SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Kartel diaľničné tendre nezastavil, začali stavať extra dlhý tunel

To, že o stavbu diaľnic súťažili aj firmy, ktoré usvedčili z kartelu, štátu v súhlase nezabránilo.

V Žiline v utorok poklopkaním základného kameňa odštartovali výstavbu dvoch diaľničných úsekov.V Žiline v utorok poklopkaním základného kameňa odštartovali výstavbu dvoch diaľničných úsekov. (Zdroj: TASR)

Štát poklopkal základné kamene takmer 18 kilometrov budúcich diaľnic. To, že o stavby súťažili aj firmy, ktoré usvedčili z kartelu, mu v tom nezabránilo.

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica rozbehla výstavbu dvoch diaľnic naraz.

Minister dopravy Ján Počiatek v utorok v Žiline poklopkal základný kameň vyše 13-kilometrového úseku D1 so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové a štvorkilometrového úseku D3 v smere od Žiliny na Poľsko.

dialnice-web.jpg

Firmy z kartelu vylúčili

Diaľnice
Čo kto ide stavať
  • Úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala, 13,5 km, zahŕňa aj tunel Višňové.
  • Postaví ho konzorcium spoločností Impregilo a Dúha.
  • Do súťaže sa prihlásili s cenou 408 mil. eur bez DPH.
  • Najlacnejšia bola ponuka konzorcia Skanska - Strabag, s cenou 338 mil. eur. Vylúčili ju pre vetranie v tuneli.
  • Druhá najnižšia ponuka bola od konzorcia okolo Doprastavu, drahšia od Skansky asi o 40 mil. eur. Vylúčili ju pre účasť v karteli spred 9 rokov.
  • Kartel potvrdil Najvyšší súd koncom minulého roka, keď povedal, že sa Doprastav, Skanska, Strabag, Inžinierske stavby, Mota-Engil a Betamont dohadovali na cene v tendri na stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce.
  • Úsek D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, 4,2 km
  • Postaví ho združenie Eurovia, Stavby mostov Slovakia a Hochtief.
  • Do súťaže sa prihlásilo s cenou 255 mil. eur.
  • Lacnejšia bola Skanska s cenou 190 mil. eur. Vylúčili ju pre účasť v karteli. Proti vylúčeniu sa odvolala no neskôr námietku stiahla.

Diaľničiarom pritom neprekáža, že keď sa o stavbu týchto úsekov súťažilo, hlásili sa do súťaže aj firmy ako Skanska, Strabag či Doprastav. Tie koncom minulého roka Najvyšší súd usvedčil z kartelu.

Rozhodol, že spomínané firmy sa pred deviatimi rokmi spolu s Inžinierskymi stavbami, spoločnosťou Mota-Engil a Betamontom dohovárali na cenách v tendri o stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce.

Od rozhodnutia súdu visí vo vzduchu otázka, či takéto firmy z tendrov vyradiť alebo nie. V odpovedi na ňu sa nezhodnú ani právnici.

Ku kartelu malo dôjsť v čase, kedy platilo, že súťažiť nesmie ten, kto sa kartelu dopustil v posledných piatich rokoch. Táto doba teda už uplynula.

Existuje však právny názor, že aj vtedajšia norma rátala s tým, že doba piatich rokov plynie odvtedy, kedy súd kartel potvrdí. To sa stalo len pred niekoľkými mesiacmi.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo, že takéto súťaže usmerní Úrad pre verejné obstarávanie.

Ten doposiaľ neskončil správne konanie, v ktorom má rozhodnúť, či firmy z kartelu vymaže zo zoznamu firiem, s ktorými sa štát nemusí báť obchodovať.

Diaľničiari ho poprosili o radu, čo má dovtedy robiť. Dostali odpoveď, aby sa riadili zákonom.

Zariadili sa tak, že súťažiach, ktorých usvedčil súd z kartelu, z tendrov vylúčili.

S najlacnejšou ponukou do tendra o stavbu časti D3 od Žiliny na Poľsko prišla Skanska. O tunel Višňové malo najväčšie šance zabojovať konzorcium okolo Doprastavu. Ani jeden z nich napokon tieto úseky stavať nebude.

Čakať alebo nečakať?

Mali štátni obstarávači počkať na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie či na verdikt inej autority, kým záujemcov z kartelu vylúčili z tendrov?

Viliam Karas, partner advokátskej kancelárie Maple & Fish, hovorí, že po právnej stránke ich k tomu nič nenúti. V skutočnosti autoritou, ktorá bude mať posledné slovo môže byť súd, ak sa naň firmy z kartelu obrátia.

Pritom platí, že na súd môžu ísť vtedy, ak sa najprv sťažovali na vylúčenie pre kartel na Úrade pre verejné obstarávanie.

Tam v prípade tunela Višňové podali podľa informácií SME spoločnú námietku spoločnosti Metrostav a Marti Contractors, ktoré sa o stavbu tunela uchádzali spoločne s Doprastavom.

Hlavnému aktérovi vylúčenie z tendra neprekážalo, a tak podľa tendrového úradu ani zvyšní stavbári v konzorciu nemali právo sťažovať sa. Či by mohli uspieť na súde, je preto otázne.

Skanska sa napríklad ohradila proti vylúčeniu zo súťaže o stavbu obchvatu Žiliny. Svoju námietku však stiahla.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3F6Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3F6Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  6. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 881
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 625
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 5 046
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 240
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 021
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 321
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 146
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 961
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 925
  10. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 1 827
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nájomné v Berlíne, ktoré v poslednom období výrazne rástlo, je zmrazené na päť rokov.

Dohodu so spoločnosťami Vonovia a Deutsche Wohnen zahŕňa aj 450 obchodov.


SITA 4 h
Hlavná stanica v Skalitom.

Úsek má celkovo takmer 72 kilometrov.


SITA 4 h
Ilustračná fotografia.

Generálny riaditeľ Milan Veselý o minimálnych kompenzáciách vlády.


6 h
Jiří Žežulka.

Richterová a Žežulka podpísali zmluvu o spoločnom postupe pri výmene informácií.


TASR 7 h
Skryť Zatvoriť reklamu