v štandardizovaných veľkostiach a kvalite, na ktorú sú zákazníci zvyknutí.
„Deformované ovocie a zelenina sa k nám tak už, v zaznamenania hodnom množstve, ani nedostane,“ vraví Kovacs, no aktivitu reťazca Intermarche hodnotí ako milý marketingový počin.