SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Vlaky a autobusy treba financovať spoločne, navrhuje Most-Híd

Financovanie verejnej osobnej železničnej a autobusovej dopravy z jedného rozpočtového balíka podľa poslanca NR SR Arpáda Érseka umožní zabezpečiť lepšiu previazanosť jednotlivých spojov oboch druhov dopravy a ušetriť peniaze štátu.

BRATISLAVA. Verejná osobná železničná a autobusová doprava by podľa poslanca NR SR Arpáda Érseka (Most-Híd) mala byť financovaná z jedného rozpočtového balíka.

To by podľa neho umožnilo zabezpečiť lepšiu previazanosť oboch druhov dopravy a tiež ušetriť finančné prostriedky štátu.

V súčasnosti totiž štát dotuje železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme a samosprávne kraje zas podporujú prímestskú autobusovú dopravu.

Spoločný balík

"Myslím si, že peniaze treba dať do jedného balíka a tak zabezpečiť dopravu," povedal v piatok na brífingu Érsek. Ten, kto bude prideľovať peniaze na verejnú dopravu z jedného zdroja, bude podľa neho dohliadať na to, aby bol grafikon vytvorený tak, aby ľudia stihli prestúpiť z autobusu na vlak a pokračovať ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

"V záujme občanov je vytvoriť najlacnejšie a najdostupnejšie možnosti cestovania. Treba do toho ísť, lebo bez zmeny nikdy nebudeme vedieť zosúladiť vlakovú dopravu s autobusovou," dodal.

Rozhodnúť o zmene spôsobu financovania verejnej dopravy by podľa neho mala vláda, resp. ministerstvo dopravy a vyjadriť by sa mali aj kraje. Tlak ľudí sa podľa neho bude stále stupňovať, pretože budú chcieť lacnejšiu, rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu, čo môže zabezpečiť len nový systém financovania.

Chcú liberalizáciu

Poslanec za Most-Híd sa vyslovil za väčšiu liberalizáciu vlakovej osobnej dopravy na ďalších tratiach, čo zlepší podmienky pre cestujúcich. Podľa neho treba osloviť dopravcov, ktorí budú prevážať ľudí na hlavnej trati Bratislava - Žilina - Košice, alebo im ponúknuť, aby prevádzkovali vlaky aj na menej vyťažených regionálnych tratiach, prípadne obnovili osobnú dopravu na tratiach so zastavenou premávkou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Treba to skúsiť a určite by na to bola aj kapacita. Pokiaľ nebude vlak roky premávať na určitej trati, tak ju rozkradnú a nezostane tam nič, len podvaly," tvrdí Érsek. Za prínos pre cestujúcich označil príchod súkromného prepravcu RegioJet, ktorý od marca 2012 s podporou štátu prevádzkuje vlaky na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

RegioJet začne v polovici decembra prevádzkovať na vlastné náklady, teda bez dotácie štátu, aj IC vlaky z Bratislavy cez Žilinu do Košíc.

"Oceňujem, že od decembra by mal súkromný dopravca zabezpečovať aj vlakové spojenie na jednej z ťažiskových železničných osí Bratislava - Žilina - Košice. Práve preto, že to vie robiť lacnejšie, pohodlnejšie a efektívnejšie, je nevyhnutné poskytnúť možnosť prevádzkovať súkromnými dopravcami aj malé lokálne, regionálne trate, ktorými sa cestujúci môžu dostať k hlavným železničným ťahom,“ dodal Érsek.

Skryť Vypnúť reklamu

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. podľa neho "nevie efektívne hospodáriť, pričom občanovi nedokáže ponúknuť výhodnú cenu ani primeranú kvalitu".

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 12 695
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 6 410
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 209
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 892
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 819
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 790
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 133
  8. Od Česka až po Jadran 3 108
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 948
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 299
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský

Matovič stále nezverejnil, či sa očkovacia lotéria oplatí.


22. júl
Juraj Tužinský.

Sledujte prvý deň letnej olympiády minútu po minúte.


10 h

Ochranári vedia miesto indentifikovať.


13 h
Ronald Blaško,

Predvídať katastrofu? Ťažko, ale môžeme sa pripraviť.


Ronald Blaško 18. júl

Neprehliadnite tiež

Nikola Tesla 1856 – 1943,srbský pôvod

Národnostná príslušnosť Teslu je dlhodobo predmetom sporov medzi Chorvátskom a Srbskom.


TASR 1 h
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Sankcie sa týkajú blokovania aktív, zákazu pohybu tovaru na území Ukrajiny či duševného vlastníctva.


TASR 2 h
Výroba v závode Volkswagen Slovakia.

Problémy nastali kvôli pandémii.


TASR 16 h
Ilustračné foto

Slovensku to vraj môže priniesť výpadok príjmov.


TASR 16 h