Výkony stavbárov majú po piatich rokoch začať opäť rásť

Rezortný štátny tajomník František Palko je na presvedčený, že hospodársky rast postupne prinesie aj zvýšenie stavebnej produkcie.

BRATISLAVA. Výkony slovenského stavebníctva by po piatich rokoch prepadu mali začať opäť rásť. Očakáva sa, že stavbári v tomto roku zvýšia tuzemskú produkciu medziročne o 1,7 % a v nasledujúcich dvoch rokoch o 3,1 % a 2,9 %.

Takýto vývoj v tomto a budúcom roku s výhľadom na rok 2016 predpokladá spoločnosť ÚEOS Komercia, a.s., ktorá sa zaoberá výskumom a prognózovaním v stavebníctve.

Ako v utorok informoval zástupca spoločnosti Vladimír Lenko na druhom ročníku konferencie Quo vadis (Kam kráčaš), slovenské stavebníctvo?, na nárast odvetvia budú mať hlavný vplyv výstavba dopravnej infraštruktúry a bytová výstavba. Stavebná produkcia v minulom roku klesla o 5,3 %.

Nové cesty

Výstavba dopravnej infraštruktúry by mala v tomto roku vzrásť o 12,7 %, v budúcom roku sa má jej rast spomaliť na 6,2 % a v ďalšom roku na 0,8 %. Bytová výstavba sa má zvýšiť v terajšom roku o 2,6 % a v nasledujúcich dvoch rokoch o 4,4 %, resp. 6,1 %.

"Pri nebytových budovách v tomto roku sa predpokladá naďalej ešte pokles (o 5,3 %), ale v roku 2015 stabilizácia (rast o 0,3 %) a v roku 2016 nárast (o 2,6 %). V roku 2015 predpokladáme rozbehnutie už dlhšie pripravených projektov. Situácia vo výstavbe nebytových budov výrazne odráža ekonomický rozvoj na Slovensku," povedal počas prezentácie predikcie slovenského stavebníctva Lenko.

Výdavky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na stavebných prácach v SR mali vlani podiel 18,4 % a medziročne stúpli o 2,2 percentuálneho bodu. Podiel stavebnej produkcie na hrubom domácom produkte v minulom roku dosiahol 6,9 %, pričom v roku 2008 bol ešte 9,1 %.

Pocítia rast

Rezortný štátny tajomník František Palko je na základe očakávaného vývoja presvedčený, že hospodársky rast postupne prinesie aj zvýšenie stavebnej produkcie.

"Stavebníctvo je segment ekonomiky, ktoré veľmi cíti krízu aj vzostup hospodárstva, takže týmto predikciám verím. Samozrejme, realita bude určujúca z hľadiska toho, či sa prognózy naplnili," povedal počas konferencie Palko. V spojitosti s podielom výdavkov rezortu dopravy na výkony stavebníctva označil za potrebný najmä dopyt privátneho sektora.

"Podľa údajov, ktoré máme k dispozícii za minulý rok, dno (výkonov stavbárov) by aj v budúcnosti malo byť viditeľnejšie čoraz z vyššej výšky," dodal.

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč je v otázke očakávaného rastu stavebnej produkcie v tomto roku opatrný.

"Takto jednoznačne to zatiaľ neviem povedať v žiadnom prípade. Súvisí to s tým, že rast nastane vtedy, ak stavebné firmy svojich pracovníkov nechajú nastúpiť na pracoviská a začne sa kolobeh finančných tokov do stavebníctva," upozornil Lukáč. To bude podľa neho znamenať hore.

"Len príprava zmlúv a obstarávaní pre stavebné firmy ešte neznamená, že by dokázali naberať nových pracovníkov a zvyšovať kvalitu," uviedol.

Mnoho stavebných firiem sa podľa neho drží tesne "nad vodou" a pokiaľ nebudú mať zákazky, nedokážu udržať pracovníkov ani svoju existenciu.

V stavebníctve bolo vlani priemerne 158,6 tis. pracovníkov, z toho 98,6 tis. živnostníkov. Oproti roku 2009 sa tak ich počet znížil o 25,8 tis. osôb, resp. o 14 %. Podiel stavebníctva na celkovej zamestnanosti sa znížil z 8,5 % v roku 2009 na 7,3 % v minulom roku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 722
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 011
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 253
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 363
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 357
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 908
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 615
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 538
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 458
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop