Kartel diaľničné tendre nezastavil, začali stavať extra dlhý tunel

To, že o stavbu diaľnic súťažili aj firmy, ktoré usvedčili z kartelu, štátu v súhlase nezabránilo.

V Žiline v utorok poklopkaním základného kameňa odštartovali výstavbu dvoch diaľničných úsekov.(Zdroj: TASR)

Štát poklopkal základné kamene takmer 18 kilometrov budúcich diaľnic. To, že o stavby súťažili aj firmy, ktoré usvedčili z kartelu, mu v tom nezabránilo.

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica rozbehla výstavbu dvoch diaľnic naraz.

Minister dopravy Ján Počiatek v utorok v Žiline poklopkal základný kameň vyše 13-kilometrového úseku D1 so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové a štvorkilometrového úseku D3 v smere od Žiliny na Poľsko.

dialnice-web.jpg

Firmy z kartelu vylúčili

Diaľnice
Čo kto ide stavať
  • Úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala, 13,5 km, zahŕňa aj tunel Višňové.
  • Postaví ho konzorcium spoločností Impregilo a Dúha.
  • Do súťaže sa prihlásili s cenou 408 mil. eur bez DPH.
  • Najlacnejšia bola ponuka konzorcia Skanska - Strabag, s cenou 338 mil. eur. Vylúčili ju pre vetranie v tuneli.
  • Druhá najnižšia ponuka bola od konzorcia okolo Doprastavu, drahšia od Skansky asi o 40 mil. eur. Vylúčili ju pre účasť v karteli spred 9 rokov.
  • Kartel potvrdil Najvyšší súd koncom minulého roka, keď povedal, že sa Doprastav, Skanska, Strabag, Inžinierske stavby, Mota-Engil a Betamont dohadovali na cene v tendri na stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce.
  • Úsek D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, 4,2 km
  • Postaví ho združenie Eurovia, Stavby mostov Slovakia a Hochtief.
  • Do súťaže sa prihlásilo s cenou 255 mil. eur.
  • Lacnejšia bola Skanska s cenou 190 mil. eur. Vylúčili ju pre účasť v karteli. Proti vylúčeniu sa odvolala no neskôr námietku stiahla.

Diaľničiarom pritom neprekáža, že keď sa o stavbu týchto úsekov súťažilo, hlásili sa do súťaže aj firmy ako Skanska, Strabag či Doprastav. Tie koncom minulého roka Najvyšší súd usvedčil z kartelu.

Rozhodol, že spomínané firmy sa pred deviatimi rokmi spolu s Inžinierskymi stavbami, spoločnosťou Mota-Engil a Betamontom dohovárali na cenách v tendri o stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce.

Od rozhodnutia súdu visí vo vzduchu otázka, či takéto firmy z tendrov vyradiť alebo nie. V odpovedi na ňu sa nezhodnú ani právnici.

Ku kartelu malo dôjsť v čase, kedy platilo, že súťažiť nesmie ten, kto sa kartelu dopustil v posledných piatich rokoch. Táto doba teda už uplynula.

Existuje však právny názor, že aj vtedajšia norma rátala s tým, že doba piatich rokov plynie odvtedy, kedy súd kartel potvrdí. To sa stalo len pred niekoľkými mesiacmi.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo, že takéto súťaže usmerní Úrad pre verejné obstarávanie.

Ten doposiaľ neskončil správne konanie, v ktorom má rozhodnúť, či firmy z kartelu vymaže zo zoznamu firiem, s ktorými sa štát nemusí báť obchodovať.

Diaľničiari ho poprosili o radu, čo má dovtedy robiť. Dostali odpoveď, aby sa riadili zákonom.

Zariadili sa tak, že súťažiach, ktorých usvedčil súd z kartelu, z tendrov vylúčili.

S najlacnejšou ponukou do tendra o stavbu časti D3 od Žiliny na Poľsko prišla Skanska. O tunel Višňové malo najväčšie šance zabojovať konzorcium okolo Doprastavu. Ani jeden z nich napokon tieto úseky stavať nebude.

Čakať alebo nečakať?

Mali štátni obstarávači počkať na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie či na verdikt inej autority, kým záujemcov z kartelu vylúčili z tendrov?

Viliam Karas, partner advokátskej kancelárie Maple & Fish, hovorí, že po právnej stránke ich k tomu nič nenúti. V skutočnosti autoritou, ktorá bude mať posledné slovo môže byť súd, ak sa naň firmy z kartelu obrátia.

Pritom platí, že na súd môžu ísť vtedy, ak sa najprv sťažovali na vylúčenie pre kartel na Úrade pre verejné obstarávanie.

Tam v prípade tunela Višňové podali podľa informácií SME spoločnú námietku spoločnosti Metrostav a Marti Contractors, ktoré sa o stavbu tunela uchádzali spoločne s Doprastavom.

Hlavnému aktérovi vylúčenie z tendra neprekážalo, a tak podľa tendrového úradu ani zvyšní stavbári v konzorciu nemali právo sťažovať sa. Či by mohli uspieť na súde, je preto otázne.

Skanska sa napríklad ohradila proti vylúčeniu zo súťaže o stavbu obchvatu Žiliny. Svoju námietku však stiahla.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 569
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 043
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 505
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 575
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 529
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 902
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 462
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 643
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 458
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 186

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

Neprehliadnite tiež

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Buffett kúpil za dva mesiace 120 miliónov akcií Apple

Tim Cook podľa miliardára odviedol kus dobrej práce.

SNS: Ochrana pôdy znamená nepodporiť pravidlá Bruselu

Zrušenie ochrannej lehoty môže spôsobiť predaj pôdy zahraničným špekulantom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop