Diaľnice môžu byť drahšie neprávom

Vyhadzovanie lacnejších ponúk napríklad v súťaži o tunel Višňové bolo možno zbytočné.

V utorok poklopkávali základné kamene rovno na dvoch diaľniciach. O obe súperili aj firmy s lacnejšími ponukami, ktoré vyradili pre účasť v karteli.(Zdroj: TASR)

Kartel, ktorý bol dôvodom pre škrtnutie lacnejšej verzie diaľnic, je už vraj premlčaný.

BRATISLAVA. V utorok minister dopravy Ján Počiatek slávnostne poklopkával základný kameň na dvoch veľkých úsekoch diaľnic naraz.

Teraz Úrad pre verejné obstarávanie naznačuje, že vedľa neho mali stáť pri štarte stavieb za stovky miliónov eur úplne iní stavbári.

Víťazi sa k zákazkám dostali po tom, ako ich lacnejších konkurentov vylúčili z hry za kartel starý 10 rokov.

V ňom sa mali firmy ako Skanska, Doprastav, Inžinierske stavby či Strabag dohadovať na cenách za diaľnicu D1 Jánovce - Mengusovce.

Ten je už však premlčaný, naznačil tendrový úrad tento týždeň v inom podobnom prípade.

Keby nechali lacnejšie verzie súťažiť, mohol štát len na úseku s dlhým tunelom Višňové ušetriť oproti konečnému víťazovi asi 30 miliónov eur.

Ďalších, až 60 miliónov eur, by štátna kasa usporila pri obchvate mesta Žilina.

Premlčaný kartel?

Kartel
Kde sa preň vyraďovalo
  • Vyše 13 km úsek s tunelom Višňové postaví konzorcium Impregilo a Dúha za 410 miliónov eur.
  • O zákazku sa hlásilo aj konzorcium okolo Doprastavu o 30 mil. eur lacnejšie. Vylúčili ho pre kartel.
  • Najlacnejšia bola Skanska, tú vyradili pre iné dôvody ešte pred rozhodnutím súdu, že sa pred rokmi zúčastnila kartelu.
  • Obchvat Žiliny dlhý vyše 4 km postaví konzorcium okolo Eurovie za 255 mil. eur.
  • Najlacnejšie ho núkala stavať Skanska za 190 mil. eur. Vylúčili ju pre kartel.
  • Ešte nie je podpísaná zmluva na výstavbu 8 km R2 medzi Zvolenom a Pstrušou.
  • Štát sa chystá podpísať zmluvu so združením Corsan Corviam za 82 mil. eur.
  • Najlacnejšia sa hlásila Skanska za 74 mil. eur. Vyradili ju pre kartel.

Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Andrej Leontiev si myslí, že úrad v rozhodnutí vyjadril zásadný právny názor o tom, že sa pre kartel v súťaži o stavbu križovatky Triblavina vylučovalo neprávom.

Úrad totiž priamo povedal, že 5-ročná dĺžka zákazu účasti začala plynúť už pred desiatimi rokmi, keď došlo k spáchaniu kartelu.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 723
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 347
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 174
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 130
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 013
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 866
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 740
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 412

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop