Pošta potom za symbolickú cenu oskenuje dokumenty tak, aby ich uznal aj kataster.
BRATISLAVA. Katastre vlani riešili 290-tisíc návrhov na zmenu majiteľa bytu či domu, no len každý dvadsiaty im prišiel cez web, hoci je to lacnejšie, ako nosiť na úrad papiere.
Napríklad zrýchlený prevod stojí normálne 266 eur, cez web je to len 133 eur a list vlastníctva dostane nový majiteľ za pätnásť dní.
Nezáujem o prevod nehnuteľností cez web má dva dôvody.
Prvý – doklady, ktoré posielate do katastra cez web, musí podpísať predávajúci aj kupujúci zaručeným elektronickým podpisom. Tento problém už štát vyriešil, keď vlani v decembri začal rozdávať čipové občianske preukazy s bezplatným elektronickým podpisom.
Druhým problémom sú prílohy, ktoré treba na kataster poslať spolu so zmluvou.
Pri predaji bytu ide o vyhlásenie o nedoplatkoch, ktoré dostanete od správcu bytovky na papieri.
Nestačí, keď si dokument doma oskenujete a cez svoju dátovú schránku pošlete do katastra. Úrad dokument neakceptuje, pretože ide o obyčajný sken, ktorý ste v počítači mohli pozmeniť.
Zaručená konverzia
Tento problém vyrieši štát cez leto. Notári, advokáti a Slovenská pošta vtedy začnú poskytovať službu takzvanej zaručenej konverzie: na poštu donesiete papierový doklad, ktorý na počkanie oskenujú.
Pracovník pošty pripojí digitálnu osvedčovaciu doložku a dokument podpíše digitálnym podpisom Slovenskej pošty, ktorý bude garantovať, že sken je vernou kópiou papierového dokumentu.