Na hospodársky "Veľký tresk" bude mať ČR o 100 miliárd Kč menej

Praha 27. júna (TASR) - Z 265 miliárd Kč, ktoré chcel minister priemyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr napumpovať tento a budúci rok do ekonomiky v rámci ...

Praha 27. júna (TASR) - Z 265 miliárd Kč, ktoré chcel minister priemyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr napumpovať tento a budúci rok do ekonomiky v rámci programu "Veľký tresk", už cez 100 miliárd ubudlo. V detailnom návrhu programu s oficiálnym názvom Stratégia posilnenia hospodárskeho rastu krajiny, ktorý teraz minister predkladá na schválenie vláde, sa totiž ukázalo, že štát ani súkromné zdroje také štedré nebudú. Tento rok sa predpokladaných 100 miliárd Kč scvrklo na 76 miliárd, na budúci rok zostala zo 165 miliónov iba polovica.

"Tento rok sa napríklad ukázalo, že niektoré ministerstvá nám pôvodne dali čísla, ktoré sa nepotvrdili. Napríklad Ministerstvo dopravy ČR si myslelo, že má na rozvojové programy 43 miliárd a v budúcom roku 81 miliárd, ale je to úplne inak. Na obidva roky má asi 30 miliárd," vysvetlil prepad financií jeden z tvorcov veľkého tresku, Grégrov námestník Zdeněk Vorlíček.

Obdobný prepad nastal v novom návrhu tiež v časti súkromných zdrojov, napríklad bánk a veľkých podnikov, z ktorých sa mal veľký tresk tiež významnou mierou financovať. Spolu s peniazmi z európskych fondov mali dodať celkom 130 miliárd Kč, ukázalo sa však, že z EÚ sa dá čakať iba 5,5 miliardy a ostatní dodajú 30 miliárd. "Ani presne neviem, prečo to tak ubudlo, ešte to musíme poriadne zanalyzovať. Myslím si však, že súkromných zdrojov bude v skutočnosti viac," súdi Z. Vorlíček. Mnohé banky pritom ministrovi Grégrovi pomoc s financovaním neodmietli a dokonca sa ospravedlňovali za svojich analytikov, ktorí plán odsúdili ako príliš megalomanský.

Nijaké zvláštne zdroje však banky na podporu veľkého tresku nechystajú. "Objem nami poskytovaných úverov rastie, ale je to bežná komerčná činnosť. Podporu rozvojovým programom si dokážem predstaviť jedine v prípade, že štát dá na konkrétne projekty štátnu garanciu, čo plán ministerstva neobsahuje," hovorí napríklad šéf Komerčnej banky Radovan Vávra.

Dôvodom výčitiek na adresu plánu zo strany analytikov, ale aj EÚ bolo najmä to, že pôvodný plán by prispel k ďalšiemu zadlženiu štátu. Hoci definitívna verzia už nepočíta s vydávaním obligácií na financovanie projektov, štát si aj tak bude musieť na časť programu požičať. Vôbec najviac peňazí totiž má ísť na rozvoj infraštruktúry z mimorozpočtových fondov bývania a dopravy. Ich zdrojom sú príjmy z privatizácie, ktorá sa však oneskoruje. Tento rok mal dať FNM ČR obom inštitúciám z privatizačných príjmov zhruba 35 miliárd Kč, ale zatiaľ poslal iba desatinu. "Na posledný príspevok pre Fond bývania vo výške 2 miliárd sme si už museli peniaze požičať. Ďalšie úvery si však už nemôžeme dovoliť, preto si fondy budú musieť peniaze požičiavať samy," povedala hovorkyňa FNM Jana Víšková.

Z. Vorlíček si však myslí, že nedostatok peňazí plán neohrozuje. "Je to dlhodobá záležitosť. A predpokladáme, že je natoľko rozumná, že nech už príde akákoľvek ďalšia vláda, bude v nej nejakej podobe pokračovať," povedal.

Informuje o tom český denník Mladá fronta Dnes.

(1 CZK = 1,253 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 605
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 091
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 356
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 429
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 876
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 594
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 461
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 436
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop