Cenu za tunel môže strážiť najdrahší dozor

Kto ustráži, aby stavbár extra dlhého tunela neprekročil neprávom vyše 400-miliónový rozpočet, nie je jasné. Štát troch najlacnejších vyradil, jeden sa tomu bráni. Najdrahší zostal v hre.

V Žiline poklopkaním základného kameňa odštartovali výstavbu dvoch diaľničných úsekov.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Koľko občan zaplatí za diaľnice, závisí do veľkej miery od toho, kto na nej robí stavebný dozor. Keď totiž stavbár pýta od štátu za diaľnice viac než pôvodne sľuboval, pretože sa mu napríklad zosunula pôda, s čím nerátal, v praxi by mu mal vyššiu cenu najprv uznať dozor.

Práve dozor je jedným z problémov obrovskej zákazky na výstavbu úseku D1 pri Žiline, ktorého súčasťou je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové. Celá jeho výstavba má podľa zmluvy vyjsť na 410 miliónov eur, vrátane 10-percentnej reverzy na neočakávané náklady.

Súťaž na diaľnicu sa uzavrela a keď sa dokončia prípravné práce, môže sa začať stavať. No stále nie je jasné, kto na ňu bude dohliadať.

Do súťaže o stavebný dozor sa prihlásili štyria záujemcovia. Troch lacnejších Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila.

Súťaž o dozor
Ako prebieha
  • Najvyššiu ponuku na stavebný dozor pre D1 s tunelom Višňové predložilo združenie okolo firmy Eutech a ESP Consult, a to 7,87 mil. eur bez DPH.
  • Združenie okolo SGS Czech Republic prišlo s cenou 4,64 mil. eur., zo súťaže ho vylúčili.
  • Ďalšou vylúčenou ponukou je tá od firmy Infram v hodnote 4,4 mil. eur.
  • Najlacnejší dozor núkalo združenie okolo AE Dozoringu v hodnote 3,75 mil. eur. Tiež ich vylúčili.

Zavolali si ministra

Takto vo štvrtok popisovali situáciu opoziční poslanci, ktorí si pre spomínaný tender zavolali do parlamentného výboru ministra dopravy Jána Počiatka, aby spornú súťaž vysvetlil.

Minister nechcel tender príliš komentovať, pretože ešte nie je ukončený. Najlacnejší uchádzač teraz čaká, ako o jeho námietke proti vylúčeniu z hry rozhodne Úrad pre verejné obstarávanie.

Rozdiel medzi jeho cenou a najdrahšou, ktorá v súťaži zostala, je asi 4 milióny eur.

Počiatek však tvrdí, že má na stole viac listov z Bruselu. V nich nám Európska komisia vyčíta, že stavebný dozor u nás vychádza ďaleko lacnejšie než v krajinách únie, a že by sme mali dávať väčší dôraz na kvalitu.

Pripomenul, že aj najdrahšia ponuka je výrazne pod nákladmi, ktoré plánoval štát, že by na dozor mohol dať. Očakával sumu okolo 13 miliónov eur.

Kto lobuje za koho?

Poslanec za KDH Ján Hudacký Počiatkovi vyčítal, že v minulosti nemal problém takéto najlacnejšie ponuky akceptovať. V tomto konkrétnom tendri podala podľa neho najnižšiu ponuku firma AE dozoring, ktorá bez problémov dozoruje už dnes viaceré diaľničné stavby. Ak jej niekto chce vyčítať, že by to zrazu v prípade Višňového nezvládla, nepozdáva sa mu to, vyplýva z Hudackého slov.

"Výbor má právo sa pýtať, ale toto je veľmi nebezpečná situácia, keď na základe neoverených informácií niekto chce vstupovať do prebiehajúcej súťaže. To je absolútne neprípustné a to sa tu dnes stalo," vyhlásil Počiatek.

Opozičných poslancov sa pýtal, či náhodou nelobujú za konkrétneho záujemcu. Tiež hovoril, že sám poriadne informácie o prebiehajúcich tendroch nemá. Ak ich má opozícia, potom nezákonne, povedal minister.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 001
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 825
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 072
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 321
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 233
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 962
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 688
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 673
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 866

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov’ je hoax

Konšpirátori si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop