SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Môže si cestovka meniť podmienky ako sa jej zachce?

Je dôležité prečítať si celú zmluvu. Ak narazíte na podmienku, ktorá sa vám nepáči, pýtajte sa cestovnej kancelárie.

Ak hľadáte dovolenku cez internet, môžete naraziť na formulku: cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby.

Keď sme volali do cestovnej kancelárie, povedali, že toto právo nie je v zmluve bližšie špecifikované. Ale, že si ho vyhradzujú na všetky poskytnuté služby.

Ponúkali napríklad ubytovanie v trojhviezdičkových štúdiách, celodenný výlet do národného parku či školu varenia.

Podľa Pavla Sidóa si cestovné kancelárie dávajú takúto podmienku bežne.

Neuvedomujú si to

Mnohí klienti si však túto podmienku nevšimnú. Jarmila, ktorá každý rok cestuje za oddychom k moru cez cestovnú kanceláriu tvrdí, že si túto podmienku ešte ani raz nevšimla.

Zatiaľ však nemala problém s tým, že by jej cestovka zmenila podmienky.

Internetové diskusie sa však hemžia sťažnosťami na cestovné kancelárie, ktoré vraj nedodržali čo sľúbili.

„Celodenný výlet loďou na Národného parku Kornati, pre ktorý sme si zakúpili celý balíček a rozhodli sa pre danú agentúru, v hodnote 40 eur za dospelého a 25 eur za dieťa podľa katalógu dopadol tak, že sme sa naň vôbec nedostali, keďže odrazu bolo treba priplácať nie zanedbateľnú sumu peňazí na osobu,“ opísal na internete svoju skúsenosť dovolenkár.

Nie čokoľvek

Zákon cestovným kanceláriám umožňuje zmeniť podmienky. Ale nie ľubovolne. Prípadne, že by nesplnili sľuby vôbec.

Zákon hovorí: Pokiaľ cestovná kancelária nevie zabezpečiť objednané služby musí zabezpečiť primeranú náhradu, tak aby zájazd mohol pokračovať. Ak by nevedela zabezpečiť primeranú náhradu a zabezpečí nižšiu kvalitu, ju povinná cenový rozdiel klientovi po návrate doplatiť.

„Bežná prax v cestovných kanceláriách je, že ak klient nemôže byť ubytovaný v objednanom hoteli, väčšinou dostane na ponuku iný hotel, častokrát aj vyššej kvality bez akéhokoľvek doplatku. Cenový rozdiel v tomto prípade znáša cestovka,“ hovorí Sidó.

Všetky tieto skutočnosti ale môžu byť predmetom reklamácie zo strany klienta po návrate zo zájazdu. Ak by vznikol negatívny cenový rozdiel v poskytnutých službách, cestovka klientovi tieto peniaze vráti.

Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie formulácia „cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby“ by sa chápala ako neprijateľná zmluvná podmienka.

Podľa zákona o zájazdoch totiž musí byť v katalógu jasne uvedené, že si vyhradzujú právo na zmenu konkrétnej služby. „Katalóg sa považuje za súčasť zmluvy o zájazde,“ dodáva Krkošová.

Neprijateľné zmluvné podmienky

Právnička Monika Šajtlavová z právnickej kancelárie bpv Braun Partners hovorí o tom, či môže obsahovať zmluva o zájazde výhradu zmien v službách.

Môže si cestovná kancelária vymedziť právo na zmenu služby bezvýhradne?

"Občiansky zákonník poskytuje zvýšenú ochranu spotrebiteľom a to predovšetkým v tom zmysle, že spotrebiteľské zmluvy v zásade nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa (teda neprijateľné podmienky).

Z formulácie, že cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby bez bližšej špecifikácie toho, o akú službu sa jedná, by v praxi mohlo vyplynúť aj to, že vás namiesto do Turecka pošlú do Azerbajdžanu.

Takáto zmluvná podmienka je neurčitá a každopádne by spôsobila značnú nerovnováhu medzi objednávateľom zájazdu a cestovnou kanceláriou a preto ju treba považovať za neprijateľnú a tým pádom aj neplatnú.

Čo sa týka zmeny podstatných zmluvných podmienok v zmluve o obstaraní zájazdu, cestovné kancelárie musia vychádzať z toho, čo im umožňuje Občiansky zákonník.

To znamená, že ak aj výhradu zmeny služieb majú formulovanú a bližšie špecifikovanú vo všeobecných zmluvných podmienkach, môžu ju mať formulovanú a špecifikovanú len v rozsahu, v akom im to umožňuje Občiansky zákonník."

