SME
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Kartel diaľničné tendre nezastavil, začali stavať extra dlhý tunel

To, že o stavbu diaľnic súťažili aj firmy, ktoré usvedčili z kartelu, štátu v súhlase nezabránilo.

V Žiline v utorok poklopkaním základného kameňa odštartovali výstavbu dvoch diaľničných úsekov.V Žiline v utorok poklopkaním základného kameňa odštartovali výstavbu dvoch diaľničných úsekov. (Zdroj: TASR)

Štát poklopkal základné kamene takmer 18 kilometrov budúcich diaľnic. To, že o stavby súťažili aj firmy, ktoré usvedčili z kartelu, mu v tom nezabránilo.

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica rozbehla výstavbu dvoch diaľnic naraz.

Minister dopravy Ján Počiatek v utorok v Žiline poklopkal základný kameň vyše 13-kilometrového úseku D1 so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové a štvorkilometrového úseku D3 v smere od Žiliny na Poľsko.

dialnice-web.jpg

Firmy z kartelu vylúčili

Diaľnice
Čo kto ide stavať
  • Úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala, 13,5 km, zahŕňa aj tunel Višňové.
  • Postaví ho konzorcium spoločností Impregilo a Dúha.
  • Do súťaže sa prihlásili s cenou 408 mil. eur bez DPH.
  • Najlacnejšia bola ponuka konzorcia Skanska - Strabag, s cenou 338 mil. eur. Vylúčili ju pre vetranie v tuneli.
  • Druhá najnižšia ponuka bola od konzorcia okolo Doprastavu, drahšia od Skansky asi o 40 mil. eur. Vylúčili ju pre účasť v karteli spred 9 rokov.
  • Kartel potvrdil Najvyšší súd koncom minulého roka, keď povedal, že sa Doprastav, Skanska, Strabag, Inžinierske stavby, Mota-Engil a Betamont dohadovali na cene v tendri na stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce.
  • Úsek D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, 4,2 km
  • Postaví ho združenie Eurovia, Stavby mostov Slovakia a Hochtief.
  • Do súťaže sa prihlásilo s cenou 255 mil. eur.
  • Lacnejšia bola Skanska s cenou 190 mil. eur. Vylúčili ju pre účasť v karteli. Proti vylúčeniu sa odvolala no neskôr námietku stiahla.

Diaľničiarom pritom neprekáža, že keď sa o stavbu týchto úsekov súťažilo, hlásili sa do súťaže aj firmy ako Skanska, Strabag či Doprastav. Tie koncom minulého roka Najvyšší súd usvedčil z kartelu.

Rozhodol, že spomínané firmy sa pred deviatimi rokmi spolu s Inžinierskymi stavbami, spoločnosťou Mota-Engil a Betamontom dohovárali na cenách v tendri o stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce.

Od rozhodnutia súdu visí vo vzduchu otázka, či takéto firmy z tendrov vyradiť alebo nie. V odpovedi na ňu sa nezhodnú ani právnici.

Ku kartelu malo dôjsť v čase, kedy platilo, že súťažiť nesmie ten, kto sa kartelu dopustil v posledných piatich rokoch. Táto doba teda už uplynula.

Existuje však právny názor, že aj vtedajšia norma rátala s tým, že doba piatich rokov plynie odvtedy, kedy súd kartel potvrdí. To sa stalo len pred niekoľkými mesiacmi.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo, že takéto súťaže usmerní Úrad pre verejné obstarávanie.

Ten doposiaľ neskončil správne konanie, v ktorom má rozhodnúť, či firmy z kartelu vymaže zo zoznamu firiem, s ktorými sa štát nemusí báť obchodovať.

Diaľničiari ho poprosili o radu, čo má dovtedy robiť. Dostali odpoveď, aby sa riadili zákonom.

Zariadili sa tak, že súťažiach, ktorých usvedčil súd z kartelu, z tendrov vylúčili.

S najlacnejšou ponukou do tendra o stavbu časti D3 od Žiliny na Poľsko prišla Skanska. O tunel Višňové malo najväčšie šance zabojovať konzorcium okolo Doprastavu. Ani jeden z nich napokon tieto úseky stavať nebude.

Čakať alebo nečakať?

Mali štátni obstarávači počkať na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie či na verdikt inej autority, kým záujemcov z kartelu vylúčili z tendrov?

Viliam Karas, partner advokátskej kancelárie Maple & Fish, hovorí, že po právnej stránke ich k tomu nič nenúti. V skutočnosti autoritou, ktorá bude mať posledné slovo môže byť súd, ak sa naň firmy z kartelu obrátia.

Pritom platí, že na súd môžu ísť vtedy, ak sa najprv sťažovali na vylúčenie pre kartel na Úrade pre verejné obstarávanie.

Tam v prípade tunela Višňové podali podľa informácií SME spoločnú námietku spoločnosti Metrostav a Marti Contractors, ktoré sa o stavbu tunela uchádzali spoločne s Doprastavom.

Hlavnému aktérovi vylúčenie z tendra neprekážalo, a tak podľa tendrového úradu ani zvyšní stavbári v konzorciu nemali právo sťažovať sa. Či by mohli uspieť na súde, je preto otázne.

Skanska sa napríklad ohradila proti vylúčeniu zo súťaže o stavbu obchvatu Žiliny. Svoju námietku však stiahla.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3F6Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3F6Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  5. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Keď ekológia spája
  8. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  9. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 269
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 140
  3. Od Česka až po Jadran 3 928
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 419
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 267
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 157
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 114
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 980
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 721
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 198
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra SR Roman Mikulec a predseda vlády SR Eduard Heger.

Rokovať o Mikulcovi a policajnom prezidentovi Kovaříkovi žiada Sme rodina.


6 h
Zuzana Rehák Štefečeková na OH Tokio 2020 / 2021.

Olympiáda pokračuje šiestym dňom.


Sportnet 2 h

Neprehliadnite tiež

Herbert Diess

Podľa šéfa koncernu Diessa sa kríza spôsobená pandémiou už skončila.


TASR 6 h
Pladlhé roky, zbúrali ju za jeden deňváreň v Nižnej slúžila

Pre havarijný stav bola zatvorená takmer desať rokov. Stala sa rajom pre asociálov a vandalov.


9 h
Väčšina ľudí o poplatkoch za zrušenie trvalého príkazu, inkasa alebo platobnej karty nič nevie a ak áno, riešia ich len v pobočke. Zadarmo alebo aspoň lacnejšie je to cez internet banking.

Medzi najpoužívanejšie funkcie mobilného bankovníctva patrí zadávanie platieb.


TASR 9 h
Volkswagen Slovakia.

Bratislavský závod očakáva, že problémy s dodávkami polovodičových súčiastok vyvrcholia v treťom štvrťroku


TASR 9 h