Stavebné firmy nemajú zaplatené za štvrtinu prác

Zlú platobnú morálku považujú riaditelia stavebných firiem za najväčší problém ich firiem.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Stavebné firmy nemajú doteraz zaplatené za vyše štvrtinu vykonaných prác. Zlú platobnú morálku považujú riaditelia za aktuálne najväčší problém s dopadom na ekonomickú stabilitu stavebných firiem.

Druhým najväčším problémom je nestabilná legislatíva a nekoncepčnosť štátu. Vymožiteľnosť práva hodnotia firmy ako mimoriadne nízku.

Vyplýva to z najnovšej analýzy slovenského stavebníctva v druhom kvartáli tohto roka, ktorú pripravila analytická spoločnosť CEEC Research.

Neplatia za prácu

Riaditelia stavebných firiem sa sťažujú na zlú platobnú morálku investorov, ale tiež niektorých veľkých firiem voči ich menším subdodávateľom. V súčasnosti je už po splatnosti až 27 percent všetkých stavbármi vyfakturovaných prostriedkov.

Kľúčový vplyv na ekonomickú nestabilitu stavebných firiem má práve zlá platobná morálka zadávateľov prác.

Zhodlo sa na tom 94 % oslovených riaditeľov stavebných firiem. Medzi najväčšími firmami je v tejto otázke úplná zhoda. Objem faktúr, u ktorých investori meškajú s úhradou, je oproti priemeru o 4 percentuálne body vyšší.

Musia odkladať aj výplaty

"Zlá platobná morálka zadávateľov stavebných prác v kombinácii so zložitou vymožiteľnosťou práva je pre mnoho firiem smrtiaca kombinácia," tvrdí riaditeľ CEEC Research Jiří Vacek.

"V mnohých prípadoch už nepomáhajú ani prísľuby ďalších zákaziek a niektorí subdodávatelia odmietajú dodávať i tým najväčším firmám bez zaistenia úhrady vopred," dodal.

Im samotným totiž už kriticky chýbajú peniaze na mzdy zamestnancov, či úhrady dodávateľom materiálu, bez ktorých nie sú schopní fungovať.

Generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová potvrdila, že hlavným problémom je platobná morálka investorov aj dodávateľov navzájom.

"Najsmutnejšie na tomto nenormálnom stave je, že ho drvivá väčšina dlžníkov považuje za normálny," dodal Libor Taglicht, výkonný riaditeľ spoločnosti Ramirent, ktorá stavebným firmám požičiava techniku a mechanizáciu.

Zdroje, ktoré majú spoločnosti blokované u investorov, a ktoré potrebujú pre ďalší chod, nahradzujú najčastejšie čerpaním vlastných zdrojov. Odklad alebo čiastočnú výplatu miezd a iných interných nákladov sa snažia využívať len minimálne. Považujú to za najhoršie riešenie.

"V prvom rade štát a celý verejný sektor by mal skrátiť splatnosti faktúr čo najviac, alebo aspoň dodržiavať danú 30-dňovú splatnosť. Zaznamenávame veľa zákaziek, kde hlavne mestá a obce nemajú zaistené 100-percentné financovanie," upozornil generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK, a.s. Róbert Šinály. Pri zákazkách financovaných z eurofondov, kde poberateľom príspevku sú mestá alebo obce, sa podľa neho pre dlhú administratívnu náročnosť kontroly projektu úhrady faktúr neúmerne predlžujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 204
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 803
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 090
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 029
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 165
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 656
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 421
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 114

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.