Upozornil na konštrukčné chyby, tak ho automobilka umlčala

General Motors od februára sťahuje z trhu chybné autá, aj keď o nich vedelo roky.

Sídlo spoločnosti General Motors v Detroite.(Zdroj: wikipedia.com/cc)

Chybná súčiastka spôsobila aj smrteľné nehody.

DETROIT, BRATISLAVA. Učiteľka v škôlke Amy Breenová zahynula pri autonehode v roku 2007 napriek tomu, že mala bezpečnostný pás. O šesť rokov neskôr zahynul pri nehode 23-ročný Dany Dubuc-Marquis keď stratil kontrolu nad svojim Chevroletom Cobalt.

To sú len dva príklady z celkovo trinástich smrteľných autonehôd a ďalších 54 havárií áut, ktoré vyrábala od roku 2005 americká spoločnosť General Motors a v prípade ktorých došlo k nehode pre vypnutie motora.

Podľa vyšetrovacej správy, ktorú začiatkom júna zverejnila automobilová spoločnosť, mohol za nehody zlý spínač zapaľovania.

Túto technológiu spoločnosť pritom využívala ďalej, aj keď ju na riziká upozorňoval zamestnanec, píše v reportáži časopis Bloomberg Businessweek.

Autá stiahli po rokoch

General Motors (GM) je druhou najväčšou automobilkou na svete, minulý rok vyrobili 9,7 milióna áut. Z ich najpopulárnejšej značky Chevrolet sa predalo asi päť miliónov. Práve pri Chevroletoch Cobalt a aj iných modeloch vyrobených v rokoch 2005 až 2011 sa vyskytli technické problémy.

Problémové bolo zapaľovanie automobilov. Chybný piest v zapaľovaní bol totiž príliš malý a dovoľoval, aby sa kľúč aj pri jemnom dotyku prepol do polohy Príslušenstvo (ACC).

„To môže spôsobiť vypnutie elektroniky automobilu, posilňovača riadenia, nefungujú airbagy. V prípade niektorých áut by sa mohol aj zablokovať volant,“ tvrdí Rastislav Chvála, automobilový redaktor SME.

Pre tieto chyby začalo vo februári 2014, teda deväť rokov po začiatku výroby, GM sťahovať z trhu takmer 800-tisíc Cobaltov a Pontiacov G5. O štyri mesiace neskôr sa počet áut, ktoré GM zvoláva z amerického trhu od začiatku roku 2014, podľa denníka Wall Street Journal vyšplhal na 14,4 milióna, pričom vo viacerých prípadoch môže byť problémové práve zapaľovanie.

Majitelia zvolávaných áut majú teraz právo na bezplatnú opravu, po ktorej ich môžu znovu používať. Vymenená súčiastka má pritom cenu asi 57 amerických centov, stiahnutie z trhu však bude spoločnosť stáť miliardy dolárov.

Podľa reportáže časopisu Bloomberg Businessweek však spoločnosť o chybách vedela už oveľa skôr ako sa odhodlala autá stiahnuť z obehu.

Umlčaný zamestnanec

Court Kelley pracoval pre GM viac ako tridsať rokov. Kelley bol v automobilke šéfom inšpekčného programu a manažér kvality auta typu Cavalier, predchodcu Cobalta. Aj na chyby tohto automobilu upozorňoval nadriadených, tí ho však nepočúvali.

V roku 2003 zažaloval svoju vlastnú spoločnosť na základe tzv. whistleblowerského práva z nekonania. Kelley však zamestnancom GM zostal aj naďalej a tak mu neprináležala pozícia informátora (whistleblowera).

Právnici spoločnosti ho navyše obvinili z toho, že jeho špecializáciou bol iný druh áut ako tie, ku ktorým sa vyjadroval. Podľa záznamu z vypovedania prebehol aj takýto rozhovor medzi právnikom a Kelleym:

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3FC3 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3FC3 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 817
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 679
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 546
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 217
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 625
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 333
  7. Kam do tepla v januári? 2 448
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 223
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 085
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 195

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Odborári trnavskej automobilky začnú rokovať o kolektívnej zmluve

O platoch majú odborári inú predstavu ako podnik.

Česká koruna nabrala druhý dych, posilnila oproti euru aj doláru

Koruna by v tomto roku mala ďalej posilňovať, ale pomalšie ako v roku 2017.

Zakladateľ Uber Kalanick sa stane miliardárom

Kalanick predáva akcie v odhadovanej hodnote 1,4 miliardy dolárov.

Stavebná jama a základy. Ako napreduje stavba nových Nív

Stará autobusová stanica je už zbúraná. Pozrite sa, ako napreduje výstavba novej.

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.