BRATISLAVA. Spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 by malo byť hotové do roku 2019.
"Od Hričovského podhradia až po Turany sa už všetky úseky realizujú a tým pádom vieme, že by mali byť hotové do roku 2019. Čiže to je rozuzlenie celého príbehu D1, ktorý sa tu ťahá dlhé roky," povedal v nedeľu v televíznej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
Uviedol to v súvislosti s minulotýždňovým poklepaním základného kameňa diaľničného tunela Višňové pri Žiline. Základný kameň pritom poklepávali už trikrát, naposledy to urobil premiér Fico v roku 2010 s tým, že už v polovici roka 2014 mal byť tunel sprejazdnený.
Podľa Počiatka je toto poklepanie posledným. "Tentoraz už máme zmluvu so zhotoviteľom, bude odovzdané stavenisko a začne sa stavať," uviedol v diskusnej relácii Počiatek.
Minister dopravy verí, že tentoraz sa už výstavba podarí, pretože existujú už reálne zmluvy s podmienkami, a ak nebude zhotoviteľ plniť plán načas, hrozia mu sankcie.
Počiatek spolu s bývalým štátnym tajomníkom, dnes poslancom NR SR a podpredsedom hnutia KDH Jánom Hudackým prebrali aj financovanie tunela Višňové.
V minulosti sa totiž jeho cena odhadovala na približne 900 miliónov eur, v súčasnosti sa hovorí o približne 410 miliónoch eur.
Podľa Počiatka je síce súčasná suma za výstavbu tunela Višňové stále tak na hrane, myslí si však, že už je v pásme reálnej ceny.
"Aj zhotoviteľ hovorí, že je za tú sumu schopný to urobiť v kvalite, v ktorej sa zaviazal," dodal Počiatek.
Neobáva sa, že by cenu navýšili prípadné dodatky k zmluve. Podľa Počiatka by to bolo možné iba v prípade nepredvídaných okolností, aj to by si museli obhájiť, keďže projekt je financovaný z eurofondov. Štátna expertíza v minulosti hovorila o nákladoch na výstavbu vo výške 900 miliónov eur.
Podľa Počiatka práve z tejto expertízy vychádzali. Pripúšťa však, že rozdiel v odhadovanej a reálne ponúknutej cene je markantný, preto sa mohli objaviť aj otázky o tom, či je súčasná cena reálna.
Podľa Hudackého v štátnej expertíze ide o maximálnu cenu, v ktorej sú zakomponované aj riziká či rezerva. Na základe posudku sa potom porovnávali cenové ponuky, vysvetlil Hudacký.
Diaľnicu D1 s tunelom Višňové vybuduje taliansko-slovenské konzorcium. Spoločnosti Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. Prešov majú diaľnicu postaviť do konca roka 2019 za 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).