Ako je to so zmenou ceny za zájazd?

"Pokiaľ ide o zmenu ceny zájazdu, Občiansky zákonník výslovne umožňuje, aby si cestovná kancelária vyhradila právo na jednostranné zvýšenie ceny zájazdu, ak je súčasne presne určený spôsob výpočtu zvýšenia ceny.

Zvýšiť cenu zájazdu môže cestovná kancelária, len ak dôjde zvýšeniu dopravných nákladov, zvýšeniu letiskových a prístavných poplatkov, alebo k zmene kurzu eura použitého na určenie ceny zájazdu v priemere o viac ako 5 percent. Ale len ak k tomuto zvýšeniu dôjde do 21. dňa pred začatím zájazdu.

Cena sa však v žiadnom prípade nesmie jednostranne zvýšiť v priebehu 20 dní pred začiatkom zájazdu. Cestovná kancelária ale musí objednávateľovi odoslať písomné oznámenie o zvýšení ceny najneskôr 21 dní pred začatím zájazdu, inak cestovnej kancelárii právo na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu nevznikne."

A čo ďalšie zmluvné podmienky?

"Občiansky zákonník zmenu týchto podmienok pred začatím zájazdu pripúšťa iba v prípade, ak je cestovná kancelária k takejto zmene nútená (teda nie na základe jej ľubovôle).

Postup by mal byť nasledovný. Cestovná kancelária musí objednávateľovi zmenu zmluvy navrhnúť a objednávateľ má právo sa rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí.

Ak objednávateľ so zmenou podstatných podmienok zmluvy nesúhlasí, má právo od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia akýchkoľvek zmluvných pokút a zároveň má právo požadovať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd ponúknuť.

To isté platí aj v prípade, ak cestovná kancelária odstúpi od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím. Ak je zájazd zrušený v kratšej lehote ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má dokonca právo požadovať od cestovnej kancelárie primeranú náhradu škody."

Ako je to v prípade, že dovolenkári už na zájazd odcestovali?

"Ak nastane takáto situácia a cestovná kancelária neposkytne služby alebo ich podstatnú časť riadne a včas, alebo zistí, že ich nebude môcť poskytnúť tak, ako boli dohodnuté v zmluve, musí urobiť všetky potrebné opatrenia na to, aby mohol zájazd pokračovať a aby dovolenkári dostali služby v kvalite a v rozsahu dohodnutej v zmluve.

Ak pokračovanie služieb nemožno zabezpečiť inak, ako prostredníctvom služieb nižšej kvality (napríklad môže poskytnúť len ubytovanie v inom hoteli nižšej kvality), má objednávateľ právo na mieste sa rozhodnúť, či takéto služby prijme alebo neprijme.

Ak služby nižšej kvality prijme, pokračuje v zájazde ďalej, avšak samozrejme má právo na vrátenie rozdielu v cene. To sa týka aj zrušenia výletu – ak bol výlet zrušený, má objednávateľ zájazdu právo na vrátenie ceny, ak ho už zaplatil.

Ak služby nižšej kvality neprijme, je cestovná kancelária povinná objednávateľovi zabezpečiť dopravu naspäť vrátane nevyhnutného náhradného ubytovania a stavovania a súčasne má objednávateľ právo na vrátenie kúpnej ceny za neposkytnuté služby. Tým nie sú dotknuté nároky objednávateľa zájazdu na náhradu prípadnej škody."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 292
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 796
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 332
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 106
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 760
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 157
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 183
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 822
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 430
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 208
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kníhkupectvo Panta Rhei v Bratislave.

Robí nám vrásky, že stále nepoznáme kompenzácie, vraví Michal Rajter.


14 h
Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


6 h
Ukrajinskí vojaci na fronte v Doneckej oblasti.

Biden volal v utorok s Putinom.


5 h

Neprehliadnite tiež

Rozhovory ZKH: Matej Šucha.

Stále sa rozprávame o tom, ako ľudí motivovať, no nepoznáme ich bariéry.


a 1 ďalší 1 h
Minister financií Igor Matovič.

Pôvodný návrh o 500 eurových poukážkach pozmenia.


SITA 3 h
Ilustračné foto.

Cestovný ruch výrazne ovplyvnila aj pandémia.


TASR 4 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 099
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 989
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 476
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 981
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 801
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 572
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 770
  8. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 2 730
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu