BRATISLAVA. Štyria veľkí distribútori výpočtovej technicky zaviedli vlani začiatkom marca manipulačný poplatok jedno euro bez dane z pridanej hodnoty. Museli ho platiť všetci zákazníci, nezáležalo od veľkosti objednávky.
Server DSL.sk upozornil, že spoločnosti Asbis, eD' system, AT Computers a ABC Data zaviedli taxu naraz, len s niekoľkodňovým oneskorením.
Protimonopolný úrad (PMÚ) teraz rozhodol, že skutočne išlo o kartel.
Distribútorom vymeral pokutu v súhrnnej výške 4,28 milióna eura. Musí ju zaplatiť aj piata spoločnosť, ktorá sa do kartelu zapojila, ale nakoniec manipulačný poplatok od zákazníkov neúčtovala.
„Vyhodnotili sme to ako poľahčujúcu okolnosť, pre ktorú jej bola znížená pokuta,“ povedal Juraj Beňa z odboru kartelov PMÚ.
Spoplatňovať začali naraz v priebehu pár dní
Mená podnikateľov úrad nezverejnil, pretože sa ešte môžu proti pokute odvolať. Majú na to 15 dní od doručenia rozhodnutia, táto lehota im uplynie pravdepodobne už tento týždeň.
Hovorkyňa PMÚ Andrea Wilhelmová potvrdila, že do utorka doobeda sa žiadna z pokutovaných firiem neodvolala.
Poplatok si začali podnikatelia účtovať podľa úradu v marci 2013 postupne počas jediného týždňa, čo sedí na postup spoločností Asbis, eD' system, AT Computers a ABC Data.
Vyšetrovanie ukázalo, že distribútori naschvál nezaviedli poplatok naraz, aby kartel nebol príliš okatý. „To potvrdzuje, že podnikatelia si boli vedomí protiprávnosti svojho postupu, ktorý sa snažili zatajiť,“ dodal Beňa.
Dohodli sa Srí Lanke
Pokuta cez štyri milióny eur podľa Beňu zohľadňuje okrem iného aj zisky, ktoré spoplatnením objednávok podnikatelia dosiahli. Poplatok si pritom účtovali len niekoľko týždňov, ihneď po razii inšpektorov PMÚ s tým prestali.
Inšpektori zistili, že distribútori sa na karteli dohodli vo februári 2013, prvotná dohoda padla na rokovaniach na Srí Lanke.
Nevedno, či tam podnikatelia cestovali naschvál, aby sa dohodli na spoplatnení objednávok mimo Slovenska, alebo išlo o náhodu. Úrad to podľa Beňu nepreveroval.
Piatich predajcov IT vyšetrujú pre kartel, mali si dohodnúť poplatkyČítajte
Poplatok môžete žiadať naspäť
Zákazníci môžu požadovať zaplatené manipulačné poplatky späť.
Najprv je vhodné požiadať firmy o jeho vrátanie doporučeným listom, tie však pravdepodobne budú zákazníkov ignorovať a spoľahnú sa, že ich pre euro nebudú žalovať.
„Keď zákazník neuspeje s výzvou na vrátenie zaplateného poplatku, má možnosť podať na súd žalobu, preto budú pravdepodobne poplatky vymáhať len zákazníci, ktorí na nich zaplatili rádovo stovky až tisíce eur,“ vraví advokát Ján Lazur spolupracujúci s kanceláriou TaylorWessing e/n/w/c.
Lazur upozorňuje, že zákazníkov môže odrádzať od vymáhania kartelového poplatku aj neistý výsledok takéhoto sporu.
„Hoci by zákazník aj hneď podal žalobu na súd, v skutočnosti by o nej súd nerozhodoval skôr, ako bude právoplatné rozhodnutie PMÚ potvrdzujúce kartel,“ upozorňuje advokát.
Pokutovaní predajcovia výpočtovej technicky sa pritom môžu sporiť s PMÚ roky, napríklad v prípade stavebného kartelu potvrdil Najvyšší súd neférovú dohodu stavebných firiem až po deviatich rokoch.