Klient, ktorý sa zaujíma o ceny v konkurenčných bankách, je vo výhode. Ak ho banka nechce stratiť, môže ísť s cenou pod úroveň, ktorú mu pôvodne ponúkla, vraví predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Tatra banky a predseda Slovenskej bankovej asociácie IGOR VIDA.
Tatra banka od marca zvýšila mesačný poplatok za balík služieb na sedem eur, za čo ste napríklad na webe zožali veľkú kritiku. Prečo ste to urobili?
„Samozrejme, ľudia vnímajú cenu služieb veľmi citlivo a zvlášť, pokiaľ ide o banku. Aj preto, že majú pocit, že keď nám dávajú peniaze a banka s nimi ďalej pracuje a zúročuje ich, prečo by jej potom mali platiť ďalšie poplatky? Ale bankovníctvo už dávno nie je iba o tom, že zoberiete peniaze a poskytnete z nich úver ďalším klientom.
Bankovníctvo je dnes o tom, že poskytujeme maximálny komfort a vysokú pridanú hodnotu kdekoľvek, kedykoľvek a akokoľvek klient chce. Či je to cez mobil, cez kontaktné centrum, či cez internet. Navyše od roku 2009 sme neupravovali ceny. Za tých päť rokov sme priniesli klientom mobilnú aplikáciu na smartfóny, digitálny podpis v pobočkách, kartu na počkanie, rozpoznanie hlasom pri volaní na call centrum a množstvo ďalších noviniek, ktoré veríme, že im zľahčujú život a prinášajú pridanú hodnotu. To je naša absolútna podmienka – akú pridanú hodnotu naše služby klientovi prinášajú.“
Spotrebiteľ sa môže pýtať, prečo by mal mať balík služieb, ktorého cenu si dokáže znížiť iba tak, že má hlasovú službu, pravidelne na internetbankingu aktualizuje svoj výdavkový plán, alebo bude využívať technologické novinky, ktoré doteraz reálne nepotreboval.
„Ak sa klient rozhodne, že preňho technologické novinky nie sú pridanou hodnotou, máme tu Raiffeisen banku, ktorá má lacnejší účet. Tatra banka je známa tým, že má náročnú klientelu, ktorú tvoria najmä mladí ambiciózni ľudia, často manažéri firiem. Títo ľudia sú nároční a sú nároční hlavne na svoj čas a služby, za ktoré sú ochotní zaplatiť, pokiaľ im ten čas ušetria. My sme išli do úpravy ceny s tým, že sme vedeli, že časť klientov nebude spokojná a možno sa aj rozhodne zmeniť banku. To sa aj udialo, ale oveľa v menšej miere, ako sme počítali.“
Koľko klientov vám odišlo?
„To je obchodné tajomstvo.“
Kalkulovali ste pri zvyšovaní ceny s tým, že podporíte svoju sestru?
„Nie.“
Vlani vám stúpli výnosy z poplatkov o štyri percentá.
„Stále sa radíme v skupine medzi banky s najnižším podielom poplatkov.“
Zvyšujete poplatky aj preto, že vás materská spoločnosť kritizuje, že málo na nich zarábate?
„Nie.“
Zuno banka, vaša sesterská banka, bola vlani v strate. Netlačí na vás vaša matka práve preto?
„Zuno nie je náš projekt.“
Ale patrí do vašej skupiny.
„To je vec skupiny, nie naša.“
Na trhu sa už dlhšie hovorí, že ruská Sberbank má vážny záujem o kúpu Tatra banky. Čo hovoríte zamestnancom, ktorí sa vás na to pýtajú?