SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Môže si cestovka meniť podmienky ako sa jej zachce?

Je dôležité prečítať si celú zmluvu. Ak narazíte na podmienku, ktorá sa vám nepáči, pýtajte sa cestovnej kancelárie.

Ak hľadáte dovolenku cez internet, môžete naraziť na formulku: cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby.

Keď sme volali do cestovnej kancelárie, povedali, že toto právo nie je v zmluve bližšie špecifikované. Ale, že si ho vyhradzujú na všetky poskytnuté služby.

Ponúkali napríklad ubytovanie v trojhviezdičkových štúdiách, celodenný výlet do národného parku či školu varenia.

Podľa Pavla Sidóa si cestovné kancelárie dávajú takúto podmienku bežne.

Neuvedomujú si to

Mnohí klienti si však túto podmienku nevšimnú. Jarmila, ktorá každý rok cestuje za oddychom k moru cez cestovnú kanceláriu tvrdí, že si túto podmienku ešte ani raz nevšimla.

Zatiaľ však nemala problém s tým, že by jej cestovka zmenila podmienky.

Internetové diskusie sa však hemžia sťažnosťami na cestovné kancelárie, ktoré vraj nedodržali čo sľúbili.

„Celodenný výlet loďou na Národného parku Kornati, pre ktorý sme si zakúpili celý balíček a rozhodli sa pre danú agentúru, v hodnote 40 eur za dospelého a 25 eur za dieťa podľa katalógu dopadol tak, že sme sa naň vôbec nedostali, keďže odrazu bolo treba priplácať nie zanedbateľnú sumu peňazí na osobu,“ opísal na internete svoju skúsenosť dovolenkár.

Nie čokoľvek

Zákon cestovným kanceláriám umožňuje zmeniť podmienky. Ale nie ľubovolne. Prípadne, že by nesplnili sľuby vôbec.

Zákon hovorí: Pokiaľ cestovná kancelária nevie zabezpečiť objednané služby musí zabezpečiť primeranú náhradu, tak aby zájazd mohol pokračovať. Ak by nevedela zabezpečiť primeranú náhradu a zabezpečí nižšiu kvalitu, ju povinná cenový rozdiel klientovi po návrate doplatiť.

„Bežná prax v cestovných kanceláriách je, že ak klient nemôže byť ubytovaný v objednanom hoteli, väčšinou dostane na ponuku iný hotel, častokrát aj vyššej kvality bez akéhokoľvek doplatku. Cenový rozdiel v tomto prípade znáša cestovka,“ hovorí Sidó.

Všetky tieto skutočnosti ale môžu byť predmetom reklamácie zo strany klienta po návrate zo zájazdu. Ak by vznikol negatívny cenový rozdiel v poskytnutých službách, cestovka klientovi tieto peniaze vráti.

Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie formulácia „cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby“ by sa chápala ako neprijateľná zmluvná podmienka.

Podľa zákona o zájazdoch totiž musí byť v katalógu jasne uvedené, že si vyhradzujú právo na zmenu konkrétnej služby. „Katalóg sa považuje za súčasť zmluvy o zájazde,“ dodáva Krkošová.

Neprijateľné zmluvné podmienky

Právnička Monika Šajtlavová z právnickej kancelárie bpv Braun Partners hovorí o tom, či môže obsahovať zmluva o zájazde výhradu zmien v službách.

Môže si cestovná kancelária vymedziť právo na zmenu služby bezvýhradne?

"Občiansky zákonník poskytuje zvýšenú ochranu spotrebiteľom a to predovšetkým v tom zmysle, že spotrebiteľské zmluvy v zásade nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa (teda neprijateľné podmienky).

Z formulácie, že cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby bez bližšej špecifikácie toho, o akú službu sa jedná, by v praxi mohlo vyplynúť aj to, že vás namiesto do Turecka pošlú do Azerbajdžanu.

Takáto zmluvná podmienka je neurčitá a každopádne by spôsobila značnú nerovnováhu medzi objednávateľom zájazdu a cestovnou kanceláriou a preto ju treba považovať za neprijateľnú a tým pádom aj neplatnú.

Čo sa týka zmeny podstatných zmluvných podmienok v zmluve o obstaraní zájazdu, cestovné kancelárie musia vychádzať z toho, čo im umožňuje Občiansky zákonník.

To znamená, že ak aj výhradu zmeny služieb majú formulovanú a bližšie špecifikovanú vo všeobecných zmluvných podmienkach, môžu ju mať formulovanú a špecifikovanú len v rozsahu, v akom im to umožňuje Občiansky zákonník."

Ako je to so zmenou ceny za zájazd?

"Pokiaľ ide o zmenu ceny zájazdu, Občiansky zákonník výslovne umožňuje, aby si cestovná kancelária vyhradila právo na jednostranné zvýšenie ceny zájazdu, ak je súčasne presne určený spôsob výpočtu zvýšenia ceny.

