Vlaky a autobusy treba financovať spoločne, navrhuje Most-Híd

Financovanie verejnej osobnej železničnej a autobusovej dopravy z jedného rozpočtového balíka podľa poslanca NR SR Arpáda Érseka umožní zabezpečiť lepšiu previazanosť jednotlivých spojov oboch druhov dopravy a ušetriť peniaze štátu.

BRATISLAVA. Verejná osobná železničná a autobusová doprava by podľa poslanca NR SR Arpáda Érseka (Most-Híd) mala byť financovaná z jedného rozpočtového balíka.

To by podľa neho umožnilo zabezpečiť lepšiu previazanosť oboch druhov dopravy a tiež ušetriť finančné prostriedky štátu.

V súčasnosti totiž štát dotuje železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme a samosprávne kraje zas podporujú prímestskú autobusovú dopravu.

Spoločný balík

"Myslím si, že peniaze treba dať do jedného balíka a tak zabezpečiť dopravu," povedal v piatok na brífingu Érsek. Ten, kto bude prideľovať peniaze na verejnú dopravu z jedného zdroja, bude podľa neho dohliadať na to, aby bol grafikon vytvorený tak, aby ľudia stihli prestúpiť z autobusu na vlak a pokračovať ďalej.

"V záujme občanov je vytvoriť najlacnejšie a najdostupnejšie možnosti cestovania. Treba do toho ísť, lebo bez zmeny nikdy nebudeme vedieť zosúladiť vlakovú dopravu s autobusovou," dodal.

Rozhodnúť o zmene spôsobu financovania verejnej dopravy by podľa neho mala vláda, resp. ministerstvo dopravy a vyjadriť by sa mali aj kraje. Tlak ľudí sa podľa neho bude stále stupňovať, pretože budú chcieť lacnejšiu, rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu, čo môže zabezpečiť len nový systém financovania.

Chcú liberalizáciu

Poslanec za Most-Híd sa vyslovil za väčšiu liberalizáciu vlakovej osobnej dopravy na ďalších tratiach, čo zlepší podmienky pre cestujúcich. Podľa neho treba osloviť dopravcov, ktorí budú prevážať ľudí na hlavnej trati Bratislava - Žilina - Košice, alebo im ponúknuť, aby prevádzkovali vlaky aj na menej vyťažených regionálnych tratiach, prípadne obnovili osobnú dopravu na tratiach so zastavenou premávkou.

"Treba to skúsiť a určite by na to bola aj kapacita. Pokiaľ nebude vlak roky premávať na určitej trati, tak ju rozkradnú a nezostane tam nič, len podvaly," tvrdí Érsek. Za prínos pre cestujúcich označil príchod súkromného prepravcu RegioJet, ktorý od marca 2012 s podporou štátu prevádzkuje vlaky na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

RegioJet začne v polovici decembra prevádzkovať na vlastné náklady, teda bez dotácie štátu, aj IC vlaky z Bratislavy cez Žilinu do Košíc.

"Oceňujem, že od decembra by mal súkromný dopravca zabezpečovať aj vlakové spojenie na jednej z ťažiskových železničných osí Bratislava - Žilina - Košice. Práve preto, že to vie robiť lacnejšie, pohodlnejšie a efektívnejšie, je nevyhnutné poskytnúť možnosť prevádzkovať súkromnými dopravcami aj malé lokálne, regionálne trate, ktorými sa cestujúci môžu dostať k hlavným železničným ťahom,“ dodal Érsek.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. podľa neho "nevie efektívne hospodáriť, pričom občanovi nedokáže ponúknuť výhodnú cenu ani primeranú kvalitu".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 783
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 403
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 397
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 235
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 902
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 874
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 798
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 649
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 828
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 508

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan odkazuje fanúšikom: Uvidíme sa v Krakove

Petra Sagana čakajú prvé preteky po Tour de France. Do Poľska ho prídu povzbudiť stovky slovenských fanúšikov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

TECH

Prečo je rad na ženské záchody dlhší? Vedci ukázali riešenie

Ženy čakajú na toaletu viac ako šesť minút.

Neprehliadnite tiež

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.

Potiahol ju Citroen C3. Trnavská automobilka vyrobila desaťtisíce áut

Ťahúňom automobilky bol model Citroën C3, ktorý sa exkluzívne vyrába len v Trnave.

Čipy pomohli Samsungu k rekordnému zisku, podľa odhadov prekonal aj Apple

V druhom kvartáli stúpol zisk Samsungu o 85 percent v porovnaní s rovnaakým obdobím vlaňajška.