SME
Piatok, 24. január, 2020 | Meniny má Timotej

Môže si cestovka meniť podmienky ako sa jej zachce?

Je dôležité prečítať si celú zmluvu. Ak narazíte na podmienku, ktorá sa vám nepáči, pýtajte sa cestovnej kancelárie.

Ak hľadáte dovolenku cez internet, môžete naraziť na formulku: cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby.

Keď sme volali do cestovnej kancelárie, povedali, že toto právo nie je v zmluve bližšie špecifikované. Ale, že si ho vyhradzujú na všetky poskytnuté služby.

Ponúkali napríklad ubytovanie v trojhviezdičkových štúdiách, celodenný výlet do národného parku či školu varenia.

Podľa Pavla Sidóa si cestovné kancelárie dávajú takúto podmienku bežne.

Neuvedomujú si to

Mnohí klienti si však túto podmienku nevšimnú. Jarmila, ktorá každý rok cestuje za oddychom k moru cez cestovnú kanceláriu tvrdí, že si túto podmienku ešte ani raz nevšimla.

Zatiaľ však nemala problém s tým, že by jej cestovka zmenila podmienky.

Internetové diskusie sa však hemžia sťažnosťami na cestovné kancelárie, ktoré vraj nedodržali čo sľúbili.

„Celodenný výlet loďou na Národného parku Kornati, pre ktorý sme si zakúpili celý balíček a rozhodli sa pre danú agentúru, v hodnote 40 eur za dospelého a 25 eur za dieťa podľa katalógu dopadol tak, že sme sa naň vôbec nedostali, keďže odrazu bolo treba priplácať nie zanedbateľnú sumu peňazí na osobu,“ opísal na internete svoju skúsenosť dovolenkár.

Nie čokoľvek

Zákon cestovným kanceláriám umožňuje zmeniť podmienky. Ale nie ľubovolne. Prípadne, že by nesplnili sľuby vôbec.

Zákon hovorí: Pokiaľ cestovná kancelária nevie zabezpečiť objednané služby musí zabezpečiť primeranú náhradu, tak aby zájazd mohol pokračovať. Ak by nevedela zabezpečiť primeranú náhradu a zabezpečí nižšiu kvalitu, ju povinná cenový rozdiel klientovi po návrate doplatiť.

„Bežná prax v cestovných kanceláriách je, že ak klient nemôže byť ubytovaný v objednanom hoteli, väčšinou dostane na ponuku iný hotel, častokrát aj vyššej kvality bez akéhokoľvek doplatku. Cenový rozdiel v tomto prípade znáša cestovka,“ hovorí Sidó.

Všetky tieto skutočnosti ale môžu byť predmetom reklamácie zo strany klienta po návrate zo zájazdu. Ak by vznikol negatívny cenový rozdiel v poskytnutých službách, cestovka klientovi tieto peniaze vráti.

Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie formulácia „cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby“ by sa chápala ako neprijateľná zmluvná podmienka.

Podľa zákona o zájazdoch totiž musí byť v katalógu jasne uvedené, že si vyhradzujú právo na zmenu konkrétnej služby. „Katalóg sa považuje za súčasť zmluvy o zájazde,“ dodáva Krkošová.

Neprijateľné zmluvné podmienky

Právnička Monika Šajtlavová z právnickej kancelárie bpv Braun Partners hovorí o tom, či môže obsahovať zmluva o zájazde výhradu zmien v službách.

Môže si cestovná kancelária vymedziť právo na zmenu služby bezvýhradne?

"Občiansky zákonník poskytuje zvýšenú ochranu spotrebiteľom a to predovšetkým v tom zmysle, že spotrebiteľské zmluvy v zásade nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa (teda neprijateľné podmienky).

Z formulácie, že cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby bez bližšej špecifikácie toho, o akú službu sa jedná, by v praxi mohlo vyplynúť aj to, že vás namiesto do Turecka pošlú do Azerbajdžanu.

Takáto zmluvná podmienka je neurčitá a každopádne by spôsobila značnú nerovnováhu medzi objednávateľom zájazdu a cestovnou kanceláriou a preto ju treba považovať za neprijateľnú a tým pádom aj neplatnú.

Čo sa týka zmeny podstatných zmluvných podmienok v zmluve o obstaraní zájazdu, cestovné kancelárie musia vychádzať z toho, čo im umožňuje Občiansky zákonník.

To znamená, že ak aj výhradu zmeny služieb majú formulovanú a bližšie špecifikovanú vo všeobecných zmluvných podmienkach, môžu ju mať formulovanú a špecifikovanú len v rozsahu, v akom im to umožňuje Občiansky zákonník."

Ako je to so zmenou ceny za zájazd?

"Pokiaľ ide o zmenu ceny zájazdu, Občiansky zákonník výslovne umožňuje, aby si cestovná kancelária vyhradila právo na jednostranné zvýšenie ceny zájazdu, ak je súčasne presne určený spôsob výpočtu zvýšenia ceny.

Zvýšiť cenu zájazdu môže cestovná kancelária, len ak dôjde zvýšeniu dopravných nákladov, zvýšeniu letiskových a prístavných poplatkov, alebo k zmene kurzu eura použitého na určenie ceny zájazdu v priemere o viac ako 5 percent. Ale len ak k tomuto zvýšeniu dôjde do 21. dňa pred začatím zájazdu.

Cena sa však v žiadnom prípade nesmie jednostranne zvýšiť v priebehu 20 dní pred začiatkom zájazdu. Cestovná kancelária ale musí objednávateľovi odoslať písomné oznámenie o zvýšení ceny najneskôr 21 dní pred začatím zájazdu, inak cestovnej kancelárii právo na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu nevznikne."

A čo ďalšie zmluvné podmienky?

"Občiansky zákonník zmenu týchto podmienok pred začatím zájazdu pripúšťa iba v prípade, ak je cestovná kancelária k takejto zmene nútená (teda nie na základe jej ľubovôle).

Postup by mal byť nasledovný. Cestovná kancelária musí objednávateľovi zmenu zmluvy navrhnúť a objednávateľ má právo sa rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí.

Ak objednávateľ so zmenou podstatných podmienok zmluvy nesúhlasí, má právo od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia akýchkoľvek zmluvných pokút a zároveň má právo požadovať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd ponúknuť.

To isté platí aj v prípade, ak cestovná kancelária odstúpi od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím. Ak je zájazd zrušený v kratšej lehote ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má dokonca právo požadovať od cestovnej kancelárie primeranú náhradu škody."

Ako je to v prípade, že dovolenkári už na zájazd odcestovali?

"Ak nastane takáto situácia a cestovná kancelária neposkytne služby alebo ich podstatnú časť riadne a včas, alebo zistí, že ich nebude môcť poskytnúť tak, ako boli dohodnuté v zmluve, musí urobiť všetky potrebné opatrenia na to, aby mohol zájazd pokračovať a aby dovolenkári dostali služby v kvalite a v rozsahu dohodnutej v zmluve.

Ak pokračovanie služieb nemožno zabezpečiť inak, ako prostredníctvom služieb nižšej kvality (napríklad môže poskytnúť len ubytovanie v inom hoteli nižšej kvality), má objednávateľ právo na mieste sa rozhodnúť, či takéto služby prijme alebo neprijme.

Ak služby nižšej kvality prijme, pokračuje v zájazde ďalej, avšak samozrejme má právo na vrátenie rozdielu v cene. To sa týka aj zrušenia výletu – ak bol výlet zrušený, má objednávateľ zájazdu právo na vrátenie ceny, ak ho už zaplatil.

Ak služby nižšej kvality neprijme, je cestovná kancelária povinná objednávateľovi zabezpečiť dopravu naspäť vrátane nevyhnutného náhradného ubytovania a stavovania a súčasne má objednávateľ právo na vrátenie kúpnej ceny za neposkytnuté služby. Tým nie sú dotknuté nároky objednávateľa zájazdu na náhradu prípadnej škody."

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  5. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  10. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 20 809
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 453
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 664
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 642
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 911
  6. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 703
  7. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 627
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 258
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 193
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 178

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré Ráno.
Dotovanie elektriny z hnedého uhlia má o tri roky na Hornej Nitre skončiť.
Komentár Zuzany Kepplovej

Zelená je nové politické platidlo

Zelené témy sa stali povinnou výbavou politických programov naprieč spektrom.

Zuzana Kepplová
Podľa zverejneného zoznamu vlastní Bašternák iba byt, sklad a pár garážových státí v Bonaparte.

Neprehliadnite tiež

Počet turistov v Chorvátsku vlani presiahol dvadsať miliónov

K rekordu prispeli aj Slováci, v Chorvátsku sa ich ubytovalo takmer 465-tisíc.

Na propagáciu Slovenska v zahraničí sa vynaloží 2,6 milióna eur

Ministerstvo dopravy a výstavby plánuje zastúpenie Slovenska na dvanástich veľtrhoch.

Slovenský raj je najnavštevovanejším v Košickom kraji

Šefčovič predstavil v Davose energetickú stratégiu aj vzťah EÚ k Rusku

Slovenský eurokomisár vysvetľoval priority Európskej komisie.

Maroš Šefčovič

Politikov EÚ prekvapili prípravy obchodnej dohody medzi USA a EÚ

Bez klimatickej dohody nebude žiadna ďalšia dohoda, ohradilo sa Francúzsko.

Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a prezident USA Donald Trump.