Zvýšiť cenu zájazdu môže cestovná kancelária, len ak dôjde zvýšeniu dopravných nákladov, zvýšeniu letiskových a prístavných poplatkov, alebo k zmene kurzu eura použitého na určenie ceny zájazdu v priemere o viac ako 5 percent. Ale len ak k tomuto zvýšeniu dôjde do 21. dňa pred začatím zájazdu.

Cena sa však v žiadnom prípade nesmie jednostranne zvýšiť v priebehu 20 dní pred začiatkom zájazdu. Cestovná kancelária ale musí objednávateľovi odoslať písomné oznámenie o zvýšení ceny najneskôr 21 dní pred začatím zájazdu, inak cestovnej kancelárii právo na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu nevznikne."

A čo ďalšie zmluvné podmienky?

"Občiansky zákonník zmenu týchto podmienok pred začatím zájazdu pripúšťa iba v prípade, ak je cestovná kancelária k takejto zmene nútená (teda nie na základe jej ľubovôle).

Postup by mal byť nasledovný. Cestovná kancelária musí objednávateľovi zmenu zmluvy navrhnúť a objednávateľ má právo sa rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí.

Ak objednávateľ so zmenou podstatných podmienok zmluvy nesúhlasí, má právo od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia akýchkoľvek zmluvných pokút a zároveň má právo požadovať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd ponúknuť.

To isté platí aj v prípade, ak cestovná kancelária odstúpi od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím. Ak je zájazd zrušený v kratšej lehote ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má dokonca právo požadovať od cestovnej kancelárie primeranú náhradu škody."

Ako je to v prípade, že dovolenkári už na zájazd odcestovali?

"Ak nastane takáto situácia a cestovná kancelária neposkytne služby alebo ich podstatnú časť riadne a včas, alebo zistí, že ich nebude môcť poskytnúť tak, ako boli dohodnuté v zmluve, musí urobiť všetky potrebné opatrenia na to, aby mohol zájazd pokračovať a aby dovolenkári dostali služby v kvalite a v rozsahu dohodnutej v zmluve.

Ak pokračovanie služieb nemožno zabezpečiť inak, ako prostredníctvom služieb nižšej kvality (napríklad môže poskytnúť len ubytovanie v inom hoteli nižšej kvality), má objednávateľ právo na mieste sa rozhodnúť, či takéto služby prijme alebo neprijme.

Ak služby nižšej kvality prijme, pokračuje v zájazde ďalej, avšak samozrejme má právo na vrátenie rozdielu v cene. To sa týka aj zrušenia výletu – ak bol výlet zrušený, má objednávateľ zájazdu právo na vrátenie ceny, ak ho už zaplatil.

Ak služby nižšej kvality neprijme, je cestovná kancelária povinná objednávateľovi zabezpečiť dopravu naspäť vrátane nevyhnutného náhradného ubytovania a stavovania a súčasne má objednávateľ právo na vrátenie kúpnej ceny za neposkytnuté služby. Tým nie sú dotknuté nároky objednávateľa zájazdu na náhradu prípadnej škody."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 657
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 396
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 194
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 672
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 279
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 276
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 901
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 980
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 797
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 778
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Už teraz prišlo viac ľudí ako na voľby, hodnotí testovanie Matovič (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračovalo celoplošné testovanie na Covid-19.

Premiér Igor Matovič na tlačovej konferencii v Námestove.

Boris Kollár mal v Bratislave vážnu dopravnú nehodu

Predseda parlamentu je pri vedomí, previezli ho do nemocnice.

Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Jai Hindley (vľavo) a Tao Geoghegan Hart. Jeden z nich sa stane víťazom Gira 2020.

Neprehliadnite tiež

Arcu žaluje už vyše 1200 veriteľov, vymáhajú milióny eur

Na súde sa množia žaloby a skupina stále nezverejnila účtovné výkazy.

Známa scéna z filmu Vlk z Wall Street, V ktorej Leonardo DiCaprio ako predstaviteľ Jordana Belforta predáva cez telefón bezcenné cenné papiere. Cez telefón predávali aj zmenky Arca Capital.

Únia začala budovať trh so spoločnými dlhopismi, dopyt bol rekordný

Podľa expertov je otázkou, či bude podobne veľký záujem aj o ďalšie spoločné dlhopisy EÚ.

Európska centrálna banka vo Frankfurte.
Ilustračná fotografia.

Letisko v Bratislave prišlo o značné príjmy, schému pomoci hodnotí pozitívne

Letisko intenzívne komunikuje s ministerstvom dopravy o ďalšom postupe.

Koronavírus výrazne ovplyvnil letecký priemysel.