Kartel diaľničné tendre nezastavil, začali stavať extra dlhý tunel

To, že o stavbu diaľnic súťažili aj firmy, ktoré usvedčili z kartelu, štátu v súhlase nezabránilo.

V Žiline v utorok poklopkaním základného kameňa odštartovali výstavbu dvoch diaľničných úsekov.(Zdroj: TASR)

Štát poklopkal základné kamene takmer 18 kilometrov budúcich diaľnic. To, že o stavby súťažili aj firmy, ktoré usvedčili z kartelu, mu v tom nezabránilo.

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica rozbehla výstavbu dvoch diaľnic naraz.

Minister dopravy Ján Počiatek v utorok v Žiline poklopkal základný kameň vyše 13-kilometrového úseku D1 so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové a štvorkilometrového úseku D3 v smere od Žiliny na Poľsko.

dialnice-web.jpg

Firmy z kartelu vylúčili

Diaľnice
Čo kto ide stavať
  • Úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala, 13,5 km, zahŕňa aj tunel Višňové.
  • Postaví ho konzorcium spoločností Impregilo a Dúha.
  • Do súťaže sa prihlásili s cenou 408 mil. eur bez DPH.
  • Najlacnejšia bola ponuka konzorcia Skanska - Strabag, s cenou 338 mil. eur. Vylúčili ju pre vetranie v tuneli.
  • Druhá najnižšia ponuka bola od konzorcia okolo Doprastavu, drahšia od Skansky asi o 40 mil. eur. Vylúčili ju pre účasť v karteli spred 9 rokov.
  • Kartel potvrdil Najvyšší súd koncom minulého roka, keď povedal, že sa Doprastav, Skanska, Strabag, Inžinierske stavby, Mota-Engil a Betamont dohadovali na cene v tendri na stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce.
  • Úsek D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, 4,2 km
  • Postaví ho združenie Eurovia, Stavby mostov Slovakia a Hochtief.
  • Do súťaže sa prihlásilo s cenou 255 mil. eur.
  • Lacnejšia bola Skanska s cenou 190 mil. eur. Vylúčili ju pre účasť v karteli. Proti vylúčeniu sa odvolala no neskôr námietku stiahla.

Diaľničiarom pritom neprekáža, že keď sa o stavbu týchto úsekov súťažilo, hlásili sa do súťaže aj firmy ako Skanska, Strabag či Doprastav. Tie koncom minulého roka Najvyšší súd usvedčil z kartelu.

Rozhodol, že spomínané firmy sa pred deviatimi rokmi spolu s Inžinierskymi stavbami, spoločnosťou Mota-Engil a Betamontom dohovárali na cenách v tendri o stavbu časti D1 Jánovce - Mengusovce.

Od rozhodnutia súdu visí vo vzduchu otázka, či takéto firmy z tendrov vyradiť alebo nie. V odpovedi na ňu sa nezhodnú ani právnici.

Ku kartelu malo dôjsť v čase, kedy platilo, že súťažiť nesmie ten, kto sa kartelu dopustil v posledných piatich rokoch. Táto doba teda už uplynula.

Existuje však právny názor, že aj vtedajšia norma rátala s tým, že doba piatich rokov plynie odvtedy, kedy súd kartel potvrdí. To sa stalo len pred niekoľkými mesiacmi.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo, že takéto súťaže usmerní Úrad pre verejné obstarávanie.

Ten doposiaľ neskončil správne konanie, v ktorom má rozhodnúť, či firmy z kartelu vymaže zo zoznamu firiem, s ktorými sa štát nemusí báť obchodovať.

Diaľničiari ho poprosili o radu, čo má dovtedy robiť. Dostali odpoveď, aby sa riadili zákonom.

Zariadili sa tak, že súťažiach, ktorých usvedčil súd z kartelu, z tendrov vylúčili.

S najlacnejšou ponukou do tendra o stavbu časti D3 od Žiliny na Poľsko prišla Skanska. O tunel Višňové malo najväčšie šance zabojovať konzorcium okolo Doprastavu. Ani jeden z nich napokon tieto úseky stavať nebude.

Čakať alebo nečakať?

Mali štátni obstarávači počkať na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie či na verdikt inej autority, kým záujemcov z kartelu vylúčili z tendrov?

Viliam Karas, partner advokátskej kancelárie Maple & Fish, hovorí, že po právnej stránke ich k tomu nič nenúti. V skutočnosti autoritou, ktorá bude mať posledné slovo môže byť súd, ak sa naň firmy z kartelu obrátia.

Pritom platí, že na súd môžu ísť vtedy, ak sa najprv sťažovali na vylúčenie pre kartel na Úrade pre verejné obstarávanie.

Tam v prípade tunela Višňové podali podľa informácií SME spoločnú námietku spoločnosti Metrostav a Marti Contractors, ktoré sa o stavbu tunela uchádzali spoločne s Doprastavom.

Hlavnému aktérovi vylúčenie z tendra neprekážalo, a tak podľa tendrového úradu ani zvyšní stavbári v konzorciu nemali právo sťažovať sa. Či by mohli uspieť na súde, je preto otázne.

Skanska sa napríklad ohradila proti vylúčeniu zo súťaže o stavbu obchvatu Žiliny. Svoju námietku však stiahla.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 605
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 162
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 103
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 923
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 817
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 514
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 499
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 474
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 464
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 994

